Ars Hungarica, 2000 (28. évfolyam, 1-2. szám)

1. szám - Tanulmányok - Wehli Tünde: A budai könyvfestészet Mátyás-kori kezdeteinek kérdéséhez

Váradi Péternek ma ismert könyveiből kettő illik témánkba. Egy Decré­tates (Gregorius IX. pápa: Decretates. Cum apparatu Bernardi Parmensis. Ed. Franciscus Molinensis. Venezia, N. Jenson, 1479, CIH 1489, Bp. EK Inc. 65), és egy Nicolaus de Lyra Postilla-kötet (Nürnberg, A. Koberger, HC +10369, Kolozsvár, Román Népköztársaság Akadémiája Kolozsvári Könyvtára, Inc. 82. A. 11­.32 Аг első kötet lapszéleinek kehely-formájú le­velekből alkotott indája és szerény virágai ismét Kálmáncsehi new yorki kódexének és Bánffy Miklós adománylevelének dekorációját idézik. Az ini­ciálék reneszánsz elemekből építkeznek, a kis képek díszítésében a gótika és a reneszánsz egyaránt szerephez jutott. A kolozsvári kódex virágfejei is Kálmáncsehi előbb említett kódexében gyakoriak. Az alábbiakban röviden ismertetjük az általunk még a Kálmáncsehi-kódexek körébe tartozó jelen­téktelenebb, illetve kevéssé díszített köteteket, töredékeket. Ezek a követ­kezők: Nagylaki István bácsi és fehérvári kanonok Breviariuma (Bp. OSzK Cod. lat. 343). A szerényen díszített könyvet már Hoffmann Edith is Kál­máncsehi kódexeihez kötötte.33 Apáti Lukács kódexének egy lapja (Po­zsony, Múzeum Hlavného Mesta, Cod. Fragm. EC­lad. 2/40).34 és egy Missale M-betűt megőrzött darabkája (Győr, Egyházmegyei Könyvtár, az őrzőkönyv jelzete R. 2. 28. jelenlegi jelzete: Fragm. 173).35 Az eddig tárgyalt 1480-1490 között készült kódexek tulajdonosai általá­ban a klérus felső rétegének képviselői. Könyveik többsége liturgikus tár­gyú. Ismerkedjünk meg egy kissé a possessorokkal. Kálmáncsehi Bécsben tanult. Egyházi pályája mellett diplomáciai küldetést is vállalt, útjai álta­lában a szomszédos országokba vezettek. Mátyás halála után a cseh­ párt híveként, II. Ulászló trónigényét támogatta. Baráti szálak fűzték őt Fili­pecz Jánoshoz, Thúr Osváthoz, Váradi Péterhez és Vitéz Jánoshoz. A mor­va származású Filipecz neve a prágai egyetem matriculájában szerepel. Előbb Corvin János trónigényét támogatta, majd II. Ulászló mellé állt. Mély vallásosságát bizonyítja, hogy püspöki székét elhagyva ferences ko­lostorba vonult.36 Thúz egyéniségéről keveset tudunk. Váradi Péter bolog­nai tanultságú humanista, aki többek között Janus Pannonius szétszóró­dott munkáinak összegyűjtésével foglalkozik. A kéziratok elemzése azt sugallja, hogy a Kálmáncsehi Domonkos és ba­ráti köre, valamint a korszak főpapjai megrendelésére készült kódexek jellege nem feltétlen a rendelkezésre álló illuminátorok képzettségében lel magyarázatot, hanem esetleg egy középkoriasan vallásos, és az itáliai reneszánszból is inkább a szigorúbbat, mértéktartóbbat befogadó, és bizo­nyos mértékig az attól távolságot tartó, nemzetibb elkötelezettségű meg­rendelői kör igényeinek felelt meg. Talán ezzel magyarázható az először 1480 táján feltűnő stílus Mátyás 1485 körüli orientációját figyelmen kívül hagyó 1490 utáni újabb impulzusokat is befogadó felvirágzása. Ebben a periódusban a budai stílus meghatározó egyénisége Giovanni Cattaneo di Mediolano, aki 1482 táján indul útra Ferrarából.37 Számunkra úgy tűnik, hogy az uralkodói udvar könyvvásárlásai, és az általa foglalkoztatott kó-

Next