Alföld. Irodalmi, művelődési és kritikai folyóirat 37. (1986)

1986 / 4. szám - SZÁZ ÉVE SZÜLETETT TÓTH ÁRPÁD - Kun András: A makulátlan poéta kínjai. A fiatal Tóth Árpád a korai Nyugat lírai körképében

Gábor a Nyugat nagyjai közül egyedül Adyéval tartotta mérhetőnek; Kosztolányi szavai szerint pedig „Ez a költő (...) realista, mint Csokonai és Arany”, mert „a földön marad, a körülötte levő »dolgokba« kapaszkodik. (...) Rendkívüli vízióval ölel át mindent, ami van, s mindenre, ami útjába jön, az egyéni élet forróságát fújja.” Mindezt érdemes megtoldanunk azzal a Tóth Árpád-irodalom­ban kevéssé emlegetett sajátossággal, mely a tökéletes alanyi költő karakteréhez különös módon éppen nem katexochen lírikusi, hanem epikusi vonást ad. Ha a Tóth Árpád-i esztéticista költői ennek az artisztikus tárgyiassághoz való, bizo­nyos mértékig szükségképpen ellentmondásos viszonyában az epikusságnak sem az elbeszélő, sem a leíró jellegét nem hangsúlyozzuk önnön mértékén túl, akkor Vajda Endre úttörő érdemének kell tartanunk, hogy rámutatott: „a rejtett epiká­nak és reflexióvá oldott érzelemnek műfaji elrendeződése építi fel a lírai verset Tóth Árpádnál” (A lírai vers felépítése Tóth Árpádnál , Pap Károly-emlékkönyv, Debrecen, 1939.). Jól­ értve az analógiás kifejezést, semmi félreérthető nincs abban, hogy Tóth Árpád költői elgondolásában „a költő nem mint lírikus én, hanem mint epikus alak van felfestve a költemény vásznára, hasonlatosan a középkori meste­rekhez, kik alkotásaikban beállították saját alázatos alakjukat”. Immár az eszté­ticista költői énnek „monumentálisan elégikus” megszólalását - hogy úgy mond­juk - tartalmilag közelebbről szemügyre véve, mindjárt a legsúlyosabb ellent­mondásra találunk. Rónay György a Hajnali szerenád belső terei­ről írt tanulmányá­ban (R. Gy.: Nagy nemzedék, 1971.) már-már vitriolba mártott tollal mutatta meg a makulátlan költő legendájának visszáját, kiváltképpen ami Tóth Árpádnak önmagához való hűségét illeti. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy nem egyszerűen emberi-művészi őszintétlenségről, még kevésbé önáltatásról van itt szó, hiszen a Hajnali szerenád verseinek lényege éppen saját élethelyzete, léte és vágyai, álmai áthidalhatatlan szakadékának tükröztetése, e tragikus hasadtságnak akárhányszor expressis verbis kimondása (Egy leány szobájában, őszi alkonyat, Orfeumi elégia). Bizonyos, hogy az élettől és önmaga gyöngeségeitől megnyomorított költő kompenzációként­­ Julow Viktor szavait idézve furcsa morbid vigasztalás­képpen fejlesztette ki magában a dekadencia receptjei szerint a bánat kiélvezésé­nek képességét, s formálta meg önmagából egy időre „a bánat kéjencének lírai típusát” (Tóth Árpád születésének 75. évfordulója — Alföld, 1961, 3:167-178.). Ám ettől a mélyebb esztétikai probléma még megmarad; nevezetesen az, hogy Tóth Árpád ilyen, Sóhaj-típusú versei nem feltétlenül jelzik ennek az önstilizálás­nak nemcsak szükségképpen kényszerű, hanem alapvetőleg alkatidegen voltát. Abban ugyanis aligha kételkedhetünk, hogy ő eredendően valóban olyan poéta­ember volt, amilyennek kritikájában Halasi Andor, visszaemlékezésében pedig Tersánszky Józsi Jenő megörökítette. A Hajnali szerenádnak egyik legértőbb kritikusa szerint „az élet árnyékait kereső lantosok divatos csoportjába állott be ez az új fiatal poéta. (...) A halál apostolai, a divatos életfájdalom lángszavú szerzetesei és parfümös prédikátorai között Tóth Árpád egy szerény és szemérmes novicius.” (Vö. újra: H. H.: A jövő felé. Vál. kritikai írások 1905-1963, 48-52.) Tóth Árpádnak e különös csoportba való beállását nem nehéz megmagyarázni összetett emberi egyéniségének sajátos vonásaiból (betegségtudatából, magát elengedő, feminin alkatából, bizonyos tekintetben a felnőttségen innen maradásá­ból stb.) és „a magyar irodalom kamaszkorának” atmoszférájából. A problémát igazából annak a nem is alapmotívumnak, hanem alapvető összefüggés-láncolat­nak fölfejtése jelenti, amelyet Tersánszky korai visszaemlékezése hangsúlyozott arról szólva, hogy „Tóth Árpád nagyon is ennek az osztálynak, a kisvárosi ön­álló, céhes kézmíves polgároknak ivadéka volt. Az öntudat hatalma, a józanság

Next