Aetas, 2004 (19. évfolyam)

1. szám - FIGYELŐ - Útjelző(k) a társadalomtörténet-írás dzsungelében (Bódy Zsombor–Ö. Kovács József (szerk.): Bevezetés a társadalomtörténetbe. Budapest, Osiris, 2003.) Kiss Zsuzsanna

Az Előszó szerint a Történeti aldiszciplí­nák fejezetbe a régóta önállósult kutatási területek, míg az Új irányzatokba a mód­szertani újdonságok, a friss áramlatok ke­rültek. Mégis az utóbbi fejezetben található például a Társadalmi nemek és a nők tör­ténete című alfejezet, mely pedig inkább ön­álló kutatási terület, semmint sajátos mód­szertani irányzat - jóllehet „friss" szem­léletről van szó. A fejezetet nyitó írás, mely a „nyelvi fordulat" történetírásra gyakorolt hatását elemzi, inkább bevezetőként mint alfejezetként illeszkedik az itt található írá­sok közé, hiszen éppen e „fordulat" ered­ményeképpen születtek az új irányzatok. Végezetül furcsa, hogy a Pszichohistória al­fejezet is ide került, sokkal indokoltabb vol­na az utolsó blokkba szerkeszteni, ahol a történetírás és más tudományok lehetséges kapcsolódási pontjai a vizsgálódás tárgyai, s ugyanez vonatkozik a Történeti aldiszcip­linák között helyet kapott Művelődéstörté­net alfejezetre is. A Historiográfia fejezetek alapja Tóth Zoltán bevezető írása az „előzményekről", vagyis a „régi társadalomtörténetről", hogy azután az intézményesülésről szóló fejeze­tek az „új társadalomtörténet" történetét mutassák be. Az „új társadalomtörténet" az Annales 1929-es születésétől datálódik, an­nál is inkább, mert ez a fórum volt az, ame­lyik eszmei és módszertani újításaival meg­határozta a 20. század társadalomtörténet­írását. Peter Burke „hagyományos" és „új" történetírást szembeállítva, összehasonlító írásának ismertetésével Tóth Zoltán nem csak a következő historiográfiai blokk írása­it alapozza meg, hanem az egyes aldiszcip­línákról szóló fejezetekhez is bevezetést nyújt. Ebben a fejezetben még­­ többé­kevésbé­­ egyértelmű, hogy mi az, amit „új történetírásnak", vagyis annak a bizo­nyos „társadalomtörténetnek" tekinthetünk, amelybe a könyv bevezetni hivatott az olva­sót, s ennek fő nóvuma (a módszertan meg­újítása) kiemelésével kerek történet mesél­hető róla. A második historiográfiai blokk­ban viszont már minden szerző döntés elé kerül, amikor választania kell, hogy a nem­zeti intézményesülési folyamatokból milyen szálat válasszon ki, hogyan mesélje el az egyes nemzeti társadalomtörténet-írások történetét, pontosabban: „minek a történe­tét" mesélje el. S a szerzők mind egyedi megoldásokkal állnak elő. Az intézmények (iskolák, kutató­helyek, tudományos fórumok) vizsgálata le­hetőséget teremt egy folyamatos történet előadására, legalábbis ott, ahol voltak egyál­talán ilyen intézmények. Bizonyára nem vé­letlen, hogy éppen a francia példa bemuta­tásakor Benda Gyula élt leginkább az in­tézménytörténeti szál kiemelésével. A kiin­dulópont a strasbourgi egyetem, ahol Lu­cien Febvre és Marc Bloch sikeresen vet­hette meg a Párizzsal és a tradicionális tör­ténetírással szembeszálló történetírói iskola alapjait. Ezt követi az École pratique des hautes études és annak VI. szekciója, illetve az ehhez kapcsolódó kutatói műhelyek, majd pedig 1968 után az EHESS megszer­vezése. Ilyen sikeres intézményesülési tör­ténet a többi ország esetében nem mesélhe­tő el, bár mindenütt megszülettek a társada­lomtörténet kisebb-nagyobb erődítményei­­Angliában az oxfordi és a cambridge-i egye­temek berkein belül, Németországban a hei­delbergi intézet (az Institut für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte), a bielefeldi egye­temen a Hans-Ulrich Wehler és Jürgen Kocka vezette iskola, illetve a Max Planck Institut für Geschichte - ezek azonban gyakran nem tudtak függetlenedni az egye­temi struktúrától, s nem váltak olyan meg­határozóvá, mint a francia esetben. A legsa­játosabb példa itt Magyarország esete, ahol társadalomtörténettel szisztematikusan fog­lalkozó intézmény nem született, (talán az egyetlen Teleki-, majd Kelet-Európai Inté­zet kivételével), sőt még az egyetemeken be­lül is leggyakrabban csupán egy-egy tan­székhez, de még inkább egy-egy meghatá­rozó személyiséghez kapcsolódtak társa­dalomtörténeti kutatások.

Next