Athenaeum, 1837/1. félév

1837-01-26 / 8. szám

nevezés szerint íg­y kellene. Ki tagadja, hogy az önhangzó hetüket, könnyebb­ hangoztat­­ni, mint a’ mássalhangzókat , minthogy ezeknek hangjai mindig valamelly önhangzó által vannak módosítva. — Ki tagadja, — ha talán a’ nagy hetük’ képeit épen olly kön­nyen magokévá tennék is a’ gyermekek mint az aprókét, — hogy a’gyermek’kezébe adan­dó könyvben is , mint mindenikben, csak gyakoribbak az apró, mint a’ nagyobb be­tük. — Világos ezekből, hogy midőn a’ sze­gény öt éves gyermek a’ betű- hangzatás helyett, betűnevezéssel, az önhangzó, és apróbetűk’ előbb hangoztatása helyett, más­salhangzó , ’s nagy betűvel gyütrettetik, ak­kor, a’ meglehet nagyra fejthető gyermek, zavaros h­ang­zó - műszerré , hámész nézlő­­vé, ’s utoljára is más’ eszközévé alacsonyít­­taik le, az emberbarát’ szive pedig vérzik olly sok embertárs’ lehető elveszésén. Ezen tanítás’ legelső elemeit illy ke­gyetlenül vissza verő módon már azon kü­lönösebben ide tartozókon kivű­l, mellyekről többekkel egymás után fogok szólani, leg­­hatásabban segíti, a’ beszéd-és gondolkozás gyakorlat , azon beszéd - és gondolkozás­gyakorlat, melly a’ szobában találtató tár­gyak’ elszámolásától, így a’ legelemibb be­nyomástól, fel az előterjesztésen, fogalmon, ítéleten, okoskodáson, mondhatni az elvek’ szerkezetéig kiséri a’ tanítást. Segít ez a’ betűk’ hangoztatásán egy oldalról az által, hogy mind azoknak, mellyeket a’ tanító elől mond, után-mondásában gyakoroltatván a’ gyermekek, beszéd-műszereik a’ különböző­hangokhoz szoknak , így az egyes betűk* hangjait mind könnyebben hangoztatják, mind hangjokat egymástól megkülönbözte­tik ; más oldalról pedig az által, hogy a’ tárgyak’ nevezése után egy bizonyos tárgy­ra szoknak függni a’ gyermekek, ’s az egyes betük’ képeit könnyebben magokévá teszik. Ezek szerint a’ tanítás’ első elemeit is előzni tartozván a’ beszéd- és gondolkozás - gyakor­lat , méltán lehet ezen tekintetben a’ tanítás’ alapja. — De még inkább kitü­ndöklik ezen előjegye a’ beszéd- és gondolkozás - gyakor­latnak , ha tovább tekintünk elemi iskoláink­ba. Mit látunk tovább azokban ? b) Látjuk — mindig oda értvén néhány józanabb elvű iskolák’ kivételét — a’ betű­név visszaverő megismerése után, mikép kín­lódnak a’ gyermekek a’ betű­neves betű-fo­­gáslásokkal. — Látjuk itt, mi nehéz ezt, ha, illy két hangok után hé-a bá-vá hangoztat­ni. Látjuk, majd felebb emelkedve, a’ szegény hangzó műszerek mint gyötretnek, a’ különfé­le értelmetlen betű üszveteknek fra, fre, fri ’stb. hangoztatása által, ’s mikép simulnak a’ gyakori hangok könyvnélkülözéssé, a’ nél­kül, hogy a’ gyermek, a’ gra gre­gri-t ’stb. elemezni tudná. — Látjuk majd ezeknek hosszas gyötrése után, mikép lépnek a’ gyermekek egyes ér­telmes szavak mint szék, fal, ’stb. olvasá­sára. De mit használ ezen egyes értelmes szavak’ olvastatása is, ha azokat a’ gyermek értetlen hangoztatja? Valóban a’ betű­neves betű­fogáslás, az egyes , értelmes, de értet­lenül hangoztatott szavaknak olvastatása, nem egyéb mint a’ betűnevezés-módból szük­ségképen folyó, legalaposabb meggyökerez­tetése a’ késő értelmetlenségnek, legszeren­csétlenebb vissza-verése az emelkedő tehet­ségnek, így a’ legszomorúbb tanítási ellen­mondás. Az elemi betű-fogáslást , valamint az egyes , értelmes szavak’ olvastatását is, egyedül a’ beszéd- és gondolkozás-gyakorlat segítheti elő ; a’ betű-fogáslást a’ kifejlett beszéd-műszer, az egyes érzéki értelmes sza­vakat a’ tárgyak’ részeinek, jegyeinek, így az egésznek helyes képeztetése által. Gon­dolhatni azon lelki életet, mellyet a’ gyer­mek érez azon, hogy ő olly szavakat olvas, mellyek már elméjében előbb megfordultak, — gondolhatni, hogy ez által kedv ébresz­­tethetik benne, a’ további munkálatra, mi­dőn az értetlen szavakon csak mint életnélküli mozgony jár, a’ meglehet nagy tehetségeket magában rejtő agy, a’ mit tanúi így érdektelen,, ’s utált marad reá nézve, míg később a’ beszéd és gondolkozás-gyakorlat előzni tartozik a’ ta­nítás’ ezen lépcsőjét is, vagy ezen tekintet­ben is az a’ tanítás’ alapja, még pedig leg­mélyebb hatással a’következő olvasásra. Mit találunk továbbá elemi iskoláinkban ? Találjuk a’ folyvásti olvasás­­ gyakorla­tát, még­pedig minden hangváltoztatás, ér­zés, és értelem nélkül. H hangváltoztatás nél­kül , mert nincs érzés ,­­ érzés nélkül, mert nincs értelem az olvasáshoz kötve. Az olvasáshoz nincs értelem kötve, mert az

Next