Aetas, 1994 (9. évfolyam)

3. szám - FIGYELŐ - A történelem mint veszélyeztetett faj? Viták a posztmodern történetírásról (History and Theory, 1989-1990. Past and Present, 1991-1992.) Deák Ágnes

lenne, és semmire sem vezetne. Hayden White megfogalmazása szerint az egyetlen célravezető érv egy interpretáció kritikájában az, ha megalkotunk egy jobb interpretációt. 9. Mi marad mindezek után a tör­ténelemből és történetírásból? Ankersmit szerint a történelem többé már nem an­nak rekonstruálása, hogy mi történt ve­lünk, hanem állandó játék annak emlé­kével, ezután már sokkal inkább gondol­kodnunk kellene a történelemről, mint tanulmányoznunk azt. Többé már nem történeti interpretációról, hanem inkább történeti reprezentációról kellene beszél­nünk, melyben persze nem lényegtelen a történeti hűség és pontosság, de a törté­netírás ténybeli dimenzióinál erősebb a metaforikus dimenzió, metaforákat pedig tényekkel nem lehet bírálni, csak meta­forákkal. A jövő történettudománya -fejti ki - a metaforikus gondolkodás felé fog elmozdulni. A gondolatmenet végső konklúzióját nagyon csattanós formában fogalmazza meg Gebhard Busch már említett cikkében: „a múlt szellemi konstrukció", a történetírás „tudomá­nyos lehetőségei arra korlátozódnak, hogy a múlt nyomaiként vagy dokumen­tumaiként azonosított tárgyak alapján és alkalmazhatónak ítélt fogalmak és model­lek segítségével történeteket­­ (hi sztori­kat találjon ki, hogy ellenőrizze azok összevethetőségét a forrásokkal és társít­­hatóságát más (hi)sztorikkal." (Kovács Sándor fordítása, Helikon 1993/1. 70-71. o.) Ez azonban - feszi tovább a gondolatmenetet Patrick Joyce - nem „a történelem" végét jelenti, csupán a múlthoz való viszonyulás egy meg­határozott formájáét. Ezen összefoglalás után - úgy vélem -nem meglepő az, milyen heves vitákat váltott ki az elmélet a történetíráson be­lül. Az általunk tárgyalt két vitában részt­vevő bírálók szinte mindegyike kifejtette ennek okait. Zagorin megfogalmazása szerint a posztmodern elvek ellenségesen állnak szemben azzal a koncepcióval, mely szerint az egyének szabad tevékeny­sége alakítja a történelmüket, illúziónak minősítik ezt. A történetírás feladata az, hogy minden generációnak a lehető leg­szélesebb és legbiztosabb tudást nyújtsa saját társadalmának, civilizációjának tör­ténetéről, a posztmodern elmélet pedig megfosztja a történetírást ettől a funk­ciótól, hiszen az idő számukra puszta, egymással kapcsolatban nem álló jelenek sorozatává bomlik szét, ezáltal tagadják a múlt történetiségét. Trivializálják a törté­netírást, s így megfosztják minden intel­lektuális felelősségétől. A Past and Pre­sentben megszólaló Gabrielle M. Spiegel (University of Maryland, College Park) kifejti: a posztmodern felfogásban szét­foszlik a történelem, megkérdőjeleződik magának a múltnak a fogalma, a törté­netírás beleolvad az irodalomba, hiszen a posztmodern elmélet szétzilálja a nyelven kívüli külső világ realitásának fogalmát. Nem egyszerűen módszerek körül folyik a vita, a „nyelvi fordulat" ugyanis meg­kérdőjelezi a történész szakma „etikai magvát", azt, hogy lehetséges bizonyos autentikus tudás a múltról. Stone véle­ménye is megerősíti ezt, az ő szavaival élve az új irányzat egyaránt támadás alá veszi a történettudomány tárgyát, adatait, alapproblémáját, a változás magyaráza­tának szükségességét, ezzel pedig a szak­ma önbizalmának válságához vezethet. Mindannyian hangsúlyozzák, hogy nem a merev pozitivista álláspont vé­delmében kívánnak fellépni. Elismernek bizonyos korlátozó tényezőket, melyek az abszolút tudományos igényű történeti interpretáció lehetőségét illuzórikussá teszik: a történeti igazság abszolút érte­lemben elérhetetlen, minden következ­tetést semmissé tehetnek újabb adatok vagy jobb elméletek; a történész is magában hordozza fajának, osztályának, kultúrájának előítéleteit; a forrásokat is emberi lények alkották, így számításba kell venni alkotójuk szándékait, a do­kumentumok természetét és megírásuk kontextusát; a múlt interpretációja sokszor nagyon különbözhet a való­ságtól, s néha az interpretáció is ugyan­olyan érdekes lehet történeti szempont­ból, mint maga a megtörtént múlt. De, mint Gabrielle Spiegel megfogalmazta, nem szabad összekeverni a múlt megra­gadásának problémáit magának a múlt­nak a problémáival. Ragaszkodni kell a

Next