Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 53. (2002)

2002 / 5. szám - SZEMLE - Keserű József: A monográfia mint anomália és provokáció (Németh Zoltán: Talamon Alfonz)

102 A monográfia mint anomália és provokáció NÉMETH ZOLTÁN: TALAMON ALFONZ Mivel bennelétünk a hagyománytörténésben lehetetlenné teszi számunkra a kor­társ magyar irodalom folyamatainak átláthatóságát, a szelekcióban és az irányok kijelölésében szerephez juthatnak olyan­­ szűkebb értelemben vett nem irodalmi - tényezők is, mint a könyvkiadás. Ebből a szempontból tekinthető jelentős vállal­kozásnak a pozsonyi Kalligram Könyvkiadó Tegnap és Ma címmel 1994-ben útnak indított monográfia-sorozata. A szerkesztői intenciók alapján a sorozat elsődleges célja a tájékoztatás, annak lehetővé tétele, hogy az olvasó képet alkothasson ma­gának „a magyar kultúra sokszínűségéről, a különböző irányzatok kölcsönhatásá­ról és feszültségéről.” Az elmúlt hét év távlatából elmondható, hogy a vállalkozás sikeres (volt), hiszen hiánypótló monográfiák születtek immár klasszikusnak szá­mító szerzőkről (Ottlik, Mészöly, Esterházy, Nádas). Ugyancsak örvendetes, hogy az utóbbi időben mind gyakrabban képezték elemzés tárgyát azok a szerzők is, akik az elmúlt időszakban nem részesültek az őket megillető figyelemben (pl. Tő­­zsér, Székely). Monografikus feldolgozásuk kétségkívül előremozdította kanonizá­­ciós esélyüket. Legújabban az utóbbi évek magyar prózájának figyelemreméltó je­lenségeként számon tartott Talamon Alfonz került ily módon „kánonközeli” pozíci­óba. A monográfia írójának, Németh Zoltánnak (csakúgy, mint elődeinek e téren) elsősorban a monográfia műfaji kódjaiból adódó nehézségekkel/kihívásokkal kel­lett szembenéznie. Mivel egy monográfia egyaránt szól(hat) az adott szerzőről és a szerző műveiről, fontos mozzanattá válhat a biográfia és a műelemzés aránya, és ezzel összefüggésben az empirikus és az implikált szerző közti különbségtevés. Másrészt a monográfia inherens műfaji kötöttségeinek köszönhetően sugallhatja a lezártságot, egy esetleges konszenzus meglétét a tárgyalt szerző művészetének megítélését illetően, így mindenekelőtt annak tudatosítása válik fontossá, hogy a benne foglalt értelmezések jelenhez kötöttek, és a későbbiek során szükség sze­rint revideálhatóak. Nem véletlen tehát, hogy Németh Zoltán könyvének fő kér­désvonalai éppen e belátások mentén lesznek feltárhatók. Könyve előszavában a szerző megelőlegezi előfeltevés-rendszerének központi gondolatát, miszerint a monográfia „sokféle nyelven, regiszteren” szólal meg, és a „diszkurzuskeverés műveleteihez” folyamodik. Nem sokkal később John D. Capu­­tóra hivatkozva fejti ki módszerének lényegét: „...ha (az olvasó) képes magát olva­sóként átadni a végtelen szemiózis ’keresztbe-inszeminálásának’, akkor olyan ’el­­dönthetetlenségi együtthatóra’ tehet szert olvasatunk, amely kizárhatja autoritatív jellegű olvasatunkat, s lehetőséget, ’reményt’ adhat arra, hogy saját szövegünkben is ’sok különféle nézőpont egymást termékenyítő dialógusa’ fog generálódni.” (21.0.) Ennek megfelelően Németh igyekszik minél több szólamot bevonni az ér­telmezés körébe, erről árulkodik a rendkívül sokszínű jegyzetapparátus is. A vá-

Next