Ars Hungarica, 1989 (17. évfolyam, 1-2. szám)

1. szám - Tanulmányok - Körmendy Kinga: Középkori esztergomi könyvgyűjtemények

44 Ars Hungarica 1989/1 44 1. KOLLÁNYI F.: Esztergomi kanonokok. 1100-1900. Esztergom, 1900. XXI-XXI. 2. [Helischer József]: Statistico, historico­topographica descriptio Comitatus Strigoniensis synoptica adornata a quodam Historiophilo Muni­cipe Strigoniensi. Strigonii, mensibus Octobri, Novembri, et Decembri 1827. Rumy Károly György másolata. MTAK Kézirattár, Földrajz 4-r. 5. 80v, 84v—85v. Vö.: HEGEDŰS R.: Ada­lékok Esztergom művelődéstörténetéhez a múlt század harmincas éveiből. Esztergom évlapjai 1983/381., 388. 16., 18. jegyzet. A gimnáziumot Széchényi György érsek alapította 1687-ben és a jezsuiták vezették. A rend feloszlatása után a fe­rencesek tanítottak, majd II. József idején vilá­giak. A szerzetesrendek visszaállítása után kapták meg a gimnáziumot a bencések. Magyarország vármegyéi: Esztergom vármegye. Bp., é. n. 127. A város iskoláiról az 1830-as években uo. 119. 3. Helischer József i. m. 851. 4. Nagy László szíves szóbeli közlése alapján. 5. Ocs[ovszky] F[erenc): Az esztergomi fő­egyház könyvtára. Religio 1856. I. félév 3. sz. 17. 6. A könyvtár történetét 1820-ig, az érsek Esz­tergomba való visszaköltözéséig dr. Kovách Zol­tán (1930 — 1981) könyvtárigazgató 1964-ben írta meg. Összefoglalása a mai napig az egyetlen fel­dolgozása a könyvtár történetének. Az állomány­összetétel történetét saját kutatásai alapján szá­mos adattal bővítette. KOVÁCH Z.: Az esztergomi Főszékesegyházi Könyvtár története a 11. sz.­tól 1820-ig. Esztergom, 1964. Egyetemi szak­dolgozat. 55-58. 7. Rumy Károlyt az érsek a presbyteriumban (papnevelő) a jogtörténet tanárának nevezte ki. L. Hegedűs Raymund i. m. 376—378., 380-382. 8. Magyarország vármegyéi i. m. 128. 9. Uo. 176. 10. SZINNYEI J.: Magyar írók élete és mun­kái 4. 658. (Heliser névalakban). 11. Esztergom, Primási Levéltár Simor Cat. 1. fasc. 3/3 No 665., 764., 1537, 1650/1876. 12. Helischer Lubich Ferenc királyi ügyigazgató 2538 kötetes könyvtárát, kézirat- és térképgyűj­teményét szerezte meg. Szinnyei i. m. uo. Simor János könyvtárának katalógusa. SUJÁNSZKY A.: Catalogue bibliothecae Johannis Cardinalis Simor secundum cognomina autorum descriptus Stri­gonii, 1877. 13. A könyvtárak egyesítését 1852. márc. 11-én határozták el. L. Ocsovszky i. m. 17-18. 14. KÖRMENDY K.: A Knauz-hagyaték kódex­töredékei és az esztergomi egyház középkori könyvtárának sorsa. A Magyar Tudományos Aka­démia Könyvtárának közleményei. Új sorozat 7. Bp., 1979. 24-26. 15.Perugiai Bernát kódexére Wehli Tünde nem fogadjuk el a kódex eredetére vonatkozó korábbi feltevéseket, amelyek megengedik az esetleges magyarországi eredetet. Szerinte a kódex a dél­német—bajor festészet 1160-as évekkel kezdődő, fejlődést nem képviselő terméke. Vö. WEHLI T.: Perugiai Bernát kódexe és a Pray-kódex helye a középkori magyar könyvfestészetben. Ars Hun­garica 3(1975) 198., 200. Az ajándékozást meg­örökítő mondat: „Hunc codicem dedit P[ern] le reményre jogosít fel újabb 1543 előtti esztergomi eredetű vagy használatú kódexek, nyom­tatványok felbukkanására. A jelenleg ismert kódexek, nyomtatványok tartalmi feldolgozá­sával pedig azt reméljük, hogy közelebb jutunk az esztergomi gyűjtemények szétszóródásá­nak lehetséges okai és módja tisztázásához. A középkori Esztergom anyagi és szellemi kultúráját csak rekonstruálni tudjuk. Egy esz­tergomi polgár visszaemlékezve az 1530-as évek Esztergomára, 18 épületet név szerint emlí­tett, ezek közül 10 egyházi volt. Elbeszéléséből kitűnik, hogy jól ismerte a székesegyház, a vár különböző részeit. Ismerősei közül névvel hivatkozott az érsekség gazdasági ügyintézői­re és megemlítette Adorján deákot is. Vallomásában olvasható, hogy a városban a Szt. Péter templomban „egy nagytanultságú ember lakott."28 Ennek az Esztergomnak a gazdasági és szellemi kultúráját megsemmisítette, fejlődését megszakította a török fennhatóság. Egy­háziak és polgárok, épületek, képzőművészeti alkotások, könyvek pusztultak el. Az élet­ben maradottak a menthető értékekkel részben elmenekültek, részben török alattvalóként helyben maradtak. Számosan török fogságba estek, mint a fenti idézet vallomástevője. A középkori Esztergom anyagi és szellemi kultúrájának sorsát érzékeltetni tudjuk a Temesvári Miklós személyéhez kapcsolódó emlékanyaggal. A Balassi Múzeum 1987. évi A középkori Esztergom és Székesfehérvár c. kiállításán látható volt Temesvári Miklós egyház­jogi doktor, esztergomi vikárius, éneklőkanonok, szentistváni prépost (1425—1457) oklevele, amelyben sírkövének feliratát fogalmazta meg. Ennek alapján tudták azonosítani az ásatások­kor előkerült és itt kiállított sírkőtöredéket.29 Bécsben egy 15. századi kánonjogi kódex­ben fennmaradt egy levél, amelyet Péter váci püspök „Venerabili patri domino Nicolao dec­retorum Doctori, Cantori canonico et Vicario Strigoniensi" címzéssel látott el.30 JEGYZETEK

Next