Aetas, 2011 (26. évfolyam)

2011 / 4. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Simon Zoltán Boldizsár: A történetelmélet önigazolása

A történetelmélet önigazolása Elmélet és módszer A megfelelés ilyesfajta hiánya az, amelyről Hayden White is beszélt néhány évtizede,11 és ennek megfelelően volna a rankei történeírás esztétikailag szegényesnek, vagy White-tal szólva, „rossz művészetnek” minősíthető ma. Tekintve, hogy ma Ranke elméleti álláspontja is helytelennek számít, bárki élhetne itt az ellenvetéssel, hogy Ranke esztétikai értéke egy­koron éppen annak volt köszönhető, hogy tökéletes összhangban állt egy valaha helyesnek vélt elméleti állásponttal, manapság pedig ugyanezért tekintjük meghaladottnak mindket­tőt. Az ellenvetés azonban könnyedén leszerelhető, ha léteznek olyan kortárs történeti szö­vegek, amelyek igyekeznek saját korunk irodalmi trendjeinek megfelelő esztétikai értéket képviselni, miközben szerzőik a teoretikus mezőben mégis egy Munslow által helytelennek vélt elméleti álláspontot foglalnak el. Léteznek ilyen történeti szövegek. Jonathan Walker Antonio Foscarini in the City of Crossed Destinies című írása eredetileg éppen a Rethinking History folyóiratban jelent meg, majd egy évvel később ismét napvilágot látott az Experiments in Rethinking History kötetben, amely a folyóirat feltehetően legizgalmasabbnak vélt kísérleteiből válogat.12 A szöveg maga egy pastiche Italo Calvino Az egymást keresztező sorsok kastélya című novel­lája 13 kapcsán, és egy azon kevés történeti szöveg közül, amelyet Munslow esztétikailag ér­tékesnek tart, és amelyre az experimentális történetírás kapcsán külön is kitér. (198-199. old.) Ami felett azonban Munslow Walker tárgyalása kapcsán nagyvonalúan átsiklik, az az Experiments kötetben kiadott verzióhoz tartozó utószó, amelyben Walker világossá teszi elméleti álláspontját. Arról beszél, hogy nem ért egyet White-tal abban, hogy a történetek csak elmondottak lehetnek, de megéltek nem.14 Ehelyett inkább egy David Carr-szerű pozíciót 15 foglal el azon az alapon, hogy a történeti cselekvők (a történészhez hasonlóan) maguk is cselekményesítik a múltjukat, még azelőtt persze, hogy a történész is ezt tenné. Ez a pozíció azonban olyasvalami, amit Munslow helytelen elméleti álláspontként elvetne - lévén, hogy az egykoron volt „múlt” és a történeti szövegként értelmezett „történelem” kö­zötti, szerinte áthidalhatatlan szakadékot próbálja valamiképp mégiscsak áthidalni ahogy elveti Ricoeur hasonló jellegű nézeteit (177-178. old.), és ahogy elvet minden olyan kísérletet, amelyek Ricoeur-nél és Carrnál jóval újszerűbb módon próbálnak „ontológiai biztonságot” nyújtani a történetírás számára. Erre a sorsra jutnak Munslow-nál a jelenlét­ fogalma köré szerveződő kísérletek is, amelyeket azonban úgy vet el, hogy a fogalom meg­honosítását célzó kísérletek egyik fő képviselőjeként éppen azt a Hans Ulrich Gumbrechtet idézi (42-44. old.),16 akinek a történeti munkáját17 mindezek ellenére az experimentális történetírás példájaként élteti. (184-185. old.) Pedig ahhoz, hogy valaki experimentális tör­ténész legyen, az elméletet illetően elvileg nem a „jelenlét”, hanem a derridai elkülönböző­­dés pártját kellene fognia. (190. old.) 11 White, Hayden: A történelem terhe. In: White, Hayden: A történelem terhe. Budapest, 1997. 25- 67. 12 Walker, Jonathan: Antonio Foscarini in the City of Crossed Destinies. In: Munslow, Alun - Rosenstone, Robert A. (dds.): Experiments in Rethinking History. New York - London, 2004. 124-151. 13 Calvino, Italo: Az egymást keresztező sorsok kastélya. Budapest, 2000. 14 Walker, Jonathan: Afterword. In: Experiments in Rethinking History, 152. 15 Lásd: Carr, David: Narrative and the Real World. History and Theory, vol. 25. (1986) no. 2.117-131-16 Gumbrecht: Production of Presence, i. m.; Gumbrecht, Hans Ulrich: Presence Achieved in Language (With Special Attention Given to The Presence of The Past. History and Theory, vol. 45. (2006) no. 3. 317-327. 17 Gumbrecht, Hans Ulrich: In 1926: Living at the Edge of Time. Cambridge, 1997.

Next