Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 53. (2002)

2002 / 5. szám - SZEMLE - Fodor Péter: Összeillő szólamok (Thomka Beáta: Beszél egy hang)

A kötet megszerkesztettségének az a jellegzetessége, hogy a történetírás és a szépirodalom kapcsolatát fontos interpretációs kérdésként ajánló műveket elemző részt a historiográfia újkeletű irányzatainak — irigylésre méltóan eruditív — bemu­tatása követi, a regényértelmezések előterében tartott kérdéseket, mint például el­beszélés és fikcionalizálás, személyes és kollektív emlékezet, nyelviség és tapasz­talat kapcsolata, egy szélesebb teoretikus kontextusba helyezi. Ennek eredménye­képpen válnak igazán indokolttá azok az interpretációs utak, amelyeket az — ed­dig szóba hozott írásokon túl — a Jacob Wunschwitz igaz történetét és Kassák ön­életrajzi regényét taglaló szövegek bejárnak. Míg az első esetében a fikció Hayden White-i meghatározása mentén a narratív forma, a kompozíció és a retorikai mak­­roszerkezetek mint alakító, formáló, fikcionáló tényezők alkotják az értelmezés tárgyát, addig a másodikban az alakelméleti elbeszélésvizsgálat a historiográfia és a narratív identitás kérdéseivel kapcsolódik össze. Az Egy ember életét tárgyaló ta­nulmány vélhetően nem csupán összetett szempontrendszere miatt tekinthető a kötet egyik kiemelkedő teljesítményének, de azért is, mert a kiindulópontjául vá­lasztott empirikus-fiktív oppozíció termékeny elbonyolítása, a narratív sémák kog­nitív hatásának felismertetése lesz az elemzés eredménye, amennyiben annak be­látásához vezet el, hogy „a biografikum, historikum megértéséhez paradox módon nemcsak a mai olvasók, hanem a korabeliek is éppen irodalmi minták, például a nevelődési vagy akár a művészregény modellje alapján közelítettek.” (154.) Ta­pasztalat és diszkurzivitás kölcsönviszonyának feltételezése ugyanakkor Thomka Beátánál nem a nyelvi jel önkényes történetlétesítő erejének számbavételével jár együtt, sokkal inkább egy olyan olvasásmódba illeszkedik, amely a szövegek poé­tikai alakítottságában fedezi fel a történeti indexszel is bíró tapasztalatokat közve­títeni képes médiumot. így lesz a Harmonia caelestis megszakításos kompozíciója egy regionális történelem tanúságainak adekvát kifejezője (vö. 108.), s ezért lehet­nek e regény közbeiktatott műfajai „az adott fejezet, epizód korának megfelelő nyelv- és világállapot festői adalékai”. (112.) És ezek a regényértelmezői belátások annak ellenére a mű poétikai összetettségének lényegi jellemzőit ismertetik fel, hogy a Harmónia esetében akár olyan interpretációs távlat is kialakítható, amely inkább a szöveg világszerű utánalkothatóságát aláásó nyelvi önreferencialitásra fi­gyel. Thomka elemzései azonban nem a szövegek széttartó aspektusainak meg­jelenítésében érdekeltek, sokkal inkább abból nyerik meggyőző erejüket, hogy a narratív, az intertextuális és a képi olvasásmódok összehangolására képesek; nála narráció és figuráció nem szembenálló, hanem egymásba átfordítható elemek. A Beszél egy hang a cím egyik lehetséges implikációja ellenére nagyon is poli­­fonikus szövegegyüttes, köszönhetően annak, hogy a kötetbeli beszélő a kortárs humántudományok létező dilemmáit színre vivő diskurzusokat úgy szólaltatja meg, hogy inkább mellérendel, mint hierarchizál, így a saját teoretikus érdekeltség a kü­lönböző lehetséges távlatok felmutatásában érhető tetten. A könyv olyan interdisz­ciplináris kérdésegyüttest dinamizál, melyben poétikatörténet, hermeneutika, kép­elmélet és történelembölcselet kiegészíti egymást, ezáltal válva Thomka Beáta sze­­miotikus alaposságának, elemzői érzékenységének és tágas kutatói érdeklődé­sének újabb bizonyítékává. (Kijárat) FODOR PÉTER

Next