A Hét 1959/2 (4. évfolyam, 27-52. szám)

1959-09-13 / 37. szám

T­­amarosan 125-ik születésnapját ünnepli a XX budapesti Óbudai Hajógyár. A 125-ik év­fordulót különösen emlékezetessé teszi, hogy egy korszak fejeződik be a magyar hajógyártás tör­ténetében. Néhány nappal ezelőtt készült el az első, Diesel-motoros 800 lóerős személyszállító hajó és hamarosan elhagyja a gyárat az utolsó személyszállító gőzhajó. Árpád volt a neve az első, Óbudán készült gőz­hajónak, amelyet a múlt század közepén 80 lóerős gőzgép hajtott. Száz esztendővel idősebb utolsó testvére vasból készült, az új család, a Diesel-motoros, már nagyrészt alumínium­ból. Egy évszázad alatt a fából készült hajótestet felváltotta a legkönnyebb, leg­modernebb fém. Száz esztendő — 750 gőzhajó. S a következő évszázad megsokszorozza ezt a számot: jövőre már 12 új hajó, s aztán évről évre egyre több hagyja el a hajógyári öblöt. Egész nemzedékek dolgoztak és dolgoznak eb­ben a gyárban. Nagyapa, apa, fiú és unoka nem ritkaság ma sem. A szovjet Zsurbin-család óbudai hasonmásai: hajókovácsok, hegesztők, asztalosok, mázosok megismerkedtek az új technikával és olyan új hajótípusok első példányait­ készítik, amilyenek még soha nem készültek Magyarorszá­gon. 1340 lóerős és szintén Diesel-motorral hajtott hajó a most készülő első magyar tolóhajó. A Du­nán eddig csak vontatóhajók jártak, húzták ma­guk után a megrakott uszályokat. Az új rendsze­rű tolóhajónál az uszályok mereven egymáshoz vannak kapcsolva, s a hajósort, valóságos hajó­vonatot, maga előtt tolja a tolóhajó. A Szovjetunióban, az USA-ban és az afrikai Belga-Kongóban sok ezer­­ilyen hajó működik, évenként sok millió tonna árut szállít. Van olyan hajóvonat, amelyik 9 km-es óránkénti sebes­séggel egyszerre 18 000 tonna árut továbbít. Jövőre újabb 10 tolóhajó készül az óbudai gyárban. Mi lesz az utolsó gőzhajóval? Talán múzeumba kerül? Nem, hanem a magyar munkások üdülőhajója lesz, a legkiválóbb magyar dolgozók, újítók, szta­hanovisták töltik majd rajta szabadságukat, vé­gighajózva a testvéri szocialista országok vizein, Bratislavától a Fekete-tengerig. Hasonló hajót már készítettek egyet az Óbudai Hajógyárban a magyar munkások, a csehszlovák dolgozók részé­re. Bratislavának hívják, s ismerik ma már végig a Duna mentén. Valóságos regény az utolsó magyar gőzhajó története, de mai regény, csak nálunk, szocialista országokban történnek ilyenek. Ez év elején­­szörnyű tűz pusztított az Óbudai Hajógyárban: leégett egy csaknem teljesen kész személyhajó. Szinte 24 óra alatt csodálatos mozgalom bonta­kozott ki a gyár munkásai között: építsük újjá társadalmi munkával az elpusztult hajót. Munká­sok és tisztviselők, fiatalok és öregek munkaidő után, vasárnap és szabadságidejükben egymás mellett dolgoztak. Kalapácsot fogott a mérnök, hegesztett az osztályvezető, rozsdátlanítottak, ta­karítottak a tisztviselőnek, hogy ők is valamivel előbbre segítsék a munkások erőfeszítéseinek győzelmét. De nemcsak ebben a gyárban, szinte ország­szerte valóságos mozgalom lett a leégett hajó újjáépítéséből. Azoknak a gyáraknak a munkásai, ahol kooperációban készülnek az alkatrészek, elvállalták, hogy saját munkájukon felül újra legyártják az újjágépülő hajó részére mindazt, ami szükséges. Béke lesz a neve ennek az újjá­épülő hajónak — hirdetni fogja a magyar mun­kások, az egész magyar dolgozó nép békeakaratát és elszántságát, hogy mindenfajta vésszel, pusztí­tással szemben az életet, az építést szolgálják, azért dolgoznak. Milyen lesz az új hajó, a Diesel-motoros, az első legmodernebb személyhajó, amelynek elké­szültéről éppen ezekben a napokban adtak hírt az újságok és a rádiók Moszkvában és Budapes­ten, Prágában és Bukarestben egyaránt? A Német Demokratikus Köztársaságban készí­tették a 800 lóerős Diesel-motorokat. Radar­berendezés biztosítja, hogy ködben és sötétben zavartalanul, biztosan haladhasson. Különleges vízsterilizáló berendezés lehetővé teszi, hogy útközben egészséges ivóvizet lehessen szűrni. Világviszonylatban is technikai érdekességnek számít, hogy váltóáramú a hajó villanyberendezé­se. Legmodernebb hűtőberendezések, szellőző­rendszerek, a hajtómotorok kipufogó gázának fűtésre való felhasználása és még tucatnyi tech­nikai ötlet hirdeti a szocialista ország munkásai­nak és tervezőinek versenyképességét a kapitalista vállalatokkal szemben. Nemcsak a technikai eredményekre büszkék az Óbudai Hajógyár dolgozói. Van a gyárnak egy olyan különlegessége, amellyel kevés gyár dicse­kedhet. A gyár használt energiáját kivezetik a gyár mögötti gazdaságba. 128 katasztrális holdon terem itt búza, kukorica; a zöldséget és a gyü­mölcsöt a gyár munkásainak árusítják olcsó áron. Havonta ezer pár csirke, több ezer tojás a gyári fogyasztás. Gyakran járnak vendégek a Óbudai Hajó­gyárban. Szovjet elvtársak részére készülnek idén és a következő években az új hajók. De felhasználják a többi testvéri ország tapasztalatait is. Egyre gyakoribbak az elvtársi tapasztalat­cserék a szocialista országok gyárai között. Ha pedig egy-egy magyar szakember jön meg kül­földi útjáról, mindig nagy az érdeklődés: mit látott, mit tapasztalt, mit lehetne hasznosítani a közös cél, a szocializmus érdekében. PÉNTEK GYULA A dolgozó nő vacsorája könnyen el­készíthető a­R­AGO MI­X -on. 3-4 to­jásból, 3 dkg vajból, kevés köménymagból és­­ hagymából pástétomot készítünk. Elő­ször tojásból rántottát sütünk, s ha elég sűrű, beöntjük a Pragomixba, hozz­áadunk fél kávéskanál köménymagot, egy megtisz­tított apróra vágott hagymát és egy percig mixeljük. Ezt a masszát eldolgozzuk egy darabka friss vajjal. A pástétomot fehér kenyérre kenjük és uborkával vagy para­dicsommal díszítjük. PRAGOMIX, az Elek­tro-Praga Hlinsko gyártmánya, kapható minden villamossági szaküzletben. Tegnaptól holnapig Sólyatér az Óbudai hajógyárban. Készülnek az új hajók. DRDA: Forró föld 352 oldal, egészvászonkötés, ára 16— Kcs A szerző 1955-ben Chilében és Braziliában tett utazásairól szóló riportsorozat. KOVÁCS VERA: Jancsi, Bodri, jó pajtások 23 oldal, félvászonkötés, ára 13— Kcs. Gazdagon illusztrált verses mese a legkisebbeknek. HANZELKA—ZIGMUND: A fejvadá­szok földjén 544 oldal, egész vászonkötés, ára 50.— Kcs. Az ismert cseh autós-világjárók útleírása a dél-amerikai és közép­amerikai kontinensről. ALEKSZANDROVA: Az én mackóm 16 oldal, félvászonkötés, ára 8— Kcs. Gazdagon illusztrált verses me­se a legkisebbeknek. JÉGÉ: Kurucok 216 oldal, egészvászonkötés, ára 13.10 Kcs. Az árvas nép életét a régmúlt­ban és a közelmúltban visszatük­röző novellasorozat. STEFAN: Viharfelhők 404 oldal, egészvászonkötés, ára 23.50. Regény a Csehszlovákiában élő nemzetiségek közös fasisztaellenes harcáról. PTÁCEK: A második őrség 588 oldal, egészvászonkötés, ára 32,90 Kcs. A Csehszlovák Köztársaság tíz drámai esztendejét összefoglaló regény. KUKUCÍN: Ifjú évek 404 oldal, egészvászonkötés, ára 20,50 Kcs. A nagy szlovák klasszikus saját diákéletéről irt elbeszélései. Őrtüzek a hegyekben 232 oldal, egészvászonkötés, ára 13,70 Kcs. A Szlovák Nemzeti Felkelésről szóló legszebb novellák gyűjtemé­nye. SRÁMEK: Ezüstszél 280 oldal, egészvászonkötés, ára 17,50 Kcs. Az ifjúság, a tavasz és a sze­relem költőien aláfestett regénye. A felsorolt könyvek a Slovenská kni­ha n. v., valamint a Jednota fogyasz­tási szövetkezet boltjaiban kaphatók, illetve megrendelhetők. A Szlovákiai Szépirodalmi Könyvkiadó magyar szerkesztőségének 1959 júniusában, júliusában és augusztusában megjelent könyvei 16

Next