Állam és Igazgatás, 1973. július-december (23. évfolyam, 7-12. szám)

1973-09-01 / 9. szám

A TESTNEVELÉS ÉS A SPORT ÁLLAMI IRÁNYÍTÁSA irányítása. Igen fontos hatáskör a gondoskodás a testnevelési és sportszakembe­rek képzéséről, és a tudományos kutatómunka fejlesztése, irányítása. Az Országos Testnevelési és Sporthivatal országos hatáskörű szerv, amely­nek egyik elsőrendű feladata, hogy gondoskodjék a sportmozgalom egységes elvek szerinti vezetéséről, a sportpolitikai elvek egységes érvényesüléséről. Ennek alapfeltétele az egységes szervezeti rendszer. A megalkotott szervezeti rendben valamennyi szinten biztosított, hogy a központi elgondolások eljussanak a leg­kisebb egységig és ennek alapján, az egységes célkitűzések szellemében tevé­kenykedjenek az érintettek. Az iskolai testnevelés és sport irányítását és felügyeletét a minisztertanács a művelődésügyi miniszter hatáskörébe utalta azzal, hogy e kérdésekben az OTSH és a Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség Központi Bizottságával egyetértésben gyakorolja jogkörét. A sportegyesületek A testnevelés és a sport állami irányítására való áttérés, illetve az ezzel összefüggő átszervezési intézkedések — jogszabályok szellemében — az alapok változatlanul hagyása mellett mentek végbe. Ez az jelenti, hogy a sportegyesü­letek szervezeti keretei változatlanok maradnak és tevékenységüket az eddigi gyakorlatnak megfelelően végzik a továbbiakban is. Csak az új irányítás jel­legéből adódó módosítások történtek, így például eddig a sportegyesületekre nem terjedt ki az 1970. évi 35. számú egyesületi törvényerejű rendelet, most azonban néhány módosítással ugyan, de az érvényes rájuk is. Az OTSH (és szervei) — sajátos helyzetének megfelelően — hathatós be­folyást gyakorol a sportegyesületek irányítása területén. Az állami irányí­tás azonban nem jelenti a sportegyesületek jogkörének csorbítását, vagy önálló­ságuk csökkenését. Az egyesületek lényegében társadalmi alakulatok, ahol a sportolók önkéntes tevékenységet folytatnak és tagsági díjat fizetnek. De igen sok az olyan tag is, aki mint társadalmi munkás, térítés nélküli munkával segíti az egyesület célkitűzéseinek a megvalósítását. A vezetőségek zömét is a társa­dalmi aktívák teszik ki. A sportegyesületek általában különböző bázisokra épül­nek (társadalmi, üzemi, szövetkezeti, iskolai, hivatali stb.) és a bázisok jellege jelentős mértékű szerepet játszik az egyesületi célkitűzések meghatározásában is. Az OTSH a rendeletek szellemében arra törekszik, hogy olyan egységbe fogja össze a sportegyesületi munkát, hogy a sportmozgalom e legfontosabb szervei, a helyi sajátosságok messzemenő figyelembevételével szervesen illeszkedhesse­nek a magyar sport építményébe, az eredményesebb és céltudatosabb munka kifejtése érdekében. Az állami irányítás tehát reálisan számol azzal a körül­ménnyel, hogy a testnevelési és sportmozgalom széles társadalmi alapokon nyug­szik, s ebből adódóan sok társadalmi, szövetkezeti, állami és egyéb szervezet is nagymértékben érdekelt benne. Éppen ezért az irányítás eszközei és módszerei sokrétűek, s egyúttal széles körű koordináló munkával párosulnak. A sportági szakszövetségek Az állami irányításra való áttérés, illetve az ezzel kapcsolatban szükségessé vált átszervezés bizonyos mértékben érintette a sportágak irányításában, fel­adatai ellátásában fontos szerepet betöltő szakszövetségeket. 771

Next