Állam és Igazgatás, 1970. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

KANDIDÁTUSI disszertációk vitája jogi környezet vonatkozásában, és nem kizárólag csak gazdasági megközelítésből vizsgálja, hanem kutatja a vállalati ön­állóság garanciáit kifejező és biztosító jogszabályi rendezés lehetőségeit, mind a jelen jogszabályalkotási folyamatok, mind a jövőbeni állandó igényű jogalko­tás tükrében. Szerző munkája három nagyobb részre tagolható, az állami vállalatok jogi fogal­mának elemzésére, a népgazdasági irá­nyítási rendszer és a vállalatok kapcso­latának, valamint a vállalati jogok vizs­gálatára. 1. A vállalatok jogi fogalmának meg­határozását megelőzően szerző a vállala­ti típusok kérdéseivel foglalkozik. Meg­állapítja, hogy bár a gazdálkodás válla­lati formájának több közös vonása van, mégis egymástól élesen elkülöníthető vál­lalati típusokat alkothatunk. A vállalati típusok megkülönböztetésének ismérve­ként többek között a vállalati vagyon tu­lajdonformáját emeli ki. A vállalati típu­sokon belül disszertációjában a továb­biakban csak az állami vállalat kérdései­vel foglalkozik. Véleménye szerint az ál­lami vállalat fogalmának elemeit a kö­vetkező jellemzők alkotják: a) az elkü­lönült vállalati vagyon; b) a vállalat mint állami szerv; c) a vállalat mint kol­lektíva; d) a tervezés és a gazdasági ön­elszámolás; e) a vállalat jogi személyi­sége, tételes jogi meghatározása. Az első jellemző kapcsán a disszertáns rámutat arra, hogy az ún. operatív igaz­gatási jogi koncepció hagyományos ál­láspontja az új mechanizmus viszonyai között túlhaladottnak tekinthető. Az ál­lami vállalat egyfelől nem tulajdonosa a kezelésében levő vagyonnak, másfelől azonban az állam tulajdonosi jogosítvá­nyainak egy részét a vállalatokra ruház­za anélkül, hogy így a tulajdonjog ala­nya, a tulajdonos személye megváltozna. Az állami vállalatra jellemző, hogy az állami szervek rendszerében helyezkedik el. Az állami vállalat azonban sem egé­szében, sem pedig a vállalati vezető sze­mélyében nem tekinthető államigazgatási szervnek. Számos Lajos opponens az igaz­gató pozíciójához kapcsolódóan felvetet­te, hogy behatóbban kellene vizsgálni, vajon meg tud-e felelni az igazgató an­nak az elvárásnak, hogy egyszerre legyen az össztársadalmi és a csoportérdek kép­viselője. A vizsgálat eredményétől kell szerinte függővé tenni, vajon nem kell-e leszámolnunk a kettős arculatúság ilyen igényeivel. Szerző az opponensi véle­ményhez adott válaszában a disszertáció megállapításain túlmenően röviden kü­lön is kidolgozta ezt a kérdést. Gondola­taink summázatát akként fogalmazhat­nánk meg, hogy ha az érdekstruktúra ol­daláról közelítünk a kérdéshez, akkor a vállalati igazgató mindenképpen a válla­lati érdekek hordozója, függetlenül attól, hogy az adott esetben a vállalati érdek mennyiben esik egybe a népgazdasági érdekkel. Más a helyzet azonban akkor, ha a vállalati vezető jogviszonyait vesz­­szük szemügyre (irányító szerv nevezi ki, mint a vállalat igazgatási szerve, jogvi­szonnyal áll a vállalat dolgozóival). Az igazgató jogi helyzete itt tehát kettős ar­culatú, kettős jellegű. Számos Lajos kétségbe vonta, hogy a tervszerűség a vállalatnak fogalmi jegye lenne. A tervszerűség szerinte minden szervezet emberi munkával szemben tá­masztott igény és így nem lehet az állami vállalat fogalmának külön jellemzője. Szerző válaszában arra utalt, hogy az ál­talános értelemben felfogott tervszerűsé­get szerinte nem lehet azonosítani a gaz­dálkodó tevékenység megtervezésével. A vállalati fogalmi elemek nem külön-kü­­lön, hanem csak együttesen jellemzik az állami vállalatot. Berényi Sándor professzor, a disszertá­ció másik opponense véleményében a disszertáció egyik fő értékének azt tar­totta, hogy a szerző a vállalati jogalanyi­ságot komplex értelemben, a vállalatnak más jogviszonyokban elfoglalt helyére te­kintettel határozza meg, így a jogi sza­bályozás kölcsönös összefüggései sikere­sen összegeződhetnek egy államigazgatási szempontú meghatározásban. 2. Az. állami vállalat helyzetét, jogál­lását mindenkor lényegesen befolyásolja a gazdaságirányítás adott rendszere. A szerző ezzel kapcsolatban kiemelte: az új mechanizmus éppen abban tér el a gaz­daságirányítás korábbi rendszerétől, hogy a vállalat tevékenységének irányát nem a direkt eszközök alkalmazásával, hanem elsősorban gazdasági szabályozók útján határozzák meg. Ez lényeges kihatással van a vállalat jogállására. Figyelembe vé­ve a gazdasági irányítási viszonyok ket­tős, termelési és felépítményi jellegét, a jogi szabályozás vonatkozásában a szabá­lyozás terjedelmét, a szabályozás mélysé­gét kell akceptálni. A konkrét jogszabá­lyi rendezésnél érzékelni kell azt, hogy a jog nem képes azonos mélységben átfogni a jellegükre nézve egymástól különböző társadalmi viszonyokat. A vállalati önállóság szükségszerű kö­vetkezménye és egyben feltétele, hogy a

Next