Aetas, 2013 (28. évfolyam)

2013 / 2. szám - HATÁRAINKON TÚL - A zsidó történelem több mint a holokauszt története

Határainkon túl A zsidó történelem több mint a holokauszt története amerikai és az izraeli is, akárcsak a cionista mozgalom története. Emiatt sokrétű órarendet alakítottunk ki, és számos, korábban szokatlannak számító témát is részletesen tárgyalunk. A zsidó történetírás történetéről írott könyvében többek között arról értekezik, hogy az iz­raeli és diaszpórabeli történészek közötti éles határvonal megszűnése óta a posztmodern kihívásokra adott eltérő válaszok felelnek az egyik legélesebb szembenállásért. Hogyan értékeli a zsidó történetírás és a posztmodern irányzatok viszonyát, mennyire váltak központi jelentőségűvé effajta nézetek? Az egyik legfontosabb következmény alighanem az, hogy immár senki sem állíthatja, hogy a történelmi valóságot oly módon kívánja feltárni, ahogy azt Ranke annak idején elképzel­te. Mindenki tisztában van azzal, hogy mekkora jelentősége van a történész személyes hát­terének, intellektuális formációjának és sajátos nézeteinek, a történész identitásának ta­gadhatatlanul fontos szerep jut a történeti művekben. A zsidó történetíráson belül érzésem szerinte viszonylag szerény sikere volt a posztmodern próbálkozásoknak, de ezek kétségkí­vül jelen vannak. Egyik legfontosabb hozadékuk, hogy direkte megkérdőjelezik a roppant átpolitizált történetmondási módokat, mint amilyen például az asszimilációs történetírás, a dubnoviánus autonomista nézetrendszer vagy a 20. század elején felfutó cionista történe­lemszemlélet volt. Szinte minden korábbi történész meglehetősen tendenciózus értelmezé­sekkel szolgált, bár objektívnek próbálták beállítani magukat. Ma már nem állítjuk ma­gunkról, hogy tökéletesen objektívek lennénk, de én ódzkodnék a szubjektivizmustól is. Sőt, kifejezetten amellett foglalok állást, hogy minél objektívebbnek kell lennünk, még ha ezen ideált nem is lehetséges elérnünk. A posztmodernek rezignáltságát nem osztom, melynek hatására szinte bármiről lehet történeti művet írni és a sajátos nézőpont nevében a legkülönfélébb forrásokat lehet használni. Hayden White megítélésem szerint túl messzi­re ment, amikor a történetírást az irodalom egyik válfajaként értelmezte. Utoljára, de nem utolsósorban engedje meg, hogy az új európai uniós tagállamokkal kap­csolatos tapasztalatairól is faggassam. A vasfüggöny mögötti Európa volt egykor a zsidó világ központja, itt élt a világ zsidóinak legnagyobb csoportja. Itt követték el a holokauszt példátlan népirtását. A kommunista uralom idején pedig a tabuizálás különböző straté­giái váltak dominánssá. A zsidó katasztrófa explicit elismerése, nem beszélve a helyi fele­lősség kidomborításáról, ugyancsak ritkának számított. Mindez ahhoz vezetett, hogy a zsidó történetírás 1989 utáni fellendülése heves szimbolikus csatározásokkal egyidejűleg következett be. Magyarország e tekintetben paradigmatikus esetnek mondható, de a ro­mániai és részben a lengyel folyamatok is viszonylag hasonlók voltak. Miként értékeli a 1989 óta lefolytatott kelet-európai zsidó témájú kutatásokat? Mennyiben sikerül a helyi kutatóknak érdemben részt venniük a zsidó történészek európai és globális networkjei­­ben? Ismét csak onnan érdekes kiindulnunk, hogy a zsidó élet kelet-európai felvirágzása és a zsidó témák iránti újfajta érdeklődés meglepetésszerű volt. Emellett az antiszemitizmus is szemlátomást újjáéledt, de ez már más lapra tartozik. A zsidó témák kutatására és oktatá­sára sok országban alapítottak új intézményeket, Oroszországban és Ukrajnában éppúgy, mint Lengyelországban, Magyarországon vagy Romániában. E fejlemények eredetileg a nyugat-német hatvanas évekre emlékeztettek engem. A nemzeti történelem újfajta vizsgá­lata vezetett el azon kérdés feltételéhez, hogy mit is vesztettek a helyi társadalmak a magyar vagy a lengyel zsidók szörnyű meggyilkolásával, akik közéjük tartoztak, de voltak sajátos jellemzőik is. Emellett nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy mennyi zsidó hagyta el a

Next