Artmagazin, 2018 (16. évfolyam, 1-10. szám)

2018 / 3. szám

31 Kiállítás „A történettudomány a művészet egyik válfaja.”1 Hayden White megállapítása magába sűrí­tette a saját felhalmozott tudásanyagától meg­rettent ezredvég rémületét és megnyitotta az episztemológiai szkepszis azóta is mélyülő szakadékát. A múlt megismerhetőségébe és elbeszélhetőségébe vetett hit megroppanása más tekintetben viszont épp hogy megkön­­­nyebbülést jelentett, hiszen végre utat engedett a történészek elfojtott művészi ambícióinak, a krónikás kényszerzubbonya helyett a mesélő palástjába öltöztetve őket. White kijelenté­sét továbbgondolva a művész történésszé vál­hat, vagy­ senki nem lesz történésszé en bloc lemondva a történeti gondolkodás esélyéről. A jelentés széthullása Albert Ádám a Képzőművészeti Egyetem Anatómiai Tanszékének tanáraként olyan közegben mozog, amelynek minden szegletét áthatja a 140 éves múlt; mondhatni akaratla­nul is térdig gázol az akadémizmus formalin­­szagú törmelékeiben. Ebben a fojtogatóan nagy múltú közegben minden művészi gesztusnak évszázados visszhangja van, ami az első két­ségbeesés után leltározásra késztetheti az alko­tót. A leltár jó ellenszere a pániknak, a maga tárgyszerű monotonitásával a rendteremtés illúziójába ringat, mintha a részek megisme­rése bármilyen összefüggésben lenne az egész megértésével. Tavaly a Paksi Képtárban meg­rendezett kiállításán Albert Ádám szinte üveg­­hídon indult el, szétszerelve néhány kulturális alapfogalmat.­ Amint azt a kiállítás címe Me­lancholy of the Discontracted Meaning (A disz­konstruált jelentés melankóliája) is sugallta, „az operáció sikerült, a beteg meghalt”: a múlt tárgyi törmelékeinek újraszerkesztése csak a jelentés szétfoszlását fokozta. A megismerés szándékát övező mélabú oka a felismerés, hogy a leltározás pozitivista rendszere önmagában nem garantálja a jelentés tisztázását (Paraván), ahogy a teória white cube alakzatába rende­zett praxis is elveszítheti eredendő értelmes célszerűségét (Mesterségek könyvtára), de ami a legszomorúbb: a kitömött gyöngybagoly éteri szépsége ellenére sem kel már életre soha. A paksi tárlat egyik installációja egy ónix­táblára meredő anatómiai lócsontváz volt (A hatalom nárcizmusa). Albert Ádám Kassák Múzeumban megrendezett új kiállítása itt veszi fel a fonalat, a kulturális alapfogalmak után a hatalom természetrajzán töprengve. Az akadémikus esztétikai doktrínát meg­testesítő csontváz a történelmi rekonstruk­ció lehetetlenségén elmélkedik, az ónixtábla csillagkaput megidéző örvénylő alakzataiba bámulva, időugrásra készen. Így landol gipsz lófej formájában a Kassák Múzeum padlóján, patkószögekkel övezve, félúton az akadémikus kánon és a lóversenypálya között, mindkettő­ből kiszorulva. A leltár elviselhetetlen könnyűsége Az időugrás beprogramozott dátuma 1919. május L, helye Budapest. A Tanácsköztársaság alig másfél hónapja állt fenn, amikor ország­szerte tömeges felvonulásokkal ünnepelte meg a munka ünnepét. A demonstrációk színpada a főváros nyilvános tere volt, amelyet gyors és megfeszített munkával öltöztetett ünnepi díszbe egy csapat művész. A Tanácsköztársa­ság vezetése számára a képzőművészet az ideo­lógiai manipuláció eszközeként kapott kiemelt szerepet, ezért a Művészeti Bizottság a poli­tikai agitáció céljára használható művészeti formákban gondolkodott, utcai plakátban és dekorációban. Mintája a tízes évek szovjet művészetének monumentál-propagandája volt, nyilvános terekben elhelyezett nagy méretű, egyszerű és világos verbális és képi üzenetek­kel. E művészeti program főpróbája (s egyúttal fináléja) a május elseji felvonulás utcai dekoráci­óinak megtervezése volt. A történettudomány és művészettörténet eddig is számontartotta e nap eseményeit és művészeti produktumait.­ Annál is inkább, mert a felvonulásokról fenn­maradt számos fotó a 20. századi magyar tör­ténelem egyik legjobban dokumentált napjává teszi 1919. május elsejét. A Kassák Múzeum kiállításához kapcsoló­dóan Csatlós Judit kurátor, valamint Kisbajcsi Fanny és Juhász Anna kutatásba kezdett azzal a céllal, hogy összegyűjtse a felvonuláshoz köthető köztéri alkotások egykori ábrázolá­sait. Ebből kiadvány is készült, amely topog­­rafikus áttekintését adja az egyes helyszí­nek dekorációjának, térképen szemléltetve azok elhelyezését, kiterjedését, rendszerbe foglalva a neveket és tényeket. Az összkép lehengerlő: Falus Elek és Bíró Mihály veze­tésével a főváros 22 pontján mintegy két tucat művész (festő, szobrász, építész, ipar­művész) monumentális alkotásai jöttek létre. Ez volna tehát a megközelítés egyik lehetsé­ges formája: a kaotikus információáradatban rendszert teremtő taxonómia, a pozitivista meggyőződésből fakadó szisztematikus leltár, amely a fényképet tényszerű dokumentum­nak, az infografikát, térképet, diagramokat pedig a valóság lényegi jelenségeinek leírására szolgáló eszköznek tekinti. Minden a mienk! (Történetem), 2018, installáció, lófej (Widder Félix: Lófej-tanulmány, 1894, gipsz, 64 x 62 x 28 cm, MKE, Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék Gyűjteménye), patkószög, 64 x 62 x 28 cm Minden a mienk! (Kert). 2018, installáció, digitális nyomat, rozsdamentes acél, fű, 35 x 60 x 3 cm Minden a mienk! (Aréna). 2018, installáció (2 db), márvány, üveg, 195 x 120 x 60 cm © A művész jóvoltából © Fotó: Kudász Gábor Arion

Next