Alföld. Irodalmi, művelődési és kritikai folyóirat 41. (1990)

1990 / 3. szám - TANULMÁNY - Dobos István: Az elméleti kritika esélyei és távlatai. Kulcsár Szabó Ernő: Műalkotás - szöveg - hatás

ságukkal szemben mégis érzékelhető fenntartással él. Ezt sugallja például azzal, hogy a „valóság elsajátítását” egy helyütt a közelmúlt történelmének „birtokbavételével” azo­nosítja, s az áttételes epikai közlésformák felől a „megközelítés tartalmi” módozatáig el­jutó magyar regény útját fejlődésfolyamatként értékeli (Családregény és „kis történelem”). Hozzá kell tennünk, olyan „hagyományos” regénytipológia alapján, amely szerint „so­katmondó különbség van - a valóságelsajátítás tekintetében­­ olyan regények között, amelyek arculatát elsősorban formai-poétikai, illetve amelyeket tartalmi sajátságok ala­kítják ki”. Ugyanitt mérlegeli a metszetregények, a közérzetregények és a parabolák „valóságtükröző” lehetőségeit. Hajlik arra, hogy az írói szemléleteket formáló világké­peket, mint a művek gondolati forrását, közvetlen magyarázatként használja fel forma­problémáik elemzésében. Kimondatlanul tehát vitatja a poétikai létértelmezés egysze­ri voltát, más szóval a monista irodalomtudománynak azt az alaptételét, mely szerint a gondolat nem előzheti meg a kifejezést, mivel az a műalkotással egyidejűleg jön létre, és attól elidegeníthetetlen. Kulcsár Szabó Ernő annak a felismerésnek a fényében, hogy a műalkotás poétikai szabályrendszere a közreműködő olvasóval együtt fokozatosan létrehozza azokat a szemléletformákat, amelyek kijelölik értelmezésének kereteit, az irodalomtudóshoz méltó feladatok egyikének a formateremtő, öntörvényű világképeket építő művek autonóm, tehát szigorúan a fiktív szövegvilág vonatkozásai terén belül maradó értelmezését tart­ja. Ebben a tekintetben a legmagasabb elismerésre méltó következetességgel jár el. Kü­lönösen a fikcióalkotás folyamatát is megjelenítő szépprózai elbeszélések szövegalkotó szabályainak feltárásában érvényesül hiánytalanul a külső vonatkoztatási rendszert figyelmen kívül hagyó prózapoétikai elemzésmódszer. Talán az is közrejátszhat ebben, hogy a mimetikus elvű epikai modell ismeretelméleti előfeltevéseit új megvilágításba helyező művek jobban ellenállnak a valóságanalóg értelmezésnek, mint a tapasztalati­­ság elvének megfelelő, metonimikus szövegszerveződésű alkotások. Elvétve bár, de mégis találkozhatunk hatodfélszáz lapos könyvében ehhez hasonló érveléssel: „Költé­szettan és létértelmezés összhangjának megteremtése továbbra is dilemmának látszik Esterházy prózájában... egyelőre nem tud mit kezdeni az átvett világképelemek ellen­tétes tartalmaival... Musil, Bulgakov, Gombrowicz vagy Ottlik sem jelentőségüket, sem eredetüket tekintve nem egykönnyen társíthatók egymáshoz”. Ebben a jellemzésben a normatív irodalomfelfogás szellemujjának érintését fedezhetjük föl, olyan szövegen túli szempontok figyelembevételében, mint amelyekkel szembesíti a mű saját világán belül formát nyert szemléletmódokat tényleges alakjukkal. Ilyenkor mintegy visszave­zeti a poétikai létértelmezésben feloldott esztétikai-filozófiai gondolatokat eredeti for­rásokhoz, s a valóban, egymástól szerfölött elütő világképek egyesítése miatt követke­zetlenséget vet az író szemére. Még egyszer nyomatékkal hangsúlyozni kívánjuk, hogy az imént érintett problémát csak kivételes alkalmakkor veti föl a kötet, mert szerzőjétől mi sem áll távolabb, mint a mimézis törvényeit előíró „objektív” esztétikák rejtett meta­fizikája. Kulcsár Szabó Ernő ugyanis, a strukturális szemiotika végletes szövegközpon­túságával ellentétben, a prózapoétikai elemzések mögé az írói szemléleteket formáló koreszmék szociológiai hátterét is kivetíti, de az egyes alkotások létrejöttében közreját­szó társadalmi-művelődéstörténeti hatásokat magán az irodalmon belül keresi. Ezt a je­­lentős szemléletváltással együtt járó törekvést pedig éppenséggel az ún. „objektivista” irányzatokkal szembeforduló recepcióesztétika kezdeményezte. Az irodalomtörténet tudományos megalapozására tett kísérletek közül Kulcsár Szabó Ernő a konstanzi iskola hatás- és befogadáselméletét tartja irányadónak. Iroda­­lomtörténészi munkásságának főbb jellegzetességeit döntő mértékben az a magas igény határozza meg, amelyet a kötetének élére helyezett, voltaképpen tehát előszónak is tekinthető írásában fogalmazott meg: „Az itt közreadott dolgozat a hagyomány, az

Next