Aetas, 1996 (11. évfolyam)

4. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Szíjártó M. István: Mi a mikrotörténelem?

Robin Hoodtól a macskavadászatig (Az angolszász történetírás és a mikrotörténelem) Találkozhatunk mikrotörténelmi megközelítéssel kilencedik újranyomásban megjelent munkában is, mint például a Cambridge University Press viszonylag új Canto sorozatában H. S. Bennett könyvével, melyben a Paston családnak a rózsák háborúja korából fennmaradt kiterjedt levelezése alapján festi le egy jómódú angol birtokos család mindennapjait (The Pastons and their England. Studies in an Age of Transition. Cambridge - New York - Port Chester - Melbourne - Sidney, 1990­.) - ez a könyv 1922-ben jelent meg először. A széles értelmezés alapján szintén mikrotörténelmi munkának tekinthető a lélektani történelem (psychohistory) úttörő és máig felül nem múlt­ remeke. Erik H. Erikson közel négy évtizede írt könyve a fiatal Lutherről (Young Man Luther. New York, 1958; magyar kiadás: A fiatal Luther. Tanulmány a pszichoanalízisről és a történelemről. In: uő: A fiatal Luther és más írások. Budapest, 1991.). Ennek középpontjában Luther életének egyetlen, 21 és 32 éves kora közé eső időszaka áll. Erikson a pszichoanalízis módszerét alkalmazza a rendelkezésre álló forrásanyagra, és saját klinikai tapasztalatai alapján azt a következtetést vonja le, hogy a fiatal Lucher elhúzódó identitásválságon ment át, és ezt, illetve az ebből való felépülést teológiája vitágosan tükrözi. Sokkal újabb, de módszertanát tekintve teljesen tradicionális munka az alább bemutatásra kerülő művek közül­. C. Holt először 1982-ben kiadott Robin Hoodja (Robin Hood London, 19892). Noha­­ nagy valószínűséggel sikertelen - kísérletet tesz az eredeti Robin Hood felkutatására is, a könyv valódi tárgya maga a legenda, mely a főhős köré szövődött. Ennek legrégibb szövegváltozataiból kiindulva Holt lehántotta róla a később rárakódott rétegeket, majd megszabadult a toposzoktól is, s meghatározta az eredeti változat keletkezési helyét. Rekonstruálta továbbá ennek társadalmi kontextusát, s vázolta a Robin Hood-legenda máig tartó fényes karrier­jét, melynek során az általa hordozott jelentések állandó módosulása ment végbe. A könyvből a tér és idő egysége h­iányzik, hisz fókuszában a legenda áll, de az előszóban könyvét nem véletlenül hasonlítja Holt azoknak a történészeknek a munkájához, akik „az utóbbi időben azáltal kísérelték meg a múltat megvilágítani, hogy egyes eseteket vagy eseményeket tanulmányoztak, melyeket minden társadalmi és pszichológiai vonzatukkal együtt vizsgáltak meg." Holt joggal mondja, hogy, miként az egyedi esemény, Robin Hood legendája is csak a teljes kontextusba ágyazva érthető meg. A mikrotörténelem jól sikerült darabjai mind messze túlmutatnak szűken értelmezett tárgyakon, miként Holt könyve is, noha emez a szélesen értelmezett mikro­történelemnek is csupán a határmezsgyéjére esik. Paul Boyer és Stephen Nissenbaum nem véletlenül nyerték el az Amerikai Történelmi Társulat díját az Arthur Miller által világhírűvé tett salemi boszor­kányesetről szóló könyvükkel (Paul Boyer - Stephen Nissenbaum: Salem Possessed: The Social Origins of Witchcraft. Cambridge, Massachusetts - London, 1974.), mely * Lawrence Stonc értékelését idézem. (.History and the sociai sciences in the twentieth century. In: uő: The past and the present revisited. London - New York, 1987*. 26. A tanulmány eredetileg a következő kötetben jelent meg: Delzell, C. (szerk.): The Future of History. Nashville, Tennessee, 1976.)

Next