Aetas, 2007 (22. évfolyam)

1. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Szélpál Lívia: A történelem jövője: bevezetés egy nem hagyományos történetírás (unconventional history) elméletébe

Davis Slaves on Screen című munkájáról a film és a történelem kapcsolatát vizsgálja, és a filmes történetírás problematikáját boncolgatja. Több kérdés nyitva marad a két szerző ta­nulmányaiban, mint például az a pragmatikus kérdés, hogy beszélhetünk-e tényleges para­digmaváltásról a képi fordulat után, amely a (történelmi) filmeket nem csak történeti kon­textusuk kedvéért vizsgálja, hanem mint tényleges történeti forrásokat. Az viszont teljesen egyértelművé válik, hogy a jelenkori reprezentációs és narratív technológiák a film és tele­vízió műfaján keresztül elmosták az időbeli távolságot a jelen, a múlt és a jövő között, és átfogalmazták felfogásunkat a múltról, vagyis egyre inkább eltolják a történelem fogalmát a tapasztalás felé. A hagyományos történetírás alapján a történeti esemény valamikor a múltban történt, amit aztán később rekonstruálnak, ezzel szemben a multimédia korában a történelem, úgy tűnik, most, a jelenben történik, közvetítik, ha tetszik, „előrecsomagolják" számunkra, vagyis nemcsak nézői, résztvevői vagyunk a múltnak, hanem (ki)használjuk is; a történelem árucikké vált.52 A History and Theory tematikus száma a „használható múlt" (usable past) kérdéskörét is feszegeti, és ennek alapján gondolja újra a történelem szaktudományát. Thomas W. Cohen tanulmányában egy reneszánszkori gyilkosság több szempontból történő elbeszélé­sével mutatja be a narrativista történelemfilozófia kísérletező oldalát, s teszi mindezt peda­gógiai célzattal, hogy egyetemista diákjai „fejébe verje" a történelem narratív paradigmá­ját.53 Madhumalati Adhikari és Marjorie Becker tanulmányai az irodalom és történelem kapcsolatára, illetve annak kényes egyensúlyára világítanak rá. Adhikari esszéjében a tör­ténelmi regényekben rejlő lehetőséget vizsgálja a múlt alternatív nézőpontból történő ta­nulmányozására. Többek között Michael Ondaatja Az angol beteg című regényén keresztül kívánja bemutatni, hogy az általa „fikcionális történelem"-ként definiált nem hagyományos történetírás amellett, hogy a fikciót eszközként használja a múlt újragondolására, figye­lembe veszi az emberi tényezőt (human factor), amit a hagyományos történetírás elhanya­gol. Beckerhez hasonlóan egyfajta empatikus történelemről (emphatic history) beszél, amely bevonja az olvasót a múltba, közvetlen befogadási érzékeire hatva jeleníti meg a há­borús trauma emberi tényezőit: a reményt, a bátorságot, a szerelmet, az önzést vagy éppen a megbocsátást.54 Marjorie Becker tanulmányában egy hibrid történeti elbeszélésformának bemutatására tesz kísérletet, mely egyszerre posztkoloniális történelem, oral history, új­ságírás, fikció és önéletrajz. A Talking Back to Frida című ön­reflexív módon íródott esszé három nő történetének ad hangot, az eltérő és váltakozó narratológiai nézőpontokon ke­resztül kívánja bevonni az olvasót Frida Kahlo mexikói festőnő, Maria Enríquez (egy mexi­kói nő, akit szexuálisan zaklattak 1924-ben) és saját magán történetébe.55 Az „alternatív történelem" műfaját mint a „nem hagyományos történetírás" egyik alága­zatát mutatja be két tanulmány David J. Staley és Gavriel Rosenfeld tollából. A történeti té­nyeknek ellenszegülő (conterfactual) történelmi spekuláció műfaja a „mi lett volna, ha ..." 51 Rosenstone, Robert A.: Review Essay on Natalie Zemon Davis, Slaves on Screen: Film and Histo­rical Vision. History and Theory, 41. (December 2002) 134-144. 52 Sobchack, Vivian: History Happens. Introduction. In: uő.: The Persistence of History, 4-7. 53 Cohen, Thomas V.: Reflections on Retelling a Renaissance Murder. History and Theory, 41. (De­cember 2002) 7-16. 54 Adhikari, Madhumalati: History and Story: Unconventional History in Michael Ondaatje's The English Patient and James A. Michener's Tales of the South Pacific. History and Theory, 41. (De­cember 2002) 47. 55 Becker, Marjorie: Talking Back to Frida: Houses of Emotional Mestizaje. History and Theory, 41. (December 2002) 56-57.

Next