Athenaeum, 1837/1. félév

1837-01-26 / 8. szám

[rü­l Kl­­ö­s* Tudományok’ és szépmű­vészetek.­ tára. Kiadó szerkesztők: SCHERET, VÖRÖSMARTY, szerkesztőtárs: RAJZA. Pest. :Ilinj Márk­as* 36-kán, 1837. 8. szám.­­Tartalom: Beszéd - és gondolkodás-gyakorlat alapja a’ nevelésnek (J­arka János), 57. l. — Hírhanyat­­lás ’s el nem ismert érdem­, 61. 1. — Kü­lönködések’ folyt, ’s vége (Czuczor), 61. 1 — Lajos király (Borkúti), 62. 1. 1. — Egyveleg 64. 1. — Erőket, tehetségeket költ, ébreszt és mivel a’ nevelés, új­akat nem teremthet. S­tifl­­András­­nak, érzéki fogékonyság­oknak egymásra ii "Beszéd- és gondolkozás-gyakorlat alapja a' nevelésnek b szonyulása, avvagy közvetítése ébreszti, ne­mesíti , ’s irányozza elemileg a’ tehetségeket. Ilyen folyvást rangozott hatásoknak ’s fo­gékonyságoknak egységre visszahatása ál­lítja elő a’ különböző hatalmú vagy rangú nevelést. — A’ tehetségek’ illy magasan rangozható közvetítésére, — némelly értelmes!) szülőket kivé­vén, — alig történik valami. Ha isko­láinkban a’ nevelés’ tárgyába tekintünk, mit látunk ? . 1. Az ismereti tehetségre hatásnál «) Látjuk (néhány józanabb elvű iskolá­kat kivévén)hogy öt éves gyermek, — kinek beszédmítszerei sincsenek helyesen kifejtve, — már a’ betűk’ ismerésével kinoztatik, még pedig ott is a’ betű-nevezés, nem a’ betű­­h­angzatás-mód szerint; itt is, vegyest, ön- és mássalhangzók czélszerű­ hangoztatása ál­tal, — a’ kettős tévedés mellett is talán elő­ször a’nagy, nem pedig az apró betűkkel, — holott sem beszéd, sem olvasás közben, nem a’ betűk’ nevét mondjuk, hanem az azoknak meg­felelő hangot hangoztatjuk. Ezen szót: gyer­mek, ki fogná így olvasni, vagy beszédközben mondani: gyé-e-er-em-e-ká? pedig a’ betű-8 is nevelés az em­b­erb­en szendergő tehetsé­gek’ felköltése, a’ felköltött tehetségek’ ne­mesítése, ’s a’ felköltött ’s nemesítetteknek már a’két mívelőkköl szü­kségként folyó irány­zata, vagy az ismereti őrzési és cselekedeti tehetségekre czélszerít hatás, a’ mennyiben a’ szoros értelmi tanítás, az ismereti tehetsé­gek’ lépcsőnkénti kifejtésével foglalatosko­dik. Ha már a’ tanítás vagy az ismereti te­hetségek’ lépcsőnkénti közvetítése (Vermitte­lung) mellett, az érzési tehetség czélszer­t hatás nélkül magára hagyatik, az története­sen lehet csak nemes, a’ mint talán a’ leír­rr­­­rr­ő­l először ébredő érzési elemre történetesen czélarányos benyomás történt, mert hiszen gondolhatni, sőt tapasztalhatni, a’ történet néha mi jól, talál, többnyire pedig, a’törté­netes hatásra bízott érzés jogait, ’s így a’ ki­fejlett tehetség szü­kségképen nemtelen irány­zatú lesz, a’ nevelés annyi mint nemnevelés. A’ tehetségek elemi ébresztése, nemesí­tése ’s irányzata azon külhatások által törté­nik , mellyeknek elfogadására, a’ küslertékek alkalmasok, vagy a’ különböző kü­lh­atások­

Next