A Hét 1967/2 (12. évfolyam, 27-52. szám)

1967-07-02 / 27. szám

Mert minden csókért Tudományos laboratóriumokban ál­talában nem szokás táncolni. A tör­ténelem mindössze egyetlen ilyen esetről tud: Arkhimédész perdült tánc­ra heuréka felkiáltással, amikor felfe­dezte híres törvényét. A másik eset­nek magunk voltunk szemtanúi. — Kik ezek a lányok és miért tán­colnak? — kérdezgettük a laborató­riumban, ahol felső képünk készült. Kérdésünkre D. Elkin professzor, az Ogyesszai Egyetem pszichológiai tanszékének vezetője válaszolt. Meg­tudtuk, hogy a tanszék egyik tudo­mányos munkájának témája a ritmus, s hogy a kísérlet alanya ezúttal egy táncosnő és egy sportoló lány volt. A kísérletek sok kérdésre adnak vá­laszt, többek közt arra is: mi a „rit­musérzék“, s lehet-e fejleszteni? — Mi a kísérlet eredménye? — A ritmusérzék fejlesztésére kü­lönleges módszertant, speciális gya­korlatokat dolgoztunk ki, ezeket most tökéletesítjük. Ukrajna számos zene- és sportiskolájában már felhasznál­ják módszerünket. — Elsősorban tehát az előadóművé­szeket és a sportolókat tanítják? — Szó sincs róla — válaszol a tudós. — A modern szuperszonikus repülőgépeken időnként szokatlan ha­tás jelentkezik: a pilóta akkor látja meg a szembejövő repülőgépet, ami­kor az már elrepült mellette. A nagy sebességek „meglepetései“ ellen mű­szerek biztosítják a pilótát, ám az em­bernek is gyorsan kell tájékozódnia, időben és térben egyaránt. Megkí­vánják ezt az automata berendezések irányítóitól, az üzemi vezérpultok ke­zelőitől, a járművezetőktől... A pszi­chológusok teendője, hogy az ilyen szakmákra jelentkezők kiválasztásá­hoz kidolgozzák az alkalmassági is­mérveket, valamint az oktatás mód­szertanát. Talán meglepő, hogy kutatásainkkal szoros összefüggésben a zenészek, táncosok munkájának sajátosságait tanulmányozzuk. A pszichológus szá­mára a zongorista játéka egyik leg­érdekesebb példája annak, miként hozza összhangba az ember virtuóz mozdulatait a másodperc parányi tö­redékeivel. A jó zenész ritmusérzéke rendkívül fejlett. Laboratóriumunk­ban olyan híres előadók fordulnak meg, mint Emil Gilelsz, Mihail Fihten­­golc, Jelizaveta Gilelsz. A különleges műszer megállapította: játék közben ezredmásodpercnyi pontossággal ér­zékelték az időt. Művészetük tanulmányozása közben olyan következtetéseket vontunk le, melyek fontosak lehetnek más szakmá­ban is. — A ritmus tehát nem csupán kel­lemes érzés forrása, de hasznos is? — Káros is lehet. Pavlov, a nagy orosz fiziológus hangsúlyozta, hogy az egyhangú, monoton ritmusok ve­szélyesek. Hatásukat a tudós az agy­sejtbe történő szomorú „besulykolás­­nak“ nevezte. Ismeretes, hogy számos munkaművelet során — például a fu­tószalag mellett — az ember mindig egyformán, szinte önműködően tevé­kenykedik. A külső „aláfestés“, a fu­tószalag egyhangú zúgása, a vezérlő-A járókelőkkel, járművekkel zsú­folt utcakereszteződések tumultu­sa, a forgalom lármája, a reklá­mok és kirakatok vibráló fényei alkotják az élet ritmusát a kor­szerű nagyvárosokban. Hogyan lehetne jobban az emberek szük­ségleteihez idomítani, szebbé, ké­nyelmesebbé tenni a városokat? A várostervezők orvosokhoz, pszichológusokhoz fordulnak ta­nácsért. Azok pedig a magok részéről igyekeznek megismerni, miben nyilvánul meg a probléma, vizsgálják az embert érintő külön­féle „Inger-komplexusok" hatását. Balra­ folyik a kísérlet. Különfé­le erősségű és magasságú ritmi­kus hangok érzékelését vizsgál­ják. A kísérletekhez csend és za­vartalanság szükséges, éppen ezért az éjszakai órákban végzik, amikor a város már alszik, képünkön: Natasa, az ogyesszai ruhagyár dolgozója, egy másik kísérlet „alanya“. Itt termelés közben tanulmányozzák a ritmus érzékelését. Nacsinkin M. felvételei

Next