Alföld. Irodalmi, művelődési és kritikai folyóirat 39. (1988)

1988 / 4. szám - TANULMÁNY - Tamás Attila: Illyés Gyula és a hit kérdései

TAMÁS ATTILA Illyés Gyula és a hit kérdései Kora tavasz című regényében, melyben a tizennyolc-tizenkilences forradalmi időszakra tekint vissza, Illyés leír egy ismeretterjesztő szemináriumot, melyet kö­vetően a falusi részvevők egyike ezzel a kérdéssel fordul az előadóhoz (a történetet én formában elbeszélő íróhoz). . .mit gondolok, van-e isten ?” „Majd gondolko­dom rajta - hangzik a válasz. - Holnap megmondom.” Egyaránt vall ez a néhány szó a föltett kérdés súlyáról (hiszen nem tud rá mindjárt választ adni az előadó) és a forradalmi idők gyors döntéskényszerében élő fiatalember eltökélt határozottságáról (biztosra veszi, hogy másnapra már ké­szen lesz a válasszal). A történetrész azután ezzel a kiegészítéssel zárul: „Bevallom, gondolkodtam, majdnem hajnalig”. Hogy hajnal közeledtével miképpen tett pontot töprengéseire, arról viszont már nem tudósít a könyv. Ha a regényt mint írói alkotást vetjük a kritika mérlegére, akkor talán hibá­jául is róhatjuk föl ezt a hiányt, viszont abban az esetben, ha inkább írója látásmód­jának megismerésére akarjuk fölhasználni, akkor nagyon is jellemző mozzanatot fedezhetünk föl benne. A Puszták népe ismert soraiban Illyés leírja, hogy apai nagyanyja vakbuzgó katolikussá próbálta nevelni, anyai ágon viszont a kálvinista puritán racionaliz­musnak egy sajátosan felvilágosult, mondhatni hitetlen változata érvényesült a ne­velésében. Egyik későbbi visszaemlékezése majd még hangsúlyosabbá teszi ezt a kettősséget - egyúttal kissé másszerűnek is mutatja azonban ennek természetét. „A két vallás együtt egy dimenzióval mélyebben mutatta meg nekem az Isten utá­ni szomjúságot, az embernek Isten utáni igényét. Egész életemnek élményévé lett a vallás.” Szülei válásán érzett megrendülése szította föl először a kamasz fiúban a transzcendenssel való kapcsolatteremtés igényét - ezt rombolta rövidesen széjjel egy korlátolt vallástanár, a maga erőszakosságával. A pesti, Izabella utcai iskola tanárai és diáktársai közvetlenül is inkább az ateizmus irányába vezető felvilágo­sult racionalizmusnak táplálták az erőit; így történhet, hogy egyik késői írása, a Gyermekkorom lángjai cigarettáját a nagyszülői ház örökmécsesén meggyújtó fiatal­emberként örökíti majd meg. A forradalmi messianizmusnak ugyanakkor föltehető­en ambivalens volt rá ilyen tekintetben a hatása. Hiszen egyfelől a kategorikus taga­­dásh­ts, - régi rend, régi hazugságok, régi hitek tagadásának - sarjadt a talaján, másfelől viszont mégiscsak hit volt: szinte halálra szánt reménykedés egy világot megváltó fordulatban. Nem volt tehát eltéphető annak meggyőződésétől, hogy az ember végső soron jó — ha pedig jó, akkor van jó a világban, létezik valamilyen ob­jektív mérce, működnek ezek annak érdekében, hogy ezek érvényre jussanak. Ezt követően, a munkásmozgalom párizsi részvevőjeként a fiatal Illyés majd előadásokat tart, mozgalmi darabokat ír - a forradalmi avantgárd hatása mellett azonban megérinti a katolikus Péguy és Claudel hatása is. „A művészkávéház kis asztalán André Breton szürrealista eszmefejtő kiáltványkönyve mellett Aquinói Szent Tamás eszmefejtésének kötete feküdt” - emlékezik vissza erre az időre késői éveiben. Reggeli ájtatosság című versének szavai szerint Párizs tornyainak harang­szavára ébredve - talán föltámadó régi emlékek hatására? erről nem beszél­­ Urát

Next