Athenaeum, 1841/1. félév

1841-01-26 / 11. szám

163 164 igennel kevés új nemzet folytathatta, ’s meny­nyiben előadás által lesznek, azokban is csak­nem felűlmulhatlan. Más régi nemzetek költé­szettől nem választották el a’ tudományt, ha­nem képzelődés folyvást tarkította az ismere­tet; miért is szép helyett csodást, ’s igaz he­lyett mondákat neveltek; ők gyerekek ma­radtak, kikben az ítélet soha nem ért meg. De amaz a’ természet’ legdúsabb ajándékait úgy használta, hogy mondhatni: isten adta neki, ’s mégis mondta, mint éljen vele. Más nem­zetnek ha volt is adója, nem volt tanítója. A’ görög szellemet korlát nem gátolja, megrögzött eszmék, mellyek’ alapja egyedül óság vagy hatalom, nem kötözte, ’s szokás nem zsibbasztotta, hanem szép és szabad ég alatt szabadon és szépen bimbózott és virág­zott. Az emberi nem’ifjúsága Hellásban élt! De az egyetemi elismerés nem szorúl szavaimra: a’ görög művészetet és tudományt csak ollyan tudós veti meg, ki ha fű­vész, a’ fűben egye­dül azt találja , mit a’ tehén, éhcsillapító hasznot. Még is csodálatos, vagy inkább szégye­­nitö, a’ görög nyelv’ tudása olly ritka nálunk, hogy a’ magyar nemzet magában még mindig az emberi nem­ ifjús­­gának emlékezete nélkül él. Ha saját ifjúkora, midőn ő látta az istent ég­ről leszállani 's kiválasztottinál mulatni, pó­tolná ezen hiányt, tűrhető volna még; de a’ magyar nemzetnek nincs költői kora, vagy ö­­reg volt már, midőn Ázsia’ felföldéről a’ Vol­gára ereszkedett, vagy a’ következett sanyar­­napok kiejtették azt emlékezetéből, ’s a’ fáj­dalom’ sírása lemosta a’ szelíd vágynak har­matát. Annál inkább kellene hát a’ görög vi­rágokat, mellyek az emberiség’ köztulajdoná­vá lettek, tisztelnünk és becsülnünk. Szegény ugyan hazánk, ’s középrende nincsen, de a’ függetlenül élők’ száma nagy, ’s nagyobb tán mint sok más országban. Mi ékessége a’ birto­kosnak, országos gondjai mellett Platót, A­­ristotelest, Sophoclest is köszönteni! Vagy reá nem érnek? Sőt azt látjuk, ha valaki, azok, kik másban is járatosok, ismerik a’ görög iro­dalmat , hogy idő’ szűkével senki, tanulmá­nyok’ bőségével nem minden mentheti magát. Hatalmas az agárparipa-érdek , de nem okos. Más érdek’ feljutásával fűszert szerezne magának , ’s mi most megszokottá lesz , szere­tői újság maradna. Mondom , az agárparipa­­érdek , nem okos; most pipával, kártyával osztozik, amúgy bölcsek’ társaságába me­hetne. Kik kenyérért tanulnak, nem barátjai a’ görög nyelvnek­ Az egyetemnél extraordina­rium az, örül az ember, ha az ordinariumok lejárnak, mellytöl a’diploma függ, minek a’ haszontalan? Még a’ theologusok is, kiknek a’ görög nyelv’ tudása félszemök, többet elbír­nának belőle, mint tudtomra visznek. Hanyagság a’ tanításban, vagy érdekte­lenség annak oka? Mikor taníttatunk ’s nem tanuilunk, kettő lehet hibás, tanító és tanuló, mert köztök olly kölcsönösség van , hogy csak együtt állhatnak meg. Amaz lélekre hat, ’s fogékonyságot és akaratot tesz föl; ha anyag­ra hatna, azt bárdolná , áztatná, gyúrná,mig nem hajlanék , de lelket nem szabad eretetni; mert ez csupa öncselekvés. Hanem, uraim, a’ tanító sem gép, ki nyomon! pénzért fazekak­nak is papoljon: ezt most, midőn annyit beszé­lünk és írunk nevelésről, iskolajobbításról , hogy mint nem tanulunk semmit vagy sokat, mi nem kell (sokat? keveset tanuilunk általán!) egészen kifeledjü­k hazafi siralmainkból. A’ta­nító sem gép , hanem lélek , ’s lélekre hat, melly fogékonysággal bir. — Mi az iskolától annak helyrehozását is kívánjuk, mit a’ böl­csőben , ’s azon , emberéletre legnyomosabb, i­­dő alatt vétettünk a’ gyermeken, melly bölcső és iskola között van ; lehetetlent kívánunk. Család és iskola együtt képeznek; amaz legin­kább nevel, ez leginkább tanít, de fogékony­ságot a’ nevelés ébreszt. Az általános nem­gondolást, melly minden szép álmaink mellett is még parlagon tartja ifjainkat, a’ családi nevelés’ hiányainak kell tulajdonítani. ’S a­­m­azt sok vádolja. Természet úgy mint művé­szet , philosophia, úgy mint egyetemi történe­tek , mind óhajtanak részt az ifjúság’ figyelmé­ből , melly most, ha valamire, a’ jogra fordúl egyedül! „Virtus post nummos!“ nálunk igy hangzik: Virtus post jus! Pedig ama serényebb tudományok nem akarják a’ jogtól elvonni a’ figyelmet, hanem, mig okosan rá nem fordúl, addig követelnék azt leginkább. Midőn tehát sajnáljuk, hogy nálunk kevés foglalkodik a’ görög irodalommal, nem azt akarjuk, minden ember tudjon görögül, hanem óhajtjuk , volna bár köztünk számos természetismerő, bölcse­lő, történetész, nyelvész is; óhajtjuk, hogy nemzetünk az egyetemi tudást foglalja át, és ne legyen szakasz, hanem egész.

Next