Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 65. (2014)

2014 / 1. szám - TANULMÁNY - Pusztai Gábor: A nem létező Jelky András (Fikció és valóság a Világjáró bajai szabólegény történetéről)

Messel (helyesen Messel) időközben meghalt és Van der Parra lett az utódja, aki megbocsátott neki, sőt mindenben segítette. A polgárőrség zászlósává, később hadnagyává léptették elő és gyámja lett minden batáviai árvának, valamint vagyo­nuk kezelője. Nagy vagyonra tett szert, földbirtokot vásárolt és a holland kormány titkos tanácsosa lett. „Ezen Tiszt­viselésben, valamint a’ napkeleti Indiai Társasá­got, szint úgy magát az Országot illető legfontosabb dolgok reá bízattattnak.”14 kö­vetként eljutott Japánba, Bandába, Palumba. 1772-ben meghalt a felesége, 1775- ben pedig jótevője, a főkormányzó. Ezután Jelky úgy döntött, elhagyja Jávát és ha­zatér Magyarországra, „hogy annyi idő múlva az ő hazáját, és az Ő attyafiait még egyszer megszemlélhetné.” A Gokendorf nevű holland hajóra szállt fel 1776-ban „Mindszent havának 25-ik napján” (vagyis október 25-én) és elindult Európa felé. December 31-én érte el a Jóreménység-fokot. Innen a Serres nevű hajóval indult tovább június 6-án. 1777 októberében érkezett Bécsbe, ahol az uralkodó fogadta és Jelky elmondhatta történetét. Ezzel ér véget az életéről szóló könyvecske ma­gyar nyelvű, 1791-es kiadása. Fikció és valóság A Jelky-kutatás visszatérő problémája, hogy mennyire valós ez a leírás. Mikor Ba­ján 1930 körül felmerült, hogy szobrot kellene állítani a város híres szülöttének, sokan kételkedtek Jelky kalandjainak hitelességében.15 Jogosan, hiszen a Jelky életéről szóló kalandregényen kívül nem sok információval bírtak a városatyák a helyi hírességről.16 Ekkor történtek az első komoly lépések a Jelky-kutatás megin­dításának irányába. Borsay Jenő, Balla Mihály, Kollár Kálmán és Sólymos Ede ku­tatásainak köszönhetően ma már sokkal pontosabb adatokkal rendelkezünk Jelky András életéről, de még messze nem tisztázódott minden részlet. Noha ennek a tanulmánynak nem az az elsődleges célja, hogy tételesen ellen­őrizze Jelky kalandjainak hitelességét, mégis szükségesnek látom, hogy néhány szembeötlő tévedésre, illetve ellentmondásra rámutassak, melyeket a fent említett Jelky-kutatók mindeddig nem vagy csak részben tudtak bizonyítani. Mind a német, mind a magyar nyelvű beszámolót valószínűleg hiteles leírásnak és nem fikciónak szánta a kiadó. Mindazonáltal Jelky kalandjainak nagy része a fantázia szüleménye. A hágai Holland Országos Levéltárban a Nationaal Archiefs őr­zött dokumentumok alapján is megállapíthatjuk, hogy Jelky 1755-ben szegődött el a Holland Kelet-Indiai Társasághoz közkatonának [soldaat].18 1755. október 18-án a Blijdorp nevű hajó fedélzetén elhagyta Hollandiát. A kapitánynak, Jan van der Vlugtnek 19 kötelessége volt a hajón történt eseményeket, főleg a haláleseteket, veszteségeket feljegyezni, hiszen ez kihatással volt a fizetésekre. A fedélzeten in­duláskor összesen 286 fő volt, ebből Jelky a közkatonák 86 fős újonccsoportjához tartozott.20 Jellemző a csapat nemzetiségi összetételére, hogy közvetlen felettese egy német és egy norvég tizedes,21 az összes fedélzeten tartózkodó katona pa­rancsnoka pedig egy svájci őrmester 22 volt. Az újoncok nemzetiségi összetételét il­letően szintén tévedett az 1791-es kiadás, amikor szerinte Jelky „80. Némettel és egynéhány Hollandussal” szállt hajóra. Az említett zsoldkönyv adatai alapján tud­juk, hogy az összesen 86 közkatonából 45 német, 32 holland, 2 flamand, 2 svájci.

Next