Athenaeum, 1839/1. félév

1839-05-23 / 41. szám

675 676 (jel nyilván­­)eb­izonyíta, hogy azon ellenke­zés, mellybe Kant szerint a’ categoriák es­nek, korán sem csupán bennük, és csak az ismeretes cosmologiai esetekben, hanem áta­­lában minden léti és tudati esetekben lénye­ges , esannyira — hogy épen ezen ellenkezés­ben álljon az igazság. — Fontossága miatt nevezh­etnök ezt Hegel’ harmadik érdemének, mert benne rendíthetlen alapot nyervén az egymással ellenkezésbe levő lelki és testi vi­lág, ez által a’ lét’ egyféleségén álló, h­ylo­­soismust, materialismust, ath­eismust, idealis­­must ’s pantheismust tünkre téve. Ha ugyanis a’ kantféle ellenkezések’ ter­mészetét vizsgáljuk, p. o. véges végetlen, rész egész, okozat önállomány, ezeket egymás’ szükséges feltételeinek találandjuk, és így e­­zek nem egyebek, mint Hegel’ közvetlen ,van‘­­jai. Úgy látszik, mintha az élét világító hold­ként, a’ közvetlen is, az igazság’ napjávali ellentételben (oppositio) érné el teljes fényét *s világát. Nem olly szellemű azonban a’ Hegel’ té­tele ’s ellentétele, mint a’ Fichteé , melly a’ tudat’ synth­esisében egybe olvad, sem nem olly, mint a’ Schelling’ tettlegese és nemle­gese, melly a’ lét’ közönyösségében (Indiffe­renz) egygyé lesz, avvagy a’ Spinosa’ véget­len önállománya, melly minden végest he­nyél. — Egy ugyan a’ közvetlenben is a’ lét a’ tudattal,­ de minden összekeveredés ’s zavarodás nélkül, hasonlítván e’ részben egy olly erőteljes folyamhoz, melly a’ végetlen tengerözönben is külön létet buzog ki, av­vagy az életteljes gondolatokhoz, mellyek csak annyiban egyek a’ lélekkel, a’ mennyi­ben vele összefüggésben vannak, a’ minden­kor örök igazságaiban magokbani lételök ’s életük van. És épen a’ lélek ’s gondolatok közti vi­szony adja az újdonúj ph­ilosophiára a’ legér­­dekesb ’s érthetőbb magyarázatot*). Az em­ber különben is egy kis világ, kisded képé­ben tehát a’ nagy világnak elő kell tűnnie. A’ lélek’ azon állapotja, mellyben van testben megjelente előtt, a’ hegeli magábani, minden testiségtől elvont, vagy logicai lét. — A’ lélek testben jelenvén meg, kettős lé­tet képez, t. i. lelkit és testit. — A’ lelki is azonban a’ testihez látszik tapadva lenni mind addig, míg az öntudatban a’ lét tudattal e­­gyesfilvén, szabaddá ’s függetlenné nem lesz a’ buta testtől, szellem-létet nem képez. — A’ szellemlétben független lévén a’ lélek, ismét magábani vagy testtől elvont létre tér vissza. — Ekkor tudja aztán, mi a’ magábani ’s magáérti lét, vagy ekkor van létele teljes igazságában, ugyanis: Mikor a’ lélek ismerete’ körét bövítvén, megfogásokhoz fogalmakat köt ’s ragaszt, e­­zeket egységre viszi, mindannyiszor a’ kül­világból magába tér ’s vonal vissza, kegye­lemhez kegyelmet, vagy lélekhez lelket told ’s ragaszt, ez nem egyéb, mint a’ lélek’ ma­gábani léte. — Ha pedig gondolkodik, akkor a’ felfogot­takat magától mintegy elszakasztja, külön létre juttatja, hogy legyenek tökélyének ki­sugárzásai, és így ekkor magáért van. Ez a’ fejlődés által esik meg. A’ gon­dolatok egymásból fejlődvén, egyszersmind egymástól külön válnak ’s eltérnek; de épen ezen egymástóli különválás által vitetnek egy­ségre , mivel a’ következetesség a’ gondola­tokba egységet épen az egym­ásbeli fejlesztés által önt. A’ mi a’ gondolatokban a’ következetes­ség, épen az az új tanban a’ dialectica , ösz­­szefü­ggést tartó ’s egységre vivő, nagyon kü­lönbözik tehát az iskolások’ vitázó dialecti­­cájától. — Amazt egyszerű természetesség folyja körül, ezen műveltségi máz ömlik el. — Amazban a’ gondolatok egymás’ sarkába hágnak, ebben betanult ugrásokkal szökdé­cselnek. Ez mesterséges tekervényeivel sok­szor a’ tömkelegbe még jobban bebonyolit, amaz fejlődésével minden zavarból kiment. Végre az iskolás dialectica és logica a’ gon­dolati folyamot szóözönbe fálasztja be , a’ he­geli folyton folyvásti hullámokban viszi a’ vé­­getlen lét’ tengeréig. — Illy módon­, vagy fejlesztő dialecticát té­ve a’ minden kor’ legnagyobb nevelője Socra­tes a’ soph­isták’ vitázó ’s szószaporító diale­­­cticájának ellenébe, jelenkorunk pedig mint­egy testté, tévé bel­ lancasteri modorában, vagy az egymást kölcsönösen oktató gyer­mekek egymásból fejlő lépcsözetében. — Ko­­runk’ szelleme tehát még a’ nevelésben is lét *) A’ Hegel’ philosophiájában egyedül az előadás a’ nehezen felfogható, mivel benne a’ gondolatok egymásból fejlődtek, semmi magyarázatot, határ­zást és felosztást sem engednek meg, innen ben­ne minden a’ tanító’ ügyességétől függ.

Next