Aero História, 1987 (1-2. szám)
1987-06-01 / 1. szám
Lj^O OjWv WtA. / Ha új lap jelenik meg, a tördelőszerkesztők ezt a helyet a bemutatkozásnak, a tervek ismertetésének tartják fenn. Természetesen erről is szó lesz ebben a - készséggel elismerem, furcsa - bevezetőben, de a tisztesség azt kívánja, hogy a gondjainkról is szóljak. Még fél éve sincs, hogy társadalmi javaslatra felvetődött egy magyar repüléstörténettel foglalkozó kiadványsorozat gondolata, amely értő fülekre talált a Hadtörténeti és a Közlekedési Múzeumban, ők lettek kiadóink és ők hitelezték meg az első szám megjelenéséhez szükséges pénzt is. Úgy véljük, hogy a téma sokakat érdekel és érint, különösen azért, mert kevés publikáció jelenik meg repülésünk történetéről. Hogy ezt az érzésünk szerint egyre inkább növekvő igényt kiadványaink ki tudják-e elégíteni?... Nos,ezt csak remélni merjük. Azt gondoljuk viszont, hogy bűn lenne, ha a magánarchívumok mélyén szunnyadó anyagok, viszszaemlékezések, fényképek a továbbiakban is rejtve maradnának, esetleg végképp elvesznének a jövő számára. Ezt a szellemi tőkét kívánjuk ötvözni a múzeumokban már meglévő,még feldolgozatlan anyagokkal, remélhetőleg valamennyiünk hasznára. Nem titkolt szándékunk, hogy Önöket, az olvasókat is aktivizáljuk, ezért várjuk hozzászólásaikat , visszaemlékezéseiket,sőt ellenvéleményüket is,amelyeket a következő kiadványtól kezdve egy fórum jellegű rovatban szeretnénk megjelentetni.A már ebben a füzetben is megtalálható "Én így emlékszem" című rovat is az Önök rendelkezésére áll. Itt egy-egy esemény akár szubjektív leírása is helyet kaphat. Sajnos nem ígérhetünk szerzőinknek fényes honoráriumot, maguk a szerkesztésben részt vállalók is társadalmi munkában végzik feladatukat. Vállaltuk ezt azért, mert valahol elkötelezettnek érezzük magunkat a magyar repülés iránt,jóllehet egyre inkább anyagias természetű világunkban a társadalmi munka rangja, megítélése napról-napra devalválódik. Ennek ellenére, vagy éppen ezért kérjük az Önök közreműködését és együttgondolkodását . Kiadványunkat egyelőre két ízben igyekszünk megjelentetni a jelenlegihez hasonló formában és terjedelemben, minden év júniusában és decemberében. Hoszszabb távon gondolkodunk, de azt Önöknek is tisztán kell látniuk, hogy az esetleges veszteségeink fedezésére nincs anyagi forrásunk. Egyszerűen szólva ez azt jelenti, hogy az első szám eladásából származó bevétel a második kiadvány megjelenésének feltétele és így tovább. Önfenntartónak kell lennünk, ez magyarázza a viszonylag magas eladási árat, hiszen 25oo példány nyomdai sokszorosítása egy lapszámra vetítve igen drága. Nem akarom a szerkesztők felelősségét kisebbíteni a hosszútávú tervek valóra váltásában,de részünkről csak úgy lehet erkölcsös, ha már most felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy az AERO HISTÓRIA további léte az Önök vásárlási kedvétől, megrendeléseiktől függ. Azt ígérhetjük, hogy ha az igény megvan, sűríteni fogjuk a megjelenést. Álmainkban egy negyedévenként kiadott füzet szerepel.Ez még a jövő zenéje, tehát tisztelettel kérjük, hogy tekintsék kísérletnek ezt a kiadványt, amely remélhetőleg nem az utolsó is egyben. Lehet, hogy lesznek, akik ezek után felelőtlen vállalkozásnak minősítik kezdeményezésünket. A lelkiismeretünk tiszta,az ügy szolgálata vezet. Örömmel vállaljuk az ésszerű kockázat vádját, tudatában felelősségünknek. Ami csőd esetén elsődlegesen a szerkesztőkre hárul, de ne áltassuk egymást, az egész magyar repülő társadalomra is, ha a fiaskó az érdektelenség miatt következik be. Összefoglalva tehát arra kell buzdítanom Önöket, hogy segítsenek nekünk az AERO HISTÓRIA tartalmi kialakításában. Arra viszont kérem valamennyiüket: megrendeléseikkel, vásárlásukkal támogassanak, hogy közös ügyünk ne váljék már a kezdet kezdetén kérészéletűvé. A szerkesztők nevében: