Aetas, 2015 (30. évfolyam)

2015 / 1. szám - TANULMÁNY - Török Zsuzsa: A Wohl-nővérek emancipációja (Társadalomtörténeti megközelítés hosszmetszetben)

A Wohl-nővérek emancipációja Tanulmány nak egyik központi elgondolása, az Isten adta intellektuális képességek fejlesztésének és hasznosításának gondolata. Az evangélikus értelmiségi közeg szerepének a hangsúlyozása ugyanakkor arra a Wohl­­nővérekkel kapcsolatos közkeletű vélekedésre is magyarázatot ad, amelyet Justh Zsigmond is hangsúlyozott, és amely szerint a Wohl-nővérek a társasági érintkezés mesterei voltak. Az evangélikus értelmiségi környezet fényében ugyanis a társaságban való kivételes tájéko­zódási képesség és társaságszervezői tehetség nem kizárólag egyéni teljesítménynek látszik, hiszen az evangélikus társaságnak és társaséletnek általában is igen fontos ismertetőjegye volt egyrészt vertikális nyitottsága az arisztokrácia felé, másrészt pedig horizontálisan is rendkívül kiterjedt kapcsolatrendszere.109 Zsuzsa Török The emancipation of the Wohl sisters. A social historical approach in longitudinal section The paper provides a social historical analysis of the writing career of Janka Wohl and Stephanie Wohl. It proposes that periodicals were instrumental in shaping writers' life work, and that the press of the time requires particular attention when studying the 19th­­century history of authorship. It is based on the analysis of Stephanie Wohl's only letter of biographical relevance and on the wider, contextual presentation of some of the statements in the letter. The paper follows the life of the Wohl girls starting with a description of their family background and their education, until their career as writers and editors. It also dis­cusses their reception in contemporary society and social life. The life of the Wohl sisters unfolds in the context of two significant social historical processes of the I9th-century: as­similated Jewish intellectuals and the emancipation of women. Their ambitions as writers are coupled with a strong assimilation urge, while the roots of this are explained through a presentation of the wider context of their family history. For them, the “life form” of the in­tellectual, which guaranteed integration into the society of Hungarian language and cul­ture, was attainable through a fellowship with the Lutheran intelligentsia. And the Luther­an environment explains not only their writing activity, but also their skills to get along and act as organizers in the social life of their time. 109 Erről részletesen: László Ferenc: Evangélikus társasélet a reformkori Pest-Budán, Budapesti Ne­gyed, 46. évf. (2004) 4. sz. 165-184. US

Next