Aetas, 2014 (29. évfolyam)

2014 / 4. szám - FIGYELŐ - Káli Róbert - Török László Dávid: nemzet és kihívói (Stefan Berger - Chris Lorenz (eds.): The Contested Nation. Ethnicity, Class, Religion and Gender in National Histories. Palgrave Macmillan, CPI, Chippenhaus und Eastbourne, 2011)

A nemzet és kihívói Stefan Berger - Chris Lorenz (eds.): The Contested Nation: Ethnicity, Class, Religion and Gender in National Histories. Palgrave Macmillan, CPI, Chippenham and Eastbourne, 2011. 552 oldal A Writing the Nation a Palgrave Macmillan kiadó gondozásában megjelenő, új, historio­gráfiai témájú, a nemzeti történetírásokra koncentráló, több mint száz történész kol­lektív munkáján alapuló sorozat, amely im­már közel egy tucatnyi kötetet foglal magá­ban. A sorozat szerkesztői között találjuk például a nemzeti identitás és történetírás kapcsolatára specializálódott Chris Lorenzt, Jo Tollebeeket és Stefan Bergert. A sorozat célja leginkább az európai nemzetállamok történetírásának transznacionális (a nem­zeti kereteket jelentősen kitágító vagy elha­gyó) bemutatása, erősítve ezzel egy európai látószög kidolgozását. Írásunk célja a sorozat egyik, eredetileg 2008-ban kiadott, Contested Nation című kötetének ismerte­tése, amely 2011-ben ismét megjelent. A Contested Nation szerkezetileg két el­térő nagyságú egységre oszlik: a bevezető ta­nulmányok az elméleti alapozást, fogalmi tisztázást szolgálják, majd a terjedelmesebb, az egyes országok, régiók történetírását vizs­gáló rész következik. Az esettanulmányok ál­talában egynél több nemzet történetírásáról szólnak, és nem ritkán több szerző jegyzi őket. A kötet leginkább a 19. és 20. századra koncentrál, ugyanis ezen periódusban szoro­san összekapcsolódott a történetírás tudo­mánnyá válásának folyamata a nemzetépí­téssel. A szerkesztők legfontosabb elméleti alapként többek között Hayden White, Pi­erre Nora és François Hartog műveire tá­maszkodnak. A posztmodern és White hatá­sának tudható, hogy a kötetben a nemzetet mint szöveget vizsgálják, és nem mint eleve adott létezőt. Nora nyomán lényegesnek tartják a nemzet, történetírás, emlékezet, identitás kapcsolatának vizsgálatát, ebben az értelemben a könyvben áttekintett nem­zeti történetek identitásformáló emlékhe­lyek is egyben. Nora felfogásához képest Hartogra támaszkodva hangsúlyozzák, hogy az emlékezethelyeket nem csupán a nemzet tematikája köré lehet csoportosítani. Hartog, bár utalt a nemzeti szempontokat érvényesítőhöz képest alternatív történetírás lehetőségére, nem fejtette ki, melyek lenné­nek ezek az alternatívák. A Contested Nation ezeket próbálja meghatározni, így tovább­gondolva Nora és Hartog koncepcióját. Az alternatívák közé tartoznak eszerint a gender, vallás, etnikum, valamint társa­dalmi osztály szerint konstruálódó identitá­sok. A szóban forgó fogalmak diszkurzív jel­legük miatt magukban hordozzák a másság­tudatot, ami a különböző társadalmi és poli­tikai kontextusoknak megfelelően válto­zott/változik, ezért a tanulmányok végigkí­sérik e különböző fogalmak történetét is. A kötet itt kettős feladatra vállalkozik: nemcsak azt vizsgálja, hogyan jelentek meg más osztályok, társadalmi nemek, vallások ezekben a nemzeti narratívákban, hanem arra is kitér, hogy a nemzeti narratíva ho­gyan építette be (hiszen a legtöbb vizsgált esetben a nemzeti narratíva volt egyben a mesternarratíva is) a marginalizált csopor­tokról alkotott képek tulajdonságait nemzet­fogalmába, azaz például hogyan „férfiasí­­totta”, „nőiesítette” a nemzeteket egy adott történetíró. Az alábbiakban ezeket az alter­natív identitásokat elemző, elméleti jellegű tanulmányokat igyekszünk bemutatni, mi­közben a kötet második felében található írá­sokból vett példákkal utalunk arra, hogyan érvényesültek ezek a szempontok a kötet esettanulmányaiban. Aetas 29. évf. 2014.4. szám 222

Next