Athenaeum, 1837/2. félév

1837-10-22 / 33. szám

ismerete férfiúi bátorságot ’s boldogító lelki nyugalmat teremtvén neki. Mit tegyen a’ ne­velő , hogy növendéke idővel illy szilárdságra juthasson, azt szabatosan a’körülmények’mi­nősége határozza meg; — véleményem sze­rint mindazáltal ennek a’ következendőkben előladandó általános menetele, mint az em­beri természet’ örök törvényeiben gyökerezett, eltagadhatatlan. A’ már öntudatjára eljutott gyermekben is a’ szellemi oldal, mint kifejtetten még igen h­átravonultan áll; ő tehát a’ kormányzó okos­ságot nem magában, hanem nevelőjében ta­lálja­ fel, kinek épen ezért feddhetetlen életű, tiszta nemes gondolkozású férfiúnak kell lenni. A’ rész példának milly ártalmas hatása van a’ növendékre, elég számos tapasztalások bizo­nyítják ; — egy vad’s talán erköcstelen, ré­szeges, hazug, pazarló szenvedély-rab apá­nak példája mennyire nem képes sülyeszteni a’ talán szép tehetségű gyermekeket! hiszen a’ szülő a’ mustrapéldány a’ még kifejletlen gyermek előtt, — annak szavában okossága’ szavát ismeri el a’gyönge növendék. Épen a’ nevelő ’s növendék közti ezen viszonynál fogva kívántatik ettől szigorú engedelmes­ség, különben a’ makacs, ’s saját kénye sze­rint járni akaró gyermeket még vesszővel is kell fenyítni. Az indulat, szenvedély, ön­kény azon természeti elemek, mellyeknek las­­sankénti szellemitésében kell a’ nevelőnek fáradozni; — jók ’s minden nagy munka’ vég­rehajtására szükségesek azon elemek, de csak úgy, ha okosság által kormányoztatnak. A’ játszi-tanítás képtelen agyrém, így a’ gyer­mek’ önkénye, fejessége erősíttetvén meg, mit a’ nevelésnek — ha már a’ szép szó sikeret­­len — vesszővel is lágyítani, szellemítni kell. Ezért a’szülői szeretetnek nemesnek, embe­rinek, elvekre épültnek kell lenni; oktalan, állati, szenvedély­teli szeretet ártalom nélkül soha nem marad; — gyermekeik’ engedetlen makacsságát ne hagyják soha büntetlen a’ szülők — hiszen ezeknek boldoggá tevése egyike legfőbb vágyaiknak, mit különben esz­közölni nem lehet, — ’s ha könyü­ket facsar­nak szemeikből magzataik’ büntetés kisajtolta könnyei, vonuljanak félre, ’s itt sírják ki ma­gokat, de a’ büntetésnek elmaradni nem sza­bad. — Nagylelkűnek, erénytelinek, szilárd­nak nem születik senki, ezekre csak fárad­ságos munka által tehetünk szert, ezért a’ gyermekeknek jó eleve a’ munkához szokta­tása legyen fő gondja a’ nevelőnek. Igenis­ engedtessék játék is, de csak a’ kipih­enés végett, egyébiránt hadd érezzen a’ gyermek már első éveiben terhet, bizonyos fáradságot, kedvetlen munkát — mert csak min magunk’ megtagadása, csak természeti elemünk’ le­győzése által képződhetünk valódi emberekké. A’ tanítás óráin soha se játszók a’ nevelő, komoly ’s a’ gyermek előtt tán fájdalmas fog­lalatosság komolyságot kíván. A’ gyermeki éveiben jót hallott, jót látott és általában jól indult növendék szép remények­kel megy által ifjúi korába, hanem számtalan csábokkal körülvétetve az előkészület’ ezen izzasztó pályáján. Szép reményekről álmodo­zik az ismeretekkel mind inkább gazdagodó ifjú, dagadó keblének tüze nagyszerű terve­ket állít elébe: ezeket az okos nevelő soha se igyekezzék nyirdelni, ’s az ifjú’ körülmé­nyeihez szabni, — ennek óhajtott czélszerű képződésére nézve soha sem lehetnek azok felesleg nagyok, — inkább a’ nagy czélokra szükséges roppant eszközük’ használatára, éleszsze növendékét, — a’ kifejlő parányi va­lóság úgy is be fog magától következni, ’s akkor midőn a’ használt eszközök már elég szép haladást nyújtottak, legyenek az aggok szűkkeblűk, — az ifjak keble nem lehet eléggé tág. — Majd el kell az önállásra képzendő ifjat hagyni a’ vezetőnek; mert a’ kinek esze mindig másban van, ki akármi cselekedetének helyeslését vagy javulását mindig tanítójától várja, még akkor is , midőn már ő az önne­velésre eléggé megérett, rendesen későbbi éveiben is másra támaszkodó ön állástalan, férfiatlan férfi fog az maradni. Nem akarom ezzel mondani, hogy az ifjúra vigyázó minden szemek ezennel bezáródjanak; csak azt ér­tem , hogy ezentúl csak messziről kövesse a’ tanító ennek egyes lépéseit, ne — mint ed­digi éveiben — közvetlenül. Az ifjak’ tanítói­nak, — ha eléggé lelkesek ezek — igen szép körök, áldásteljes hatások van e’ részben. Lel­ket érdeklő nyilványos tanításaikban ébresz­­szék azoknak nemes tehetségeit szorgalmas tanulásra, —• ne legyenek férkezhetlenek házaiknál, — méltassák azokat magányos társalkodásaikra, mulattató beszédjeiket is úgy intézvén, hogy ezek is a’ nemes’ szép’ ’s jó’ iskolái legyenek. Hanem mielőtt így saját szárnyára bocsátanám növendékemet: igye­

Next