Alkotmány, 1901. március (6. évfolyam, 52-78. szám)

1901-03-01 / 52. szám

ALKOTMÁNY. 52. szám, míg egyrészt a katholikusoknak megadja a saját egyházi főnökeikre vonatkozó kez­deményezést, másrészt a kormányt sem zárja ki, s nemcsak nem ellenkezik a fő­kegyúri joggal, sőt ezt teljes szabadságá­ban megtartja. A katholikus alapoknak a kormány ke­zéből kiadása sem ellenkezik a legfőbb kegyúri joggal. Sőt sokkal megfelelőbb, a katholikus alapok jogi természetével meg­­egyezőbb az, ha a kormány felügyeleti jogot gyakorol, mert ez általában megilleti őtét, mint az állam közegét és különösen megilletheti, ha ő Felsége, mint legfőbb kegyúr, az ezen kegyuraságból folyó fel­ügyeleti jogát alkotmányos kormánya út­ján óhajtja gyakorolni. A katholikus középiskoláknak az auto­nómia vezetése és kezelése alá bocsátása szintén nem ellenkezik a legfőbb kegyúri joggal. De a kormány jogával sem, hiszen más felekezeteknek is vannak középisko­láik önkormányzati vezetés alatt és a kor­mány — ismételjük — a katholikus kö­zépiskolákra vonatkozó vezetést nem a dolog természetéből kifolyólag, hanem azért szerezte meg, mert katholikus auto­nómia nem volt. Ezt a jogot tehát nem is lehet kormányi jognak nevezni, mint in­kább a szükséghelyzetben megszerzett utusnak, melynek, éppen az anomáliák és sérelmek miatt akarunk az autonómia megteremtése által véget vetni. És a hierarchikus szervezet mit mond ezekhez a lényeges kívánalmakhoz? Az 1870-iki püspöki kar, de a jelenlegi is nyilatkozott aziránt, hogy e kívánalmak az autonómia keretébe valók, belevehe­­tők, sőt beleveendők. Azáltal, hogy a fő­papi kinevezéseknél a kezdeményezés joga, a katholikus alapok kezelése és a katholikus középiskolák vezetése az auto­nómiára bizatik, az egyház hierarchikus szervezete nem támadtatik meg; a katho­likus egyház nem lesz protestánssá; a püspöki jogok és hatáskörök nem konfis­­káltatnak. Sőt, ha mindezen kívánalmak nagyjait mint hízott bikákat öltem le. Nyakaikat mint bárányokért vagdaltam le Lovaim gázoltak vérükben, mint folyamban. Hadi szekereim tes­teiket széjjelroncsolták .. . akit úgy fogtam el, karjait levágattam.» Különösen rettenetes ezen tudósítás, mely a többször fellázadt Babylon tökéletes elpusztítá­sáról szól. Szennad­erib ugyanis gyökerestől akarta kiir­tani a lázadást. Miután a Tigrisz mellett a fel­kelő sereget — a fenti módon — leverte, Baby­­lont ostrommal bevette s a világtörténelemben páratlan kegyetlenséggel teljesítette be a próféta jövendölését. A roppant sok százezernyi lakos­ság leöletett. Azután lerontottak a falak, a há­zak, a templomok s a törmeléket, romot az Eufráteszbe hordták. Végre a szörnyű király csa­tornákat vezetett keresztül-kasul a pusztulás helyén, hogy azt teljesen lakatlanná tegye. És agyagnaplójára felíratta: «a vízözönnel jobban elpusztítottam Babylont.» Szennad­erib Júdeában is harcolt a jámbor Ezechiász ellen. S ami csodálatos, nem birt vele. Elmondja ezt a szentirás is (kir. IV. 18. 13 — Izaiás 36. 1.), meg a hóditó is. Utóbbi így szól agyag-emléken: «Ezechiász 46 erős vá­rát .. . ostromoltam . . . birtokomba vettem, (csak . . .) 200.150 embert, férfit, nőt, lovakat (igy! . . .) öszvéreket szamarakat . . . ökröket . . . vezettettem el. Őt magát (Ezeb­iászt) ha­sonlóan a kalitkában levő madárhoz, kirá­ly vá­rosába, Jeruzsálembe zártam, ostromla atyákat állíttattam, a kirohanásokat visszavertem . . . birodalmától elválasztottam . . . hatalmát csök­kentettem. . . . Ezed­iász is le volt győzve ha­talmam rettenetes fényétől....» teljesülnek, a katholikus főpapi kar tekin­télye, függetlensége, politikai szabadsága csak növekszik, amellett a püspökök oly segítséget nyernek s azon téren nyerik azt, ahol ezt most nélkülözni kényte­lenek. És ha a katholikus autonómia ezen említett lényeges jogosítványokat meg­nyeri, illetve átveszi, nem vesztenek el a püspökök semmit abból, amit bírnak, ha­nem biztosítanak sok olyant, amivel sem ők, sem a katholikusok nem bírnak. Ezen jog- és szabadságszerzés, illetve visszanyerés tehát csak erősíti a kato­likusokat, rendezi ügyeiket, jogosult gaz­dával látja el a most gazdátlan dolgai­kat. Ez ellen egyetlen püspök sem tiltakozhatik, ettől egy sem félhet, sőt csak örülnie kell afelett, hogy az­ban, ami­ben a püspökök most tehetetlenek, ezen­túl munkatársakat, védőket kapnak, a katolikusokat pedig az autonómiai érdek­körben hatályosan tömöríthetik, közvetve az egész katholikus hit- és egyházi életet is élénkebbé, gyümölcsözőbbé tehetik. Azt vélem, hogy ezen szempontok mér­legelése mellett a kongresszus csakhamar megállapodásra juthat. És e megállapodás a fentiek szerint alig lehet más, mint hogy a kongresszus vagy kinyilatkoztatja egy valódi és tartalmas autonómiának a kormány magatartása miatt lehetetlen voltát s szépen haza megy, vagy pedig hozzákezd tulajdonképpeni munkájához, mely eléje tűzetett és revideálja az 1870-iki munkálatot, megbírálja annak részleteit, változtatja, egyszerűsíti, ki­hagyja amit jónak lát s a kész munkát ő­felsége elé terjeszti és a törvényes becikkelyezést kéri. Azt azonban, hogy a kongresszus a jelzett lényeges követelményeket elejtve, azokról akármilyen ürügyek alatt önként lemondva, a kormánynak jogelkobzási törekvéseit is elősegítve egy gyermek­­játékszerű önkormányzati tervvel lépjen elő, azt, tekintettel a katholikusok nagy M ily szelíd, ártatlan kifejezések a többihez képest! Mintha csak a legutóbbi háborúban többször megszégyenített erősebb fél örszer­­kesztette hadi tudósításokat olvasnánk, me­lek­nek gyenge kife­jzései arra kényszeritik az ol­vasót, hogy a sorok közül verve ki az igazságot. Ez pedig kitűnik később nemcsak a szentira­tokból, hanem Szennah­erib ékirásaiból is. Az igazság az, hogy Ezeb­iász az ellene küldött asszyr hadosztályt az arabok segítségével Jeruzsá­lem falai előtt csúfosan megverte s mivel az egyiptomi sereg is mellette operált, az asszír király jónak látta a hazavonulást megkezdeni, mert 200.000 emberének elvesztésével serege meggyengü­l. Tud­­uk a szentiratokból, hogy e harcban egy éjjel 185.000 asszyr Sietett meg. Igen vigasztalók ezen adatok azokra nézve, akik a szentírást szeretik és az Istent félik. Látjuk, hogy a hatalmas asszír király, akinek valóban királyi akaratereje volt, aki — mikor khaldeai alkirálya ellene fellázadt s hatalma elől Betegestől hajókon a perzsa öblön keresz­tül Szuzsánába menekült — megtette azt, hogy nyugodtan hazatért Ninivébe, fenk­­­iekkel tömérdek ha­lt építtetett a Tig­riszen, ezeket csatornák segitségével az Eu­­fráteszbe huzatta s miután a járműveken had­seregével e helyezkedett, leusztatott a tengerbe, Szuziánában kikötött, a meglepett khaldokat le­ölte és Szuziánát is elfoglalta — ez a hatalmas világverő király a kis judeai király előtt meg­szégyenül. Ezed­iász istenfélő volt. Szennud­eribet két idősebb fia gyilkolta meg, mert atyjuk a negyedik fiút, Aszarhaddont sze­rette leginkább­ többségének jóhiszeműségére, az évek óta köztudatba átment felfogásokra, de a választókkal szemben való felelősség szempontjából is, mindenesetre kizártnak kell tekintenünk. Péntek, 1901. március 1. * Budapest, febr. 28. Az országgyűlési néppárt ma este 6 órakor népes értekezletet tartott, melyen tárgyalás alá vették az összes hátralevő tárcák költségvetéseit és kijelölték a szónokokat, kik a párt álláspont­ját az egyes tárcák tárgyalása alkalmával a kép­­viselőházban ki fogják fejteni. A képviselőház holnap délelőtt 10 órakor ülést tart, melyen az igazságügyi költségvetés részleteit tárgyalták. Napirenden van azonkívül Visanton Soma bejegyzett indítványa az 1874: XXXIV. t.-c. módosításáról (az ügyvédi nyug­díjalapra vonatkozólag) és a honvédelmi tárca költségvetése, melynek tárgyalásán a lábbadozó F­ejérváry Géza báró minisztert Cromon Dezső honvédelmi államtitkár fogja helyettesíteni. Interpelláció az «Adria» adótitkolásai dolgában. Inkompatibilis körökben a legnagyobb idegességet keltette az, hogy az Alkotmány erős támadásokat intézett az ellen a szerződés ellen, amely újabb 20 éven át 20 és néhány millió korona állami szubvenciót akar biztosítani a kül­­földi zsidó kezekben levő «Adria» tengerhajózási részvénytársaságnak, amelynek igazgatóságából Tisza István kilépett ugyan, de amelyben ma is, az összeférhetlenségi revízió idején is benn ül­nek olyan produktív hazafiak, mint Matlekovits Sándor, Lánczi Leó és Rosenberg Gyula orsz. képviselők. Azok a produktiv lovagok, akik most a Házban tele torokkal követelik a legszigorúbb, legradikálisabb reviz­óját az összeférhetlenségi törvénynek s amellett nyakig ülnek az inkom­patibilis esetek tucatjaiban és akik bizonyára jól tudják, hogy az «Adria»-üzlet dolgában miért hallgat a szabadelvű sajtó, azok a bizonyos kö­rök a múlt napokban új jelét adták annak, hogy fegyvereikben nem nagyon válogatósak. Szárnyat adtak a nagy Galeottának. Mikor egy-két hét előtt Rakovszky Istvánt szomorú köte­­lesség teljesítés Franciaországba és Német­országba szólította, akkor azok a bizonyos kö­rök diadalittasan hirdették: «Hogy milyen nagy », Aszarhaddon követte atyját, kinek hódítá­sait folytatta. Ezt követte fia, Asszurbanipál, a leghatalma­sabb asszír király, (69—626-ig uralkodott. Ő az, kiről a görög és római írók, mint a fes­­lettség proto­­ponjáról, Szardanapál néven tesz­nek említést. Ezen király a modern fejedelmekhez hasonlít, amennyiben háborúit vezéreire bizta , csak a dicsőséget irta a maga címére. Háren énen élt s festett élete mellett kora minden tudományában és művészetében jár­tas volt. A legkegyetlenebb zsarnokok egyike, kikről az emlékezet szól. Ahol félt, hogy a nyers előny, melyet serege nyújtott, nem elég, ott ravasz kegyességet mu­tatott, így, az elfogolt Manasszes zsidó királyt szabadon bocsátotta, hogy az ő és népe hűsé­gét biztosítsa. De mások ellen valósággal dü­höngött. Néhány elfogott ellenséges vezérről azt írta: «Nyelvüket kitéptem, bőrüket lehúztam», «úgy vágattam le, mint a juhot» . . . A többinek is, de a feltalált domborművek bizonysága szerint kivált Szardanapálnak volt kedves szokása, hogy az elfogott fejedelmek és vezérek alsó ajkaiba érckarikákat húzott, ezekbe pedig zsineget s ezt feszesen tartva, hogy a fogoly hátra ne ránthassa fejét, szuratta ki szemeiket. A foglyok szemeinek kitolása *— úgy látszik — szokás volt e kegyetlen népeknél. A szent­­irásból tudjuk, hogy a szerencsétlen Szedecziász király is így járt, mint a khald Nebukadnézár

Next