Aetas, 2011 (26. évfolyam)

2011 / 4. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Simon Zoltán Boldizsár: A történetelmélet önigazolása

Elmélet és módszer Simon Zoltán Boldizsár Munslow mentségére szólva, bármi is legyen akár Walker, akár Gumbrecht elméleti ál­láspontja, az pusztán a történeti szövegeiket olvasva nem igazán derül ki - számomra lega­lábbis nem derült ki. Még ha minden egyes történeti szöveg magában is hordozza szerzőjé­nek a történetírásról alkotott filozófiai nézeteit, a szöveget olvasva viszonylag ritkán kuta­kodunk ilyesfajta nézetek után. Kivéve persze, ha elméleti szakemberként azzal foglalko­zunk, hogy a történetírás egészéről formált explicit vagy implicit nézeteket igyekezzünk k­imutatni történeti szövegekben. (Nem is beszélve arról, hogy a kutakodásunk eredménye a Munslow által favorizált elmélet értelmében több, egymással versengő, mégis egyaránt helyesnek ítélhető eredményre is vezethet.) Az mindenesetre, hogy ritkán eredünk ilyesfaj­ta nézetek nyomába történeti szövegekben, lehet, hogy éppen azért van, mert ezek a néze­tek nem bírnak azzal a potenciállal, amelyet Munslow tulajdonít nekik. Walker és Gumberecht írásai legalábbis azt mutatják, hogy vidáman megfér egymással az esztétikai érték és a Munslow által helytelennek tekintett elméleti álláspont. Általánosabban fogal­mazva: a történeti szövegek esztétikai aspektusai függetlenek a történetírás természetéről alkotott univerzális nézetektől. Az pedig, hogy a helyesnek és haladónak tekintett elméleti álláspontból is lehet konven­cionális történeti szöveget alkotni, eddig is közhelynek számított. Tucatszámra lehetne so­rolni példákat, de mind közül a legnagyobb visszhangot alighanem Peter Novick esete vál­totta ki. Novick That Noble Dream című könyve 18 kapcsán, amely egyszere a történetírói objektivitás kérdésének története és egy elméleti állásfoglalás a történetírói objektivitás el­len. David Hollinger a következő szavakkal hívja fel a figyelmet az elmélet és a gyakorlat közötti ellentmondásra: [Novick] azt módja, hogy meggyőzőbbnek találta az objektivitás mítoszának kritikusait, mint a védelmezőit, mégis olyan könyvet írt, amely az utóbbiakat elégíti ki. Rendkívül tradicionális monográfiával van dolgunk, amely a legvégsőkig tekintet­tel van a bevett szakmai normákra. [...] Novick tudományos gyakorlata egyben azt is jelen­tené, hogy az objektivitás mítoszát illető kétségek nem vezetnek feltétlenül változásokhoz a történetírás gyakorlatában? És ha az objektivitás fogalma, ahogy Növik mondja, „alapjai­ban véve zavaros”, akkor mi van?”19 Semmi. Mindössze annyi, hogy az elmélet és a gyakorlat viszonya nélkülözi azt a szük­ségszerűséget, amelyet Manslow és más teoretikusok hajlamosak tulajdonítani neki, és amelynek nevében az elméleteikkel a gyakorlat megreformálását célozzák. Ez persze nem jelenti azt, hogy a történetírás természetéről alkotott nézetek minden szempontból érdekte­lenek volnának, de ha valamit ezek az elméletek megváltoztatnak, az nem a töténetírás gyakorlata lesz, hanem a történetírás természetéről való elméletalkotás gyakorlata. Ennek megfelelően, amikor Munslow azt mondja, hogy ha valaki érdekelt abban, hogy egy bizo­nyos történeti műalkotás mit jelent, akkor biztosan érdekelt olyan további kérdésekben is, mint a „Hogyan tudnám dekódolni az adott narratíva vagy kifejezés etikai sajátosságait?”, a „Miféle erkölcsfilozófia és miféle kötelességek húzódnak meg az adott történeti műalkotás mögött?”, vagy a „Mik a történeti reprezentáció/kifejezés formális sajátosságai?” kérdések (139.), akkor egy történész mindössze azt felelheti, hogy „Igen, érdekelt lennék ezekben a 18 Novick, Peter: That Noble Dream: The “Objectivity Question” and the American Historical Profession. New York, 1988. 19 Hollinger, David A.: Postmodernist Theory and Wissenschaftliche Practice. The American Historical Review, vol. 96. (1991) no. 3. 691. Ugyanerre az ellentmondásra hívja fel a figyelmet Haskell, Thomas L.: Objectivity Is Not Neutrality: Rhetoric versus Practice in Peter Novick’s That Noble Dream. In: Haskell, Thomas L.: Objectivity Is Not Neutrality: Explanatory Schemes In History. Baltimore-London, 1998.145-173.

Next