Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 61. (2010)

2010 / 3. szám - IRODALMI NAPOK - Horváth Iván: Számítógép és irodalomtudomány

ikben irodalmi műfajok egyikét vagy másikát próbálják ki, egy-egy kiválasztott - a műfajnak megfelelő - uralkodó retorikai alakzat alkalmazásával. Aligha vitatható, hogy a szellem mindenféle rendű-rangú régi teljesítményei, természettudományi és történeti munkák, de akár még levelek is vizsgálhatók az irodalomtudomány eszközeivel, így lesznek olyanok, akik a ezeket a műveket a szó e tágabb értelmében igenis irodalomnak tartják, mondván, hogy hiszen ha volt - márpedig volt - irodalomelmélet (főleg logikai megalapozású retorika), akkor valaminő irodalomnak is lennie kellett hozzá. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a szűkebb, fikciós irodalomfo­galom - a 19. századi értelemben vett szépirodalom fogalma - a legműveltebb régi magyar irodalmárok némelyike előtt már a 16. században is ismert volt. Őnekik eszükbe sem jutott összekeverni ezt a fajta irodalmat az igazságköteles művekkel, aminő az épületes irodalom, a természettudomány vagy a történetírás. A Szép ma­gyar komédia előszavában Balassi nagyon világosan elhatárolta a kétféle irodal­mat. De a maga homályosabb és kifejtetlen módján tulajonképpen megtette ezt több egyházi férfiú is, Bornemiszától Pázmányig, az „álnokul költött fabulák” és ef­félék bírálatával. A pragmatista Bene Sándornak az irodalmi fikció mibenlétét megvilágító filozófia­történeti kutatásai benyomásom szerint végső soron azt célozzák, hogy az irodal­mi intézmény teljes önállóságára, a szűk értelemben vett irodalom egészen öncélú voltára vonatkozó meggyőződéseinket ingassák meg. Az Austin-féle beszédműve­­let-elmélet alkalmazása akár még a szűk felfogásban vett, fikciós irodalmi művek által való társadalmi cselekvést is lehetővé teszi. Az elgondolás megengedi, hogy az irodalmi műveket a társadalomtörténetben működtessük, ráadásul anélkül, hogy vissza kellene kanyarodnunk a marxista irodalomtudomány feltevéseihez. A beszédműveletek elmélete másként is lehetővé teszi a műveknek a gyakorla­ti élethez való közelítését. A szövegekhez, mindenféle szöveghez - horribile dictu - még szerzői szándék is tartozhat. Stanley Fish állításával („a szöveg, a tények, a szerzők és az intenciók fogalmai sokkal inkább az interpretációban születnek meg”) Searle az alábbiakat szegezi szembe: „én magam már többször voltam szer­ző, többször hoztam létre szövegeket, és többször még intencóim is voltak. Kom­munikációs tevékenységem sokszor csődöt mondott már, mert olykor nem sikerült közvetítenem a szándékaimat, vagy azok talán számomra sem voltak világosak, netán rosszul fejeztem ki az intencióimat. Ám a szövegeimről szóló értelmezések nem szültek sem szöveget, sem szerzőt, sem intenciót. Szerzői egzisztenciám, szö­vegeim és intencióim léte sohasem volt kiszolgáltatva mások a szövegeim olvasása során gyakorolt megértésének vagy félreértésének” (Searle 2005, 299-300). Az irodalom- és társadalomtörténet közeledését, az öntörvényűnek tekintett iroda­lom fogalmának rozsdásodását jelzi az író-életrajz műfajának feléledése is. Méltán ítéljük el azt a gyakori jelenséget, amikor az irodalmár a művet nem átallja életrajzi körülményekkel magyarázni. Az ilyen magyarázat oktalan redukció, és különben is bebizonyíthatatlan. De az életrajzi kutatást ezek az esetek nem ér­­téktelenítik el. Az író korának és személyes pályafutásának beható ismerete nélkül

Next