Aetas, 2014 (29. évfolyam)

2014 / 3. szám - TANULMÁNY - Tamás Ágnes: Vizuális percepciók a Nagy Háborúról a hatalom szűrőin keresztül. A Borsszem Jankó, a Figaro és a Kladderadatsch rajzainak elemzése

68 Tamás Ágnes Tanulmány jelenségről.44 Csalódás éri nemcsak Churchillt, hanem Görögországot is, aki Pénelopé képé­ben tűnik fel, de hozzá nem kérők érkeztek, hanem egy antant hajó bukkant fel a láthatáron, ami elszomorította a férjét hazaváró asszonyt.45 Ugyancsak a Dardanellákért folytatott harcokhoz kapcsolódik a legtöbb esetben a rodo­szi kolosszus valamilyen módon átalakított ábrázolása. Mindhárom lap képe szerint a Bosz­porusz bejáratánál áll egy török harcos, s angol katonák igyekeznek legyőzni a kolosszust, ami a kép üzenete szerint lehetetlen vállalkozásnak tűnik.46 A szövetséges Oszmán Biro­dalom - néha gúnyosan mosolygó - kolosszusként való megjelenítése azt sugallta, hogy a Gallipoli-félszigetért folytatott küzdelem egyértelmű esélyesei a védekező törökök, s ez szö­ges ellentétben állt a megelőző évekre jellemző sztereotípiáikkal, melyek szerint az Oszmán Birodalom „Európa beteg embere”, akinek a testén már több amputációt is végrehajtottak, amikor területeket veszített.47 Az antant katonák, illetve flotta megrajzolása úgy, hogy apró harcosokat és hajókat láthatunk csak a képeken, ugyancsak felerősíti az ellentétet a két hadsereg ereje között: a török sereg jelentős túlerőben van, jók a győzelmi esélyei, mivel öt­­ször-hatszor nagyobbra rajzolták a szoborutánzatot, mint az angolokat. A háború elhúzódásával megjelent a Kladderadatsch hasábjain Kronosz, az idő múlását perszonifikáló titán. Douglas Haig, a brit expedíciós erők vezetője állapítja meg Kronoszról, hogy korábban őket, az angolokat szolgálta, most már azonban a németeket, tehát a háború elhúzódása az ellenség számára kedvezőtlen.48 Kronosz a beszélő a képen, s megállapítja a német békeajánlat (1916. december 12.) sírja előtt, hogy már eltelt egy év, s ő még mindig „háborús idő”-ként jár körbe-körbe.49 Ókori mitológiai figurák­­ elsősorban­­ a Kladdera­datsch hasábjain 1915 és 1918 között rendszeresen felbukkantak, a legtöbb szereplő azon­ban csak egyszer-kétszer kapott teret, mindig aktuális eseményekhez kötve olyan formá­ban, hogy a mítosz eredeti üzenete is tovább degradálja az ellenséget, ne csak a gúnyos áb­rázolásmód. A számos kép közül csupán néhány példát említünk: Zeusz képében John Bull aranyat szór az antant-országokat megszemélyesítő prostituáltakra (Olaszország, Francia­­ország, Szerbia, Oroszország, Montenegró), az igen alacsonynak ábrázolt Luigi Cadorna, az olasz hadsereg főparancsnoka Fortuna előtt áll és verklin játszik, de már elveszítette a sze­rencse istenasszonyának kegyét.50 Emberi és állati vonásokat egyaránt magán viselő lényt 44 K, 1915. júl. 18. 464. Winston Churchill egyike volt a Gallipoli-félszigeti partraszállás leghangosabb támogatóinak. 45 K, 1915. okt. 24. 678. Az antant erők a semleges Görögországba, Szalonikibe vezényeltek csapato­kat Szerbia összeomlása után. 46 F, 1915. márc. 27.1.; K, 1915. ápr. 4. 260.; BJ, 1915. máj. 2.1.; K, 1916. jan. 9. 31. 47 Az elemzett vicclapokban is — például a Balkán-háborúk kapcsán - számos alkalommal használták a rajzolók és szövegírók ezt a fordulatot, illetve az amputáció hasonlatát. Lásd: Tamás Ágnes: Torzrajzok a Balkán-háborúkról. Létünk, 43. évf. (2013) 2. sz. 42-62. 48 K, 1917. máj. 27. 312. 49 K, 1917. dec. 9. 684. 50 K, 1915. júl. 11. 443.­ K, 1917. nov. 18. 635. Zeusz Daniét a mitikus történet szerint aranyeső képé­ben termékenyítette meg. Danaét és gyermekét is a tenger habjai közé vetette dühében Danaé ap­ja, Akrisziosz, az argoszi király. Kerényi: Görög mitológia, 182-183. Azt, hogy a német propagan­dagépezet szerint Anglia sok pénzt herdált el a háborúra, több rajz is népszerűsítette, az egyik sze­rint: „Minden folyik­­ még mindig! De leginkább az angol pénz Görögországba!” (K. 1915. júl. 18. 464.). A szöveg - mindamellett, hogy egy ókori filozófust látunk a képen, aki a Timest olvassa - Epheszoszi Hérakleitosz egy töredékére utal. „Minden mozog és semmi sem marad nyugalomban.” In: Platón: Kratülosz. 402a. Budapest, 2008. 49. (Ford. Szabó Árpád.) Cadornát 1917 októberében váltották le főparancsnoki posztjáról, mivel a központi hatalmak áttörése Caporettónál sikeres volt, s október végén, november elején elkezdtek Olaszország belseje felé nyomulni.

Next