Alföld. Irodalmi és művelődési folyóirat 18. (1967)

1967 / 2. szám - KÖNYVEK KÖZT - Taxner Ernő: Mit akarhat egy író? (Jegyzetek Mándy Iván és Örkény István új elbeszélésköteteiről)

s az igazi anyja eladta őt néhány fillérért; majd öngyilkossági kísérletének kudarca után gyereket szül egy elzüllő nyomozótisztnek, aki a válságos pillanatban jó volt hozzá, de ez a kapcsolata is csődbe jut (Váróterem); egy szerencsétlen sorsú tanítónő küzdelme (Raj­zold fel Kávés Katicát); egy ház és egy agg­­menhely élete (Emeletek, ajtók, és Jó napot, bácsi); egy törekvő cigány férfi kudarcai (Séta a ház körül). Kifejezett téma­ismétléssel nem vádolhatjuk ugyan, de a történetekből nem is derül ki semmi valóban új; a hagyo­mányos tájleírás és jellemábrázolás mellőzésé­vel, az ún. „objektív" módszerrel kivetített belső világokból nem bontakozik igazán erő­teljes írói meglepetés. Újdonsága a kötetnek mindössze annyi, hogy a témák közelebb ke­rültek napjainkhoz, s mintha az író szemlé­lete is kevésbé lenne sötét, mint korábbi mű­veiben, ami azonban inkább szürkeséghez, mint friss színek felvillantásához vezetett. Le­kopott kissé az elbeszélések jellegzetes gro­­teszksége, és sajnos jórészt eltűnt a régebbi novellák fanyar humora is. Mindezek alapján, noha Mándy talán egy árnyalattal közelebb került a mai magyar irodalom fő vonulatá­hoz, új kötete mégis inkább elégedetlenséget kelt, és semmi esetre sem üdvözölhetjük pá­lyájának kiemelkedő alkotásaként. Egymás után olvasva Mándy Iván és Örkény István elbeszélésköteteit, kevés párhuzamot tudunk belőlük kiemelni. Ezek közül minden bizonnyal az a legfontosabb, hogy Örkény sem akar a magyar novella hagyományos és jól kitaposott útjain haladni. Mindkettőjük köte­tének vitathatatlanul sajátos, egyéni hangulata van,­­ ami eddigi munkásságuk (felületes) ismeretében sem meglepetés. Életkorát tekint­ve Mándy is, Örkény is az 1963-ban kirob­bant „derékhad-vitában” érintett korosztály­hoz tartozik, tehát azok közé, akiknek az öt­venes években kellett volna művészileg kibon­takozni, de ennek az időszaknak kedvezőtlen légkörét ők is alaposan megsínylették. Saját vallomása szerint tíz év elbeszéléseit gyűj­tötte össze Jeruzsálem hercegnője című köte­tében Örkény István, azonban jónéhány ko­rábbi keltezésű írását is fölvette közéjük. Első benyomásunk a harminchat elbeszélés (köztük egy ún. kisregény) átolvasása után, hogy kissé szigorúbb válogatás nem ártott volna. Az Egyperces novellák néhány ötletéből nem nőtt ki színvonalas elbeszélés, az 1947-es keltezésű A Hunnia Csókádon c. történet pedig kifeje­zetten rossz; az író észrevehetően nem érti a labdarúgó-játékot, s ráadásul erősen bizony­talan a jellemek lélektani hitelessége is. Bár Örkény István a „fülön" gazdag élményanya­gára hivatkozik, a kötet egésze mégis erősen irodalmias benyomást kelt; mintha egy len­gyel író novellájában a Jeruzsálem herceg­nője alapgondolatával is találkoztam volna, de a Rekviem minden bizonnyal visszavezethető Leonhard Frank ismert novellájára (Jézus ta­nítványai). A kötet kiemelkedő írása a finom lélektani kidolgozású, groteszk humorú Macs­kajáték, melyben teljes fényben csillog Ör­kény fölényes írás­kultúrája és művészi öt­letessége. A háború és a mindennapi élet apróbb-nagyobb gondjai, a félresikerült há­zasság és szerelem nyomasztó légkörében lelki torzulásokat szenvedő hajdani úrilányok tör­ténete minden mozzanatában hitelesen példáz­za egy életszemlélet csődjét. Egy fiatal lány ragaszkodása az élethez, még akkor is, ha az nem egészen úgy sikerült, ahogy szeretné (Te édes-édes); egy közeli hoz­zátartozó halálának lélekformáló hatása (Húsz perccel zárás előtt); egy házasság csődje (Levelek a kollégiumba); egy ötvenhatos emig­­rációs történet (A hattyú halála); a múlt szo­kásainak nevetségessé torzulása a jelenben (A párbaj); a kisember és a háború (Az utolsó vonat c. ciklus novelláiban); a zsidó sors nyo­masztó következményei - ezek a kötet leg­fontosabb témái. Örkény nyilvánvalóan mást keres írásaiban, mint Mándy;­­ az ő hősei rendszerint nem hétköznapi feladatokkal bir­kóznak, hanem élettel-halállal, végzetes követ­kezményű erkölcsi problémákkal néznek szem­be; sorsuk, jellemük küzdelemben nyílik ki több rétegben, a valóság különböző síkjainak keresztmetszetében. Igaza van a szerzőnek, hogy még mindig kísérletező életkorát éli, s kötetének az adja érdekességét, hogy mindig az igaz emberséget keresi, a helyes erkölcsi magatartást az élet forgatagában. Fordítsuk meg a címben fölvetett kérdést: mit akarhat egy olvasó? - Természetesen olvasni. Többek között eredeti gondolatokban gazdag elbeszéléseket. Mándy Iván és Örkény István írói tehetségét, sőt rangját új kötetük is iga­zolja, mégsem hallgathatjuk el, illetve éppen ezért nem hallgathatjuk el, hogy szívesen üd­vözölnénk Mándy világának kiszélesedését, Örkénynél pedig elbeszéléseinek markánsabbá válását. TAXNER ERNŐ 91

Next