A Szív, 2018 (104. évfolyam, 2-12. szám)

2018-09-01 / 9. szám

ALAPGONDOLAT ■ HEIDL GYÖRGY Játék a betűkkel Platón legjátékosabb írása a Phaidrosz. A címszereplő athé­ni dandy a falakon kívül, idilli természeti környezetben sé­tálgat, amikor Szókratéss­­el találkozik. Letelepszenek a hűs vizű Ilisszosz partján, ahol pázsitos a fű, és enyhe szellő fújdogál. A hely nem csupán a beszélgetésre látszik alkal­masnak, hanem Phaidrosz szerint a játszadozásra is, mert talán éppen itt, ezen a helyen játszott Óre­­ithüia athéni királylány Pharmakeia nimfá­val, amikor a mítosz szerint Boreász elra­gadta. Bár Szókratész szerint ez kevéssel lentebb történt, ahol oltárt is emeltek Boreásznak, e kies hely és az ott ma­gasodó platán, amely Platón nevé­nek etimológiájára utal (platüsz = széles), egy játékos, félig komoly, félig tréfás beszélgetés tanúja lesz. Phaidrosznak, a felvilágosult ér­telmiséginek erős kétségei vannak a mítoszok valóságtartalmát illető­en. Szívesebben bontaná őket ele­meikre, s vezetné vissza természetes okokra. Óreithüia története például érthető úgy is, hogy hajdan egy játsza­dozó kislányt lesodort a sziklaoromról az északi szél. Szókratésztől azon­ban távol áll az efféle racionalizálás, amit bár kellemes, de meddő idő­töltésnek tekint, mert elvonja az embert attól, aminek ismerete egyedül üdvös számára: önmagától. Az önismeretben való előrehaladásra Phaidrosznak, az ekkor már jócskán középkorú férfinak égető szüksége van. Figyelme nem önmagára és eleinte nem is Szókratészre irá­nyul, hanem valami egészen másra: egy fizikai tárgyra. A ru­hája alatt egy írást szorongat, amelynek vitatható tartalmáért és nyelvi megformáltságáért kamaszos hévvel rajong. Ezt a szöveget vitte magával a ligetbe, hogy zavartalanul meg­tanulhassa. Éppen kapóra jött a találkozása Szókratésszel, akivel remélhetőleg együtt lelkesedhet a szerinte minden ízében tökéletes beszédért. Olyan ő, mint a kiscserkész, aki kirándulni megy az erdőbe, de magával viszi a táblagépét, s térerő után kutat, hogy újból belefeledkezhessék az otthon elkezdett játékba, és alkalmasint rajongótársat is talál­jon hozzá. Látszólag maga mögött hagyja a várost, kivonul a technikai eszközök hamis biztonsá­got nyújtó, a figyelmet elaprózva lekötő vi­lágából, mert a friss levegőn sétálni jó és egészséges; tudvalevőleg az orvosok sem javasolják, hogy egész nap a gép előtt üljön az ember. Márpedig Phaidrosz reggel óta egy helyben ült, lemásol­ta, tanulmányozta a szívének kedves beszédet, azután sétálni indult, csak éppen azt vitte magával, amit elhagy­ni szándékozott, s aminek a fogsá­gából legalább kis időre szabadulnia kellett volna. Mi az, amivel Phaidrosz átszelle­­mülten játszik? Egy beszéd arról, hogy inkább kell lefeküdni azzal, akibe nem vagyunk szerelmesek, mint a szerelmessel, hiszen az előbbi tiszta üzlet, amely mindkét fél számára csakis haszon­nal járhat, bár nem származik belő­le, ellentétben az utóbbival, a szerelmesek érzelmi alapú, irracionális kapcsolatával, akik kijózanodva gyakorta megbánják korábbi tetteiket is. Phaidrosz rajongása mutatja, hogy vannak gondolatok, amelyek szépen megírva képesek tűzbe hozni az embert, miközben az élettől telje­sen idegenek. Gondoljuk el, mi történne a valóságban, ha efféle ajánlattal kopogtatnának be egymáshoz az emberek! A beszédtől lenyűgözött Phaidrosz úgy foglalatosko­dik az írásművel, ahogyan a mesében Dreithüia játszado- 38 A SZÍV

Next