Aetas, 2004 (19. évfolyam)

1. szám - FIGYELŐ - Útjelző(k) a társadalomtörténet-írás dzsungelében (Bódy Zsombor–Ö. Kovács József (szerk.): Bevezetés a társadalomtörténetbe. Budapest, Osiris, 2003.) Kiss Zsuzsanna

gyalni a társadalomtörténet-írást a hetve­nes-nyolcvanas évek óta mindinkább fenye­getően érő kihívásokat, de érdemes röviden emlékeztetni rájuk. A „darabokra hullott történelmet", a Hayden White óta újra fel­merülő öndefiníciós (tudomány vagy művé­szet) problémát, a „nyelvi fordulat" óta új szempontból problémás forráskezelést, sőt eltűnőben lévő „társadalmat" és hasonlókat emlegetve érthetővé­ érezhetővé válik, mi­ért olyan nehéz megválaszolni azt, hogy „mi az a társadalomtörténet?". Tán sohasem le­hetett a társadalomtörténet-írást mint egy­séges irányzatot bemutatni, ma azonban - mindezek után - már biztosan nem lehet. A szerkesztők szelekcióra kényszerülnek, meg kell szűrniük a felhalmozódott ismere­teket, és ki kell választaniuk azt, amit ma a társadalomtörténet-írásból fontosnak tar­tanak, s szigorú válogatásra kényszerülnek a szerzők is, amikor a szerkesztők által 'tár­sadalomtörténetnek' nevezett egész egy-egy szeletét kell bemutatniuk. Mi került a könyvbe mindezek után? A társadalomtörténet-írás történetének vizsgálata négy nagy blokkban történik, me­lyek a „kezdetektől­ napjainkig" tartó ív pil­lérei. Ezek előtt, elméleti bevezetőként nyitja a kötetet Gyáni Gábor fogalomhasználatról szóló tanulmánya. Az első blokk (Historiog­ráfia) azoknak a gondolatoknak, problé­máknak, kérdéseknek a bemutatása, ame­lyeknek a társadalomtörténet mint új törté­netírói irányzat születése köszönhető, illetve azon intézmények kialakulásának felvázolá­sa, amelyekben az új irányzat elsőként gyö­keret tudott verni. A második és harmadik blokk (Történeti aldiszciplinák és Új irány­zatok) a könyv gerincét alkotó két nagy feje­zet: az elsőbe a történetírásnak azok a ha­gyományos és önálló területei kerültek, amelyeket a társadalomtörténettel való ösz­szefonódottság jellemez, az utóbbiba pedig az „utóbbi évtizedekben megjelent szemléle­ti, módszertani vagy ismeretelméleti szem­pontból újat hozó áramlatok, „melyek né­melyike szintén aldiszciplínaként is igyeke­zett magát meghatározni" (7. o.). A könyv záró blokkja pedig a Kapcsolódások más tudományágakhoz fejezet, amely a törté­netírásból való kitekintés, új kapcsolatok te­remtésének lehetőségeit hivatott megmu­tatni. Nézzük először, hogy miként tagolódik a diszciplínaként felfogott társadalomtörté­net-írás bemutatása. A Historiográfia blokk - vagyis blokkok, hiszen kettő van belőle: A kezdetek és A társadalomtörténet intéz­ményesülése - a társadalomtörténet-írás nemzeti történeteit mutatja be. A nemzetek szerinti tagolás érthető választás, hiszen így egyértelműen kijelölhetők az egyes alfejeze­tek határai és az azokba tartozó szerzők, in­tézmények (iskolák, folyóiratok, szerveze­tek), jellegzetes problémafelvetések stb. is meglehetős egyértelműséggel különíthetők el. Másrészről viszont - és többek között éppen a történetírásnak a szerkesztők által is hangsúlyozott jelenkori „fragmentált­sága" miatt - az érvek a nemzeti tagolás el­len szólnak. Kétségtelenül léteznek nemzeti jellegzetességek a problémafelvetésben vagy az alkalmazott módszerekben, a tudomá­nyos gondolkodást azonban a határokon va­ló átívelés jellemzi, és a nemzetek szerinti tagolódás mellett meghatározók a módszer­tani vagy a vizsgálat tárgya szerinti megosz­tottságok. A kezdetek fejezet egyetlen írásá­ban (Tóth Zoltán) még a „nemzetközi köl­csönhatásokban megfogalmazódó" problé­mák interpretációjára kerül a hangsúly, a na­gyobbik historiográfiai blokkból azonban ez a fajta megközelítés már teljesen hiányzik. Pedig ugyanazok a problémák és fogalmak több nemzet mindenkori társadalomtörté­net-írásában is felmerülnek, így érdekes és fontos volna ezek „vándorlását", az egyes nemzeti iskolák használatai közötti különb­ségeket, módosulásokat, átalakulást is nyo­mon követni.­­ ­ Ezt a gondolatot Sonkoly Gábor vetette fel a könyv Teleki László Alapítvány szervezésé­ben rendezett 2003. október 10-i vitáján.

Next