A Hét 1960/2 (5. évfolyam, 27-52. szám)

1960-07-03 / 27. szám

Kis hegyi ország Jemen a Va­­s-tenger déli kijáratánál, alig négy és félmillió lakossal. A aiak hajdan „boldog Ará­biának" nevezték a nagy fél­ige.iot. Az elnevezés nem is túlzott, mert hatalmas, virágzó orszá­­k gazdag-boldog embe­rei éltek erre. Ma már csak a homok alól előbukkanó vá­rosromok, s az antik feliratok emlékeztetnek az egykori gaz­dagságra. Jemen — a XX. szá­zad kellős közepén — egy na­gyon szegény darabka a múlt­ból. Ipara nincs, a föld kincsei ismeretlenül szunnyadnak a mélyben. Útjain életveszélyes a közlekedés, a nagyszámú je­meni halász ócska lélekvesztő­kön száll a tengerre ... Most indul fejlődésnek az or­szág. A Szovjetunió segítségé­vel tengeri kikötővé fejlesztik Hodeidát, a Kínai Népköztársa­ság utat épít a kikötőből az ország fővárosáig. S ez csak a kezdet. A további lépések ez­után következnek a szocializ­must építő országok segítsé­gével. Úgy hisszük, a jemeni példa mindennél meggyőzőbben bizonyítja, hogy a szocialista országok nemcsak beszélnek az elmaradott népek megsegítésé­ről - mint egyes nyugati ál­lamok —, hanem tettekkel is igazolják szavaikat. 1. Ma még a puska és a tőr ugyanúgy az utazó je­meniek poggyászához tartozik, mint nálunk a koffer. 2—3. Életveszélyesek a jemeni utak. A teherautó könnyen felfordul s ma az öszvér még felveszi a ver­senyt „motorizált" kollégájával. De már épül az új út Hodeidától Szanáig. 4. Tarka zsibongó embertömeg a sukkon, a piacon. TERJED A A J­ránban uralkodó politikai és gaz­dasági helyzet sok tekintetben hasonló a nyu­­németországihoz. Itt is — mint Szövetségi Köztársaságban — 1945 óta mind nagyobb befolyásra tesznek szert az az­rikaiak, fel kellett volna oszlatni a p­­erneket, leépíteni a hadi­ipart, de­m­o­­rizálni a hadsereget. Ma Japánban —s akárcsak a Szövetségi Köztársaságban .- ismét a monopóliumok tartják kezük­be a gazdasági (s nemcsak a gazdasági!) hi­­alm­at. Megindult az újrafegyverkezés, atom­akéták állnak kilövésre készen, a bék­ok sem tartanak lépést az állandóan emelkedő megélhetési költségekkel — ugyanúgy Japánban, mint Nyugat-Német­országban. És ugyanúgy a szénkrízis is­egyforma. Klusiu szigetén — ez Japán szénbányászati központja — ugyanúgy tornyo­­lnak a szélüregyek, mint a Ruhr­vidék- Az okok mindkét országban szó­ról tóra ugyanazok. 1936-ban Japán egyénen tonna szenet sem hozott be az Egyesült Államokból, ma az import szén 90 3­­alékát az USA szállítja, miközben sorra kell bezárni a Japán bányákat. Miként a Német Szövetségi Köztársaság­ban, Japánban is a dolgozóknak kell meg­fizetniük a fegyverkezés költségeit. Akár­ „KUBIKRI" csak a Ruhrvidéken, itt is azt akarják elhitetni a munkásokkal, hogy csak az erőpolitika és az ország nagyarányú fel­fegyverzése jelenti az egyetlen védelmet az agresszióval szemben. És ezért lehet­nek hálásak a japánok az amerikaiaknak, akik saját „biztonságuk" érdekében — japán költségre — támaszpontokat épí­tenek id az országban. De a japán nép, akárcsak a német, felismerte az impe­rialisták agresszív szándékait. Ezért a politikai megmozdulásuk országszerte. Az utóbbi évek számtalan sztrájkja ezért követelte mindig a „biztonsági szerződés" hatálytalanítását, a semlegesség és a bé­kés egymás mellett élés politikáját, mint a japán gazdasági élet egészségessé té­telének egyed­ül reális alapját. Jobbra: AKIT ELÉRT A „KUBIKRI". Ez a szó magyarul „leépítést" és ugyanakkor „fővesztést" is jelent. Az azonosság valóban tökéletes, mert a „kubikri" még rosszabb, mint a tuberkulózis, amely nagyon gya­kori a bányákban. Ezt a tébécés bányászt egyik kórház sem veszi fel, mert nincs ágya, amit magával kellene vinnie. Még egy apró villanykörte sem visz fényt a nyomorúságos barakkba, mert amint egy aknát leállítanak, a vezetőség kikapcsol­tatja az áramot. Balra: NEM SZABAD MEGBETEGEDNIE a „kubikri"-vel sújtott családok valamelyik tagjának Tagawában. Nincs betegségbiz­tosítás. Ezért a Klusiu szigeti szénme­dence egyes körzeteibe egészségü­gyi au­tóbuszokat küld ki a szakszervezet.

Next