Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 53. (2002)

2002 / 5. szám - TANULMÁNY - S. Varga Pál: A nemzet mint szimbolikus értelemvilág (Bevezetés a nemzeti irodalom 19. századi fogalmainak tanulmányozásához)

kezet ellentétének kellene tekintenünk. Ugyanis a történettudomány kiszakítja az eseményeket abból az időmezőből, amelybe az általuk érintett csoportok valóság­tudatában, emlékezetében tartoznak;63 ezért „az emlékezésnek semmi köze a törté­nettudományhoz”,“ Piene Nora szerint pedig egyenesen a történettudomány kriti­kai szelleme rombolta le a modern ember képességét, hogy önmagát egy emléke­zetközösség tagjaként határozza meg.65 E megállapítások nyilván illenek az objektív-kritikai megismerésre igényt tartó (pozitivista) történeti diszciplínákra - igaz, Hayden White és Lyotard nyomán ezekről is inkább azt mondhatjuk, hogy narratív modelljeiknek nincs sok közük az általuk vizsgált csoportok saját történeti narratíváihoz. Azonban még az objektivi­tásra hivatkozó történelemírás sem mindig ilyen: a 19. századi történettudomány fő célja a modern nemzet kulturális emlékezetének egységesítése volt.66 A nemzeti narratívák megszerkesztésekor pedig csoportnarratívák eleven hagyományára tá­maszkodott — a magyar történettudomány leginkább a nemesi nemzettudat eredet­mítoszára vagyis nagyon is szoros kapcsolatban állt egy (önmagát hagyományo­san nemzetnek tekintő) nagycsoport kulturális emlékezetével. Ha hihetünk a történetírás legújabb elméleteinek, kollektív emlékezet és törté­nettudomány ma ismét közeledhet egymáshoz. Mint Assmann - Peter Burke nyo­mán — megállapítja, az újabb történelemteóriákban ,,[a] történetírás értelmében vett történelmet valójában immár a csoportemlékezet sajátos válfajaként kezelik”,67 va­gyis a saját narrativitását és diszkurzív megelőzöttségét egyre inkább belátó törté­netírásnak kialakulóban van egy irányzata, amely a modernizáció és globalizáció miatt hanyatlófélben lévő hagyományőrző narratívák identitásképző illetve -legiti­máló szerepét veszi át. Az „emlékezet helyei”-t kutató Piene Nóráról Gyáni Gábor okkal jegyzi meg, hogy „többé-kevésbé azt a történetírói ideált követi, amely a his­toriográfia 19. században fogant nemzeti paradigmáját is vezérelte”68 - azzal a kü­lönbséggel persze, hogy Nora, Halbwachs nyomán, nem a történelmet, hanem a kollektív történelmi tudatot, a történelemnek mint csoportemlékezetnek a marad­ványait keresi. 4.) A HONI VILÁG BŐVÍTHETŐSÉGÉNEK KÉRDÉSEI A) „...el kell-e jutnom egy mindent átfogó egybehangzósághoz?” a) Husserl: félúton a honitól a „honok feletti mindenségig” Husserl a kartéziánus ego legsajátabb („primordiális”) körének kibővítésével hozta létre a honi világ fogalmát, azonban ezt is tovább kívánta bővíteni; a honi világok egész emberiségben való feloldódásához, egy univerzális „Mi”-tudathoz kívánt el­jutni. Kérdései, amelyekbe e fejtegetések torkollnak, azt jelzik, maga is tisztában volt vele, hogy a honi világ általa kidolgozott szerkezete ezt a lépést nem engedi meg: „...az a kérdés, mennyiben és meddig vagyok képes az ő tapasztalati érvé­nyességeiket (az idegenekét) a megértés során átvenni, vagyis az ő otthonvilágu­kat az enyémmel szintézisbe hozni. Hogy jutok el, s el kell-e jutnom egy mindent átfogó egybehangzósághoz?”69 „Érvényre tudom-e juttatni [t. i. a saját honi világom-

Next