Aetas, 2012 (27. évfolyam)

2012 / 3. szám - ELMÉLET ÉS MÓDSZER - Erős Vilmos: Az angol történetírás a huszadik században

Az angol történetírás a huszadik században Elmélet és módszer hogy az elsődleges források szigorú kritikája elég az objektív, megbízható ismeretekhez (Elton, G. Himmelfarb és mások). A történészek egy másik csoportja az ún. konstrukcio­­nista csoport (Annales-iskola, Trevor Roper, N. Elias), amely elméletközpontú, modelleket alkalmaz, és a szociológiai módszerekkel a természettudományokhoz közelítené a törté­nelmet. Munslow szimpátiája - úgy tűnik - leginkább a dekonstrukcionista történészeké (N. Z. Davis, R. Darnton, P. Burke, S. Lindquist, Walter Benjamin), akik Foucault és Hay­den White nyomán tagadják a történelem tudományos voltát és a nagy narratívákat, s kife­jezetten vallják annak irodalmias, fiktív, a valóságot alulról megközelítő jellegét. Munslow újabban felállított egy negyedik, magyar nyelvre nehezen lefordítható nevű kategóriát (endist), amelyhez tartozó történészek (K. Jenkins) a dekonstrukcionista irány leginkább radikális konzekvenciáit vonják le, s mélységesen szkeptikusak a professzió és ennek jövője iránt.56 Mindezek konkrét lecsapódása az angol történetírásban is például a film, illetve iroda­lom és történelem (általában a történelem képi ábrázolása) szorosabb viszonyának vizsgá­lata, a populáris és vizuális kultúra előtérbe helyzése, az antropológiai szempontú vallástör­ténet, a mítoszok és a kollektív emlékezet, a környezet története, valamint a tengerentúli (azaz posztkoloniális) történeti narratívák újbóli felfedezése.57 Jelentős hatást gyakorolt a történetírásra a Steven Greenblatt által reprezentált ún. „újhistorizmus”is,58 amely a nagy eszmék vagy a társadalmi struktúrák helyett az irodalom mindennapjaira, például a befogadó közönségre, a reklámra, az ízlést meghatározó mani­pulációkra, a színházi praktikák világára, a könyvek esetében pedig például a para­­textusokra összpontosít.59 Hogyan lehet megvonni végül mindennek a konklúzióját, összes­ 16 Jenkisnstől legújabban lásd: Jenkins, Keith: At the limits of history. Essays on theory and prac­tice. London - New York, 2009. 57 Mindezekre lásd: Munslow: The Routledge Companion to Historical Studies, 183-185 (újhistor­izmus)., 199-201. (posztkoloniális történelem), 109-113. (film és történelem), 122-123. (gender); Dirik, Arif - Bahl, Viray - Gran, Peter (eds.): Boulder - New York - Oxford, 2000.; Wesseling, Henk: Overseas History. In: Burke: New Perspectives on Historical Writing, 67-95.; Morgan, Sue (ed.): The Feminist History Reader. London - New York, 2006. Munslowhoz hasonló törekvése­ket fogalmaz meg például: Deeds Ermath, Elisabeth: The closed space of choice: a manifesto on the future of history. In: Manifestos for History, 50-66.; Joyce, Patrick: The gift of the past: to­wards a critical history. In: Manifestos for History, 88-97. Megemlítendő még például elméleti szempontból: Southgate: History: What & Why?, id. mű; Southgate, Beverly: What is history for? London - New York, 2005. s. Az újhistorizmus bizonyos vonatkozásban a posztmodern szélsőséges relativizmusát kiegyensúlyo­zó, korrigáló álláspontnak is tekinthető. Bizonyosan az azonban az 1997-ben indult History of Material Culture című folyóirat, amely előtérbe helyezi a materiális kultúra, a tárgyak vizsgálatát, azaz nem elsősorban a külső referencialitást megkérdőjelező szövegekre összpontosít, ugyanakkor (például M. Maussnak az ajándékozással összefüggő tanulmányaira visszanyúlva) a tárgyakban (viseletek, bútorok stb.) testet öltő emberei viszonylatok kulturális kontextusok összefüggéseit vizsgálja. Lásd: Harvey: History and Material Culture, id. mű, Budd: The Modern Historiography Reader, id. mű 59 Jelentősnek és fontosnak gondolom az angol historiográfiai és történetelméleti kutatásokat, ame­lyekről részben már esett szó (például az angolszász vita, illetve Collingwood kapcsán). Az ilyen jellegű kutatások itt is a 20. század első feléig nyúlnak vissza, első emblematikus alakjuk pedig G. P. Gooch, aki alapvetően még politikatörténeti szempontból rendezte el a 19. századi európai tör­ténészeket. Szintén esett már szó H. Butterfield ilyen jellegű kiemelkedő munkásságáról, akinél (Collingwooddal párhuzamban) inkább a szellem- és eszmetörténeti elemek dominálnak. Je­lentősek és fontosak a háború után például Fussner és Antonia Grandsen munkái is. Az előbbi különös gondot fordít az intézményesülésre, s a 19. századi professzionalizmus előképét látja sok 153

Next