Athenaeum, 1838/2. félév

1838-11-22 / 43. szám

675 676 kint az irók becsületes emberek sem lehetnek, mivel ember és isten előtt ezen nevet csak az érdemli meg, ki önérdekeit az igazság’ feláldozásával nem h­ajházza. Ez igen világos, ’s mit felel rá Csató? Semmit, hanem a’ tapasztalásból egyes eseteket hoz elő, mikből szerinte kiviláglik, hogy az irói munkásság pénz ’s hiúság által h­atároztatik. Ez furcsa módja a’ ph­ilosophiai megmutatás­nak , mert általa mindent be lehet bizonyíta­ni , a’ mit csak akarunk. Az emberi mun­kásság t. i. magában egy egész lévén, melly­­ben minden tehetségeink közvetlenül vagy közvetve vesznek részt; minden cseleke­­detinkben jólétünket ’s az igazat, szépet és jót tárgyazó ösztönök, ’s érzem­ények ve­gyesen munkásak, ’s ha ennélfogva már va­­lamelly rugó jelenléte elegendő munkás­ságunk’ általa való határozása’ hirdetésére, úgy nincs bennünk ösztön, érzés ’s szenve­dély, mellyböl akaratunk’ határozását a’ ta­pasztalásból be nem bizonyíthatnék, akár melly tárgyakra nézve. De milly psycholo­­giai zavar és tudatlanság ez ? Érzéki, ér­telmi, aesth­eticai és erkölcsi tehetségeink külön, saját czélokkal ’s törvényekkel bír­nak, saját tárgyakat valósítanak. Míg tehát valamelly tehetség’ munkássága saját tár­gyától el nem tér, czélját valósítja ’s öntörvényeivel megegyez; közvetetle­­nűl saját kútfejéből ered ’s öntörvényei által h­atároztatik, ámbár közvetve abba mindig a’ többi tehetségek is befolynak; ha pedig idegen rugók által h­atároztatik, akkor mindig önczéljaitól ’s tárgyaitól el­tolva, idegen czéloknak szolgál, így p. o. a’ tudomány közvetlenül ism­erette­­hetségiínkből eredvén, az igazságot tárgyaz­­za. E’ munkásságunkkal törvényszerűen köz­vetve más czélokat is valósíthatunk ugyan , ’s rá többi tehetségeink is behatnak. Éle­tünk’ fenntartása egyetemi czélunk lévén, mellynek valósítására a’ munka általánfogva eszköz, irói munkásságunkkal helyesen a’ pénz’ keresetét egyeztessük össze, sőt ön­szeretetünk — életfenntartásunk’ ösztöne — kielégítését is ; mert jogos, hogy a’ jeles ’s hasznos literatúrai munkálódás jutalnaztas­­sék ’s illő érdemet nyerjen, de mind e’ mel­lett minden józan fogalmak’ felforgatása nél­kül, nem állíthatjuk, hogy addig m­ig isme­rettehetségünk czélját, az igazságot valósít­ja, pénz ’s önszeretet által határozódik, mi­vel munkássága tisztán ön kútfejéből ered, saját törvényeivel és czéljaival egye­zik. Ha pedig a’ pénz ’s hiúság az irói munkásság’ fő rugói, fő, tehát határozó rugókká, csak az által válhatnak, ha túlnyo­mó hatalmak által ismerettehetségü­nk’ mun­kásságát saját czéljától eltolják ’s idegen czélnak, az ön érdeknek, szolgálni kényte­­tik. — De nem, mond Csató, más az esz­me, más a’ rugó, pénz, hiúság ’s boszú­­vágy lehet fő rugónk, ha munkássá­gunk erkölcsi eszmék által szabá­­lyoztatik, Írjunk hiúságból, de írjunk jót, írjunk be szállót, de írjunk igazat! Ugyan úgy-e ? Illy fpgalomzavart csak Csa­tó egyeztethet meg fejében. Erre igazán rá mondhatom végre: Negyedszer, Csatónak semmi ítélete sincs. Világosítsuk fel helytelen különbözte­­tését. Ha czéljainkat ész szerint, tehát ál­talános formában, gon­d­o­lj­u­k , ágyazok, mint a’ boldogság, szépség, igazság és jó­ság’ eszméi, vagy ideáljai tűnnek elő; ha indító okaikat tekintjük, a’ mint azok ér­zékiségünk, érzésünk ’s akaratunk’ köreiben mutatkoznak, úgy azokat ösz­tönöknek vagy rúg­óknak nevezhetjük, ’s ha érzékiségünk, érzeményink ’s akara­tunk felh­evül, ezen ösztönök vagy rugók szenvedelmekké válnak. A’dolog mind a’ három esetben tehát egy ’s ugyan az, csak külön szempontból tekintve. Az igaz­nak, szépnek, jónak is szintúgy meg vannak érzeményü­nkben rugói mint a’ jólétnek; mert a’ mint érzékileg szü­kségkép óhajtjuk a’ kéjt ’s irtózunk a’ fájdalomtól, úgy a’ szép, igaz és jó is szü­kségkép tetszést, helyben­hagyást ’s tiszteletet gerjeszt ben­nünk, ’s mint a’ fájdalmat soha nem óhajt­hatjuk ’s a’ kéj irtózást nem gerjeszthet, úgy nem a’ rút t­e­t­s­z­é­s­t, a’ tévelygés hely­benhagyást, a’ rósz tiszteletet, a’ szép nem undort, az igazság nem rosz­­szalást, a’ jó nem megvetést. Itt em­beri természetünk’ eredeti változhatlan alapjain állunk, mik önkényünkön túl vannak. Rugók és eszmék közti tehát lényeges különbséget tenni ’s vitatni, hogy ha munkásságunk’ fő rugói önzők, ez még is erkölcsi eszmék által határozva lehet, czí­­meres psychologiai tudatlanság ’s ellen-

Next