Világ, 1989. szeptember-december (1. évfolyam, 16-32. szám)

1989-09-07 / 16. szám

egyik nagy pozitívuma. Valóban évtizedekig nehezen lehetett hozzájutni polgári gondolko­dók vagy akár nyugati marxisták filozófiai munkáihoz. Erről azonban nem az egyetemi lehetett. Sőt egyik nagy érdeme, hogy mindig igyekezett tágítani a hivatalos ideológia, meg­lehetősen szűk kereteit. Az egyetem fénykora, szerintem, a hatvanas évek vége és a hetve­nes évek eleje. Akkor az oktatás és a politikai gyakorlat, minden külső kényszer nélkül, meg­felelő választ tudott adni a gazdasági, politikai kihívásokra.­­ Az ország jelenlegi állapota mégsem ezt bizo­nyítja. Ön mivel magyarázza ezt? - Sajnos ezek a szellemi értékek nem tud­tak betörni abba a körbe, ahol a meghatározó döntések születtek. Alapvetően nem befolyá­solták a történéseket. A Marxizmus-Leniniz­­mus Esti Egyetem is a politika szolgálólányá­vá lett. Ez a kapcsolat a hetvenes évek végére, kétségtelenül, teljesen eltorzult. A pártállam egyeduralkodása idején rátelepe­dett a társadalomra. Nyilván fokozottan érvénye­sült az a saját ideológiai támaszánál, a Marxiz­­mus-leninizmus Esti Egyetemen. Hogyan épült fel az önök oktatási rendszere, és honnan szóltak, szólhattak bele a munkájukba? - Az egyetem a piramiselv alapján műkö­dött. Az irányítás az MSZMP KB illetékes osztályának kezében volt, míg a szakmai háttérről a Párt-, majd a Politikai Főiskola gondoskodott. Beleszólásuk volt még az al­sóbb szintű pártbizottságoknak is. Akkor az elfogadott lineáris struktúrára épült a képzés. Ennek ellenére, főleg a fővárosban, rendelkez­tünk némi önállósággal. Természetesen a központi direktívákat figyelembe kellett ven­nünk, de az első perctől igyekeztünk becsem­pészni „rendszeridegen dolgokat” is. Ahogy a beszélgetés elején már utaltam a műhely­munkára, ez konkrétan azt jelentette, hogy ha nem is nagy előadókban, de kis csoportokban már akkor foglalkoztunk Sartre-ral vagy ép­pen Lukáccsal, amikor ezért még nem járt dicséret. Hadd jegyezzek meg egy személyes emléket, jómagam is ezen az egyetemen találkoztam először Lukács György munkái­val. - Mitől függött az oktatás irányvonala? - Minden kongresszus után módosítani kellett a tematikát. Mivel állami jellegű felada­tokat is elláttunk, az MTA társadalomtudomá­nyi kutatási programjaihoz is igazodtunk. - Ezek szerint meglehetősen rikeakkos úton haladtak. - Ez igaz, ám voltak időszakok, amikor ez még nem okozott gondot. Már csak azért sem, mert a politikától függetlenül előreszaladt az oktatás, és előrevetítettünk bizonyos jövőké­pet, ami gyakran felbukkant a kongresszusi anyagokban. Azután igyekeztünk minél széle­sebb körben propagálni a párt irányvonalát. Rengetegen jártak ide, a nyolcvanas évek elejéig 20-25 ezer hallgatónk volt. Jó néhá­­nyan nem is voltak párttagok. Sokan persze érdekből iratkoztak be.­­ A legtöbb vezető álláshoz, ahogy ön is említet­te, majdhogynem elengedhetetlen feltétel volt en­nek az intézménynek a diplomája, így érthető az érdekeltség.­­ Valóban érvényben volt a vezetőkkel szemben támasztott hármas követelmény, melynek egyike a megfelelő politikai felké­szültség volt. A sorrend azonban, főleg az utóbbi időben, inkább a szakmai hozzértés javára változott. Nem hiszem, hogy most jobb lenne, mikor szinte semmiféle követelmény­nek nem kell megfelelnie egy vezető beosz­tásban dolgozó embernek. - Mikor vált egyértelművé, hogy a képzés a régi formában menthetetlen? - Nagyjából 1983-ban húzható meg a határ­vonal. Akkor már érezhetővé vált, hogy a struktúra elmerevedett. A 3 éves általános tagozat tárgyai, a politikai gazdaságtan, a filozófia, a magyar és nemzetközi munkás­mozgalom története, de még a kétéves szako­sítók­­sem adhattak választ a társadalomban felhalmozódott kérdésekre. Megszűnt a Marx­­izmus-Leninizmus Esti Egyetem diplomájá­nak állami elismertsége, a hallgatók létszáma kiolvadt 10 ezerre. Tavaly már csak 7 ezren jártak az esti egyetemre, de figyelembe véve az MSZMP taglétszámcsökkenését, ez nem is olyan rossz.­­ A Marxizmus-leninizm­lus Esti Egyetem az idén megszüli­. Mi van helyette? A politikai versenyben az MSZMP Szabad­­egyetem vesz részt a jövőben. Mert az vitatha­tatlan, hogy minden pártnak szüksége van hasonló intézményre. Nemcsak nevünkben változtunk Többek között ingyenessé vált a képzés. Mégis, majd minden oktatónk tovább­ra is vállalta a közreműködést.­­ Elmúltak azok az idők, amikor önök legföljebb ötévente kényszerültek irányt változtatni. Az MSZMP vezetői egymásnak is ellentmondanak, és némelyikük havonta változtatja a véleményét. Ho­gyan tudják követni a felgyorsult eseményeket? - Nem mondhatunk le az MSZMP arculatá­nak közvetítéséről a társadalom felé. A régi tematika, a tankönyvek jó részt­ már nem alkalmas a mai oktatási feladatokhoz. Ki kel­lett dobnunk a korábbi gazdasági, párttörténeti tankönyveket. Úgynevezett tanulmányi útmu­tatókkal dolgozunk. Úgy vélem, a keményfede­­les tankönyvek kora egyszer s mindenkorra lejárt. - Például mit tanítanak ma másként? - A magyar és nemzetközi munkásmozga­lom helyett, amely főleg a kommunista moz­galmat jelentette szovjet nézőpontból, az eu­rópai progresszió történetét oktatjuk, így he­lyet kapott a tananyagban az MSZDP, a kisgaz­dapárt és a többi haladó mozgalom története. Ötvenhattal a „Forradalom? Ellenforradalom? Népfölkelés?-től a restaurációs kísérletekig” címmel foglalkozunk. Azért maradtak olyan könyveink is, melyek, miatt ma sem kell szé­gyenkeznünk. A filozófia alapkérdései vagy a gazdaságelmélet nem változott, legföljebb a belőlük levont következtetések mások. A sza­badegyetem véglegesnek tekinthető tematiká­ja - érthető okból - csak az októberi kongresz­­szus után alakulhat ki. Ezért az oktatás is később kezdődik. A magánvéleményem az, hogy a kongresszuson és az országban is a reformerők győznek, és mindenfajta szélső­ség talaját veszti. Az lenne a legelőnyösebb, ha a jelenlegi centrum, a párt elnöksége szabná meg az irányvonalat, irányvonalunkat.­­ Végezetül, kérem, válaszoljon arra, miből gaz­dálkodnak. - Központi támogatásunk pontosan a felé­re csökkent. A kevesebb pénz inspirált minket a más felsőoktatási intézményekkel folytatott együttműködés fejlesztésére. Villányi úti köz­pontunk infrastruktúráját, oktatástechnikáját közösen használjuk, így sokkal olcsóbb, mint­ha az egyetemeknek - BME, Kertészeti Egye­tem, Gyógypedagógiai Főiskola - önállóan kellett volna ezeket előteremteni. Működik a központban a Poli-Teszt közvélemény-kutatá­si csoport is, mely külső megbízásokat is vállal. Az itt dolgozó politikai munkatársak léte már máshol tevékenykedik - többségük 2-3 diplomával rendelkezik,­­ de a létszám való­színűleg tovább csökken. Működőképessé­günket meg kell őriznünk, hiszen a politikai vetélkedésben, a választásokra való felkészü­lésben az MSZMP nem maradhat lábhoz tett fegyverrel. A muníciót is mi szeretnénk szállí­tani. Bihari Tamás VII.Aíi 1989. szeptember 7. 45

Next