Athenaeum, 1839/1. félév

1839-01-03 / 1. szám

z­é­ lek elvadul, bogácsok, iglicze-tü­skék, üröm­­­kórók, iringók emelik föl fejőket, köztök pedig­ alul a’ lopvanőszök terjesztik foglalá­saikat, mert mélyebb gyökeret verni a’ sze­líd fű kénytelen. Innét van —­ mi az illy el­­vontaknak látszó elméletek’ practices hasz­nát érintőleg legyen mondva —, hogy ha­zánkban sok földművelőnek rétje elsatnyul, mert azt okszerűen nem műveli, sőt atyjá­tól reá maradt bölcs hagyományból annak művelését csak abban helyezi, hogy azt é­­venként kétszer ha lehet megkaszálja ’s ter­ményét betakarja, a’ földnek pedig vissza mit sem ad, ’s annak állati vagy növényi, magában életerőt záró, ’s föloszlásakor azt magától elbocsátó anyag általi megterh­esí­­téséről nem is álmodik. Ezeket kurta emberélet’ lefolytában így tapasztalván, a’ tapasztalással párított elmé­let’ útján magasbra emelkedünk, ’s a’ lények’ kölcsönös egymásra hatásaiból, az elemek­nek egymásközti küzdéseik, súrlódásaik, megköttetésök­ ’s szétosztásaikból, minden­nek mi létezik átalakulásából — kelet- ’s e­­nyészetből — szóval az erők’ munkálataiból bizton a’ természetben valami nagy egység­re ’s magában egy egészre hozunk követke­zést, melly egésznek, vagyis a’ lények’ ösz­­szelegének (más néven a’ világnak) tökéle­tes kifejlése’ perczében minden életmás egy­­mi kicsinyben mintája ’s képe. Vegyük a’ fő fokon állót, az embert, valamint ez szel­lem ’s anyagból van szerkesztve, mellyek’ működései noha lényegileg különbözők, egy­másra még is összefüggésöknél fogva viszo­nyosan hatnak: úgy nagyban a’ világtömeg ’s az egész életműség, vagy ha inkább a­­karjuk, az egész emberiség között hasonló élet- ’s lényviszony áll fenn. A’ világtömeg ’s az emberiség magán véve mindegyik külön erő ’s hatalom; mű­ködéseiben amaz a’ szükség’ vak törvényét követi, emez az ész’, isméret’ és szabad a­­karatéit, ’s egymáshoz úgy állanak, mint test a’ lélekhez, szükség a’ szabadsághoz, eszméletlenség az értelemvilághoz. Mind­ketten magok úlják módjuk szerint, physicai vagy morális erőktől kénytelve, sajátszerü­­leg futják kifejlésök’ pályáját, elérik töké­­letesü­lhetésök’ fénypontját, ’s hanyatlónak egykori létök’ nem enyésztébe, hanem ala­­kulásába. A’ föld tűz-, víz-, lég-, hideg-, meleg-, villany- stb. hatás’ ’s befolyás’ következté­ben kezdettől fogva sokat módosíttatott: az emberiség egyesület, nevelés, eszmecse­re, korszellem stb. által szinte sok változá­sokon ment keresztül, ’s mint hiszszük, job­bá fajult. Bár railly ellentétben legyenek azonban egymással, önállóságok ’s erőhatásaikhoz képest, a’ föld és emberiség, még is más részről a’ test és lélek közötti szoros kap­csolatnál fogva viszonyos és igen nagy be­folyással bírnak egymásra; úgy hogy a’ föld is az emberiség’ műveltségének különféle fo­kaihoz képest ölt alakot magára , az embe­riség is a’ földbefolyások’ különbféle hatásai szerint nyeri színezetét. Ugyan­is milly kü­lönbözők az éghajlat-befolyások az emberek­re nézve, más a’ forró égöv alatti lakos’ bé­lyege, más a’ földsark’szomszédságában lé­tezőé. De csak egy országban is a’ nedves vagy száraz, magas vagy alant táj sajátsze­­rű­leg hat mind emberre mind állatra, úgy hogy a’ különbféle világjátékok’ természeti charactere szoros kapcsolatban áll magának az emberi nemnek ’s culturájának történeté­vel is: a’ görög lantosok’ szívömlengései ’s az éjszaki ős népek’ durvább énekei nagyobb részint a’ költészt könnyező hegyek ’s völ­gyeknek, ’s az ott tenyésző növények’ ’s ál­latok’ alakjának köszönik sajátságos bélye­­göket. És természetes, hogy ha például az esquimauxoknak egyetlenegy állat, a’ tengeri borjú, a’ guaram­oknak— Humboldt szerint a főkép egyetlenegy növény, a’ lebelpálma (mauritia flexuosa L.) biztosítja létöket, hogy e’ népek’ minden elmélete az említett tár­gyakra irányoztatik, ’s egyszerű énekeikben is azok játszák a’ fő szerepet. Azért vala­­melly tájék’ összes benyomása, az égkéklet, világítás, a’ távolban nyugvó pára, állatok’ alakjai, növények’ nedvtelje, lombok’ fénye, hegyek’ szegélyei, patakok’ csörgése , zuha­­tagok’ dördülései, zephyrek’ lebbenései vagy orkánok’ sü­völtései mind, mind máskép hat­nak az emberre, testet lelket éltetve vagy zsibbasztva. De közanyánk a’ föld is nyer a’ kimű­velt emberiség’ ápolásaitól, midőn mindenik saját törvényeit követi ugyan, de az emet­től fogadja el a’ művelést, ezt pedig aman­nak befolyása, ’s a’ tőle nyújtott eszközök’

Next