Aetas, 1996 (11. évfolyam)

1. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Hayden White: A narrativitás szerepe a valóság reprezentációjában

bizonyította, hogy „bizonyos nyelvtani formák, mint például az «én» névmás (és az abban rejlő implicit «te»), a névmási «indikátorok» (bizonyos mutatónévmások), a határozói indikátorok (például az «itt», «most», «tegnap», «ma», «holnap» stb.) és legalábbis a francia nyelvben bizonyos igeidők, mint például a jelen idő, a befejezett jelen és a jövő idő csak a diskurzusban használhatók, míg elkülönül ettől a szigorú értelemben vett narratíva, melyet az egyes szám harmadik személy, a múlt idő és a befejezett múlt kizárólagos használata jellemez."­ A diskurzus és a narratíva közötti ezen különbségtétel természetesen kizárólag a diskurzus két módja nyelvtani ismertető jegyeinek elemzésén alapszik, miszerint az egyik mód „objektivitását" és a másik „szubjektivitását" mindenekelőtt ,nyelvi kritérium­ok" alapján határozhatju­k meg. A diskurzus „szubjektivitását" a beszélő „én" explicit vagy implicit jelenléte adja, mely ént „csak a diskurzust folytató személlyel azonosíthattunk". Ezzel szemben a „narratíva objektivitását a narrátorra való mindenféle utalás hiánya" hordozza. A diskurzus „narrativizálása" nem jelent mást, fogalmazhatjuk meg Benveniste-tel együtt, mint hogy „többé nincs jelen «narrátor». Az események kronologikus rendben jelennek meg egy történet formájában. Senki sem beszél. Látszólag az események maguk mesélnek."­ Hogyan alkothatunk olyan diskurzusokat, amelyekben „az események látszólag maguk mesélnek", főként ha olyan eseményekkel van dolgunk, melyeket kifejezetten valóságosaknak s nem képzeletbelieknek tekintünk, ahogy az a történeti reprezentáció esetében is fennáll?­ A bevallottan képzeletbeli eseményeket elénk táró diskur­zusoknál, melyekben ezek az események a fiktív diskurzus „tartalmát" alkotják, nem merül fel sok probléma. Hiszen miért ne lehetne képzeletbeli történéseket olyan formába önteni, mintha „azok maguk mesélnének"? Miért is ne, hiszen a képzelet világában még a kövek is beszélhetnek - mint például Memnon oszlopa, amikor a nap sugarai megérintették. De a valóság eseményei nem beszélhetnek, nem mesélhetnek. Azok egyszerűen csak vannak, azok lehetnek egy diskurzus tárgyai, beszélhetnek róluk, de ők maguk nem lehetnek elbeszélők. A történeti diskurzus kései feltalálása az emberiség történetében és fenntartásának nehézségei a kulturális hanyatlás korszakaiban (mint például a korai középkorban) amellett szól, hogy az az elképzelés, miszerint a valóság eseményei „maguk mesélhetnek", vagy hogy azok úgy reprezentálhatók, mint amelyek „maguk elmondják saját történetüket", nagyon is mesterkélt. Az effajta fikció nem okozott problémát mindaddig, míg a történet elmondójának nem kellett különbséget tennie valóságos és képzeletbeli események között; az elbeszélés csak azután válik problematikussá, miután az események két rendje áll az elbeszélő rendelkezésére mint a történetek és az elbeszélés lehetséges komponensei, és az elbeszélésnek a diskurzus során a kétfajta rendet szigorúan elkülönítve kell tartani. Amit mi mitikus elbeszélésnek nevezünk, még nem külön 1­ 5 Genette 8-9. 6 Genette 9.cf,; Benveniste, Emilé: Problems in General Linguistics. Trans. Mary Eliza betli Meek. Coral Gables, Fia., 1971. 208. 7 Lásd: Mink, Louis O.: Narrative Fonn as a Cognirive Instrument. In: Canary, Róbert H. - Kozicki, Henry (Ed.): The Wridng of History: Literary Form and Historical Understanding. Madison, Wis., 1978. (bibliográfiával a történetírás narratív formájának problémájáról); Gossman, Lionel: History and Literature. Uo.

Next