Athenaeum, 1839/1. félév

1839-05-26 / 42. szám

692 Azon méltó tisztelet mellett, mellyel elő­deinknek tartozunk, hazánk’ java azt is meg­­kivánja tőlünk, hogy azoknak az alkotmány körüli botlásaikat, tévedéseiket napvilágra hozzuk, ’s e’ hibák’ okait és következéseit egész fonákságukban ’s kártékonyságukban hű ecsettel rajzoljuk, intve óván illy rajzolatok által a’ jelen ’s jövő nemzedéket hasonló, a’ nemzet’ életére ’s virágzatára rontólag ható, tévedésektől. ’S ha e’ tiszta szándék, e’ szent czél vezeti az irót, midőn akár egyes nagy hatású honfiaknak, bár egyenes ősök legye­nek is azok, akár testületeknek vagy az egész nemzet’ törvényesen összegyűlt képviselőségé­nek hibáit ’s azoknak okozatait emeli ki a’ le­folyt századok’ borújából, csak kötelességét teljesíti; ’s ezt tevén, ki fogja őt igazságtalan­ságról vádolhatni, hálátlannak mondhatni, ha talán némi szigorság ’s kíméletlenség vegyül is tiszta buzgalmába? Szent a’ hév, ha kissé kíméletlen is, és méltánylanunk kell azt, ha fáj is a’ kimondott igazság. A’ történetírásnak, hogy czélt érjen ’s rendeltetésének megfelel­jen, a’ nemzetiségi kevélység’ kisszerű néze­teiről fel kell emelkednie az emberiség’ állás­pontjára, ’s innét mondani ki ítéleteit, innét adni irányt ’s indítást a’ jelennek és jövőnek. És jaj a’ nemzetnek, hol ezt bátran ’s az elő­dök iránti hálátlanság’ vagy nemzet elleni vét­ség’ vádja nélkül nem tehetni! ... De a’ kér­déshez. Az 1514-diki pórlázadásnak, vagy úgy nevezett kuruczháborúnak, mi közvetlen ’s el­határozó oka volt a’ parasztság’ szabad költö­zési joga’ eltörlésének, történetét mellőzve, csak azt jegyzem meg, hogy e’lázadást két­ségkívül a’ pórság elnyomása, a’ rajta uralko­dó zsarnoki kény hozta elő. Midőn Bakács Ta­más, bibornok és esztergomi érsek, a’ török ellen keresztes hadat hirdetni engedő római bullát a’ zászlós urak’ ’s országtanács’ gyüle­kezetében felolvasná, Telegdy István, kincs­tárnok, nyilván rosszalta az érseknek ebbeli szándékát, nem átalván kimondani, hogy a’ Mátyás király’ halála óta az urak’ önkénye ál­tal elnyomott, kifosztogatott pórságnak fegy­verre kelése a’ hon’ veszedelmét kétségtelenül siettendö volna. A’ történet igazolta jóslatát. Igazolta, ’s pedig nemcsak annyiban, hogy a’ lázadás nem sokára, messze és rémítőleg pusz­títva kitört, hanem annyiban is, hogy az an­nak elnyomása­­) után nem egyedül az osz­tálybeli bűnösökre, hanem az egész néposz­tályra mondott ítélet hazánk’ nyomorúságainak egyik mélyen, messze és sokáig ható okává lön, egyebek közt a’ földmivelés’ virágzatát ’s evvel együtt a’ hon’ gazdagságát és anyagi erejét kiváltképen meggátolván. Az ítélet ez vala: „Minden, az országban lakó parasztok elvesztvén szabadságokat, mellynél fogva hely­ről helyre szabadon költözhettek, földes uraik­nak tulajdonképeni, örökös szolgasággal le­gyenek alávetve (amodo de inceps universi ru­stici, in hoc regno ubilibet residentes 2). — — I hi hanc infidelitatis ipsorum notam, amissa libertate eorum, qua de loco in locum rece­dendi habebant facultatem, Dominis ipsorum terrestribus mera et perpetua rustici­­tate sint subj­ecti).“ A’szolgasághoz még egyéb büntetések is adattak, a’ parasztság’ ki­­lenczed­­és fejadóját ’s robotjait terhelők ’s na­­gyobbítók. ’S így a’ büntetés, melly néhányak’ gonosz tettéhez méretett, az egész pórosztály­ra kiterjesztetvén, ez azon állapotába vette­­ték vissza, mellyböl leginkább I. Lajos’ 3), Zsigmond’ 4) és Mátyás’ 5) emberiséges buz­galma és ápolása által szabadittatott ki. E’ nyomorúságos állapotban aztán pórsá­­gunk sokkal tovább tengett, leszorittatva az önkénytől, mint azt a’ törvényhozás akarta. Történetünk’ harmadik szakának első fele átal­­jában véve az erőszak’ és törvénytelenség’ korszaka volt. A’ nemességnek azon elvű ré­sze, melly 1514-ben nem tartá igazságtalan* ") Milly iszonyú ’s macáét a’ pórságét túlhaladó kegyetlenséggel ment ez végbe, tudva van, ’s az 1514-diki törvénykönyv is eléggé kitünteti. Zápolyának a’ győztes nemesség’ hada’ vezéré­nek különösen bélyegzett emlékét hagyá hátra azon Istvánffytól közlott népmonda, mi szerint a kegyetlen mészárlása miatt , mellyet e­ há­borúban elkövetett, az által bűnhesztetett isten­től, hogy valahányszor misét hallgatott, az ur’ teste’ felmutatásakor mindannyiszor elveszté szeme’ világát, az isteni kegyelem’ e’ zálo­gát látni méltatlan ; ’s csak két év múlva sza­badittatott meg e’ csodás büntetéstől anyja’ és nőtestvére’ sziluetten könyörgései­ ’s kegyes tetteinek érdeméért. Láb. 6. pag. 52. s) Az itt következő záradék a’ föllázadtakkal e’ bűnben nem részesülő , uraikhoz híven marad­iakat kiveszi; de a’ 25-ilik ezilik e’ büntetést ezen ártatlanokra is kiterjeszti, az átfutás- és letartásból származható viszályok’ elmellözése miatt. s) Deer. I. Ludov. art. 16. 18. e) Decr. II. 1405 : 6. Decr. III. art. 14. 16. s) Decr. 1458 : 15. — 1471: 16.

Next