Athenaeum, 1841/1. félév

1841-05-23 / 61. szám

o­kmbk; ötödik tv. '»■— Pest« május* 13. 1841. 61. szám. Tartalom: Gondolattöredékek a' tanítás és tanítók’ köréből (Briedl t'ide­l). — Literatur». Remény, zsebkönyv. Foly­tatás [Nagy Ignácz). — Napoleon’ bemenetele Moszkvába (Hunfalvi János). — Tárcza : Még egy szó az eperjesi grammatico-poetica társaságocskáról (JE—y)­ — Hírfüzér. filó félév. filondulattöredékek a tanítás' és tanítók' köréből. 1) A’ tanítókat általán, mit jelenleg­ so­kan óhajtanak, egyenlő láb, ’s fizetésre állítani akarni, annyit teszen, mint jámbor érzeteik és vallási buzgalmak’ utósó csepjeitöl megfosz­tani őket. Állandó ’s egyenlő fizetések csak á­l­­lócsillagok, mellyek éjjel ugyan fény­lenek, de nappal legkevesebbé sem melegítenek ; és rögzött eszmék, mellyeket a’ jelenkor meg valósítani nem képes. 2) A’ melly tanító’ tanulmányaiban egy lábbal nyugalmasan áll, kettővel lép hátra; és ki szivének kiképezésében napot mulaszt, hóna­pokra késik el lelki és szellemi mivelődésében. 3) Az elöhaladás’ legjobb tanúja, ’s bizto­sabb jele az, ha mivelődésünk’ ösvényén a’ vi­lág’ tárgyai folyton hátrálni látszanak, mint fái az erdőnek. 4) Legtisztább tanítói örömek’­éldelhetésé­­re fő eszköz, a’ lelkes ’s lélekismeretes előké­szület az iskolára. Tökéletlen előkészület csak tökéletlen örömeket szül, és ki minden előkészü­let nélkül lép az iskolába, annak örömei, ha mégis illyeket érezhet, csalfák, változók és habbuborékként mulandók. 5) Vallás az oskola’ napja, mellynek világitnia, az életnek elevenséget, meleget és termékenységet adnia kell ; a’ többi ismeretek csupán hold, és csillagok, mellyek világossá­gokat, ’s fényöket a’ naptól kölcsönözik. ’S jaj f­olly iskolának, hol hold ’s csillagok teljes fénynyel ragyognak, és a’ napot, jótéve sugá­­raival elnyomják, ’s elhomályosítják. 6) Iskola­ és tanítónak egy réteges ’s ösz­­hangzó egészet kell képeznie. Iskola a’ test, tanító a’ szellem, melly a’ testet élteti, ’s ele­veníti ; de a’ szellem csupán a’ fej, szív, avvagy kezekre nem szorítkozik, hanem minden részek­re egyiránt terjeszti ki hatását ’s működését. A’ tanítónak tehát egész iskolájára teljes ener­giával szükséges figyelnie és munkálnia; szel­lemének sikeresen a’ fejre — az iskola’ gondol­kozásmódjára —, a’ szívre — az iskola’ érzel­meire — a’ lábakra — az iskola’ cselekvényei­­re —, a’ kezekre — az iskola’ mechanicai gya­korlataira­­—, sőt a’ láb- és ujjhegyekre is — az iskola’ játékaira —­ kell hatnia. 7) Egy, tapasztalásokkal gazdag ’s ősz tanító kérdeztetve egykor társától, miért saká­ban tükröt nem tart? ezt válaszolá egyszerű­en: „Iskolám a’tükör, mellyben naponként ma­gam’ megnézhetem ’s láthatom, vallyon min­denek rendesen állanak-e rajtam.“ E’ rövid, de velős válasz, tiszta igazságot foglal magában , ’s habár egy sincs is a’ tanítók közt, ki kétség­be merné hozni ez igazságot, mégis hányan ’s milly különféleleg vétenek ellene ? Sokan szobá­­jok’ szegletében tartják e’ tükröt, ’s alig néz­ői

Next