A Magyar Tudományos Akadémia Értesítője, 1873 (7. évfolyam)

1873 / 1. szám

1* 3 Ugyanakkor az I. (Nyelv- és széptudományi) osztály első ülése. Előbb T­ó­­­d­y Ferenc'­, t. t., később Pulszky Ferencz t. t. osztályelnök elnöklete alatt. 7. (1.) Pulszky Ferenc?, t. t. irodalomtörténeti adalékot olvas föl ily czím alatt : „Vespasiano Bisticci florenczi emlékiró Janus Pannoniusról és György kalocsai érsekről 8. (2.) Dr. Goldzieher Ignácz mint vendég „A nemzetiségi kérdés az araboknál" czímű értekezését olvassa föl. Kivonata ez: A monotheismuson kivül azon eszme, melynek kimondása által Muhammed merev ellentétbe helyezkedett a sémi világnéz­ettel általá­ban és az arabbal különösen, azon kosmopolitikus eszme, mely tanainak legközvetlenebb kifolyása, és melynek kifejtése által a keleti és közelebb­ről az arab világot gyökerestől reformálta. A sémieket politikai tekintetben jellemzi az exclusivitás egy jókora adaga ; a származás, a geneológia a politikában épen úgy mint a tár­sadalmi életben a leglényegesebb tekintetek közé tartozik. Történeti előadásaikban tehát nagy szerepet játszik — mint a Genesis X. fejeze­tében is — az egyes népeknek "családjaik, nyelveik és nemzetségeik" szerinti felosztása. Ezen exclusivitás azonban nemcsak a nemzetközi viszonyokban nyilvánul, hanem ugyanazon egy nép egyes törzsein belül is. Ha a héberek a többi nagy népek irányában kiváló szerepet tulaj­donítottak önmaguknak, az arabok még tovább mennek ; az előbbre­valóság kérdését egyes törzseik közt vetették föl, és ebbeli szűkkeblű nézeteiket régi költeményeikben is kifejezésre juttatják. Különösen az éjszaki és déli törzsek törekedtek egymástól az ethnographiai elsőséget megtagadni. Az iszlám által háttérbe szorult az arabok nemzeti oldala. Muham­med kiterjesztő küldetését az általa ismert világ valamennyi népeire, „a fehérekre és feketékre," és azt kivánta híveitől, hogy ne szóljanak többé arabról vagy persáról, hanem szóljanak muhammedánról. „Az igazhívők testvérek, vérük tökéletesen egyenlő." Ezen nézeteit, melyeket legutó­ször híres búcsúbeszédében fejtett ki, különösen az aethiopok irányában emelte érvényre.­­ A koránban és a muhammedán hagyományok gyűj­teményeiben szétszórva fordulnak elő azon mondatok, melyekben Mu­hammed ezen nézeteinek kifejezést ad; összefüggésben szemlélve, tiszta képét nyújtják azon támadásoknak, melyeket a nemzetiségi eszme ellen intézett Muhammed. Ugyanazon szempont alá esik Muhammednek a geneológia tudo­mányáról mondott ítélete is. Ezen, az iszlám előtti arabok között nagy tekintélynek örvendő és az iszlám utáni időben is tovább fejlesztett

Next