Athenaeum, 1841/2. félév

1841-10-19 / 48. szám

756 tudja, mi széles és szép mező van zárva előt­te, ’s ezért szorgalmat és ipart fordítson ezen nagy hasznú tudományra, — de a’ mértan’ tör­ténetét ismét hátul adnám; mert minden tudo­mány’ története semmi egyéb, mint annak bel­ső dialecticus mozgású kifejlése, melly moz­gásban igenleges oldal valamelly korszakban a’ tan’ különböző körű virágzása, nemleges a’ tan’ virágzó korának akadálya, a’ fejtés pedig az akadályok’ legyőzése és háttérbe szorítása. Mi­előtt már a’ tan’ tartalmáról, és köréről a’ növendéknek fogalma volna, hogyan értse meg annak kifejtését? — A’könyv’ tartalma továb­bá: A’ már említett alaptételek után, az egész vagy különös szám­okkali számolás, melly a’ betűs számolásnak helyesen van elibe bocsát­va , ezután a’ betűs számtan’ négy mivelet­­i, a’ törött számok, a’ közönséges láncz és tize­des törteken kifejtve, hatványok és gyökerek, egyenletek, viszonyok és arányok , sorzatok, arányszámok, még pedig mind a’ tudomány’ jelen kifejtési lépcsője szerint, mire elég le­gyen több közel fölhozni egy példát a’ tértani sorzatok’ képletéből (lap 220), hol a’ tagok’ szá­mának­­ a képletei, viszonyulva az első tag­r­a, hatvány-jegyze­t­e, és utósó tagja­i­n a’ következükben adatik. A’ könyv’ tartalmára csak ezen két jegyze­tem van: Sajnálom, hogy a’ csoportozás’ele­mei kimaradtak, úgymint a’ mellyek a’ felsőbb rendű hatványozásra, ’s más magasabb mive­­letekre egyedüli kalauzok. Dr. Vállas egyete­mes számtudományát igen helyesen kezdi meg azokon, ’s ügyesen épít reájok. Nagy Károly is ügyesen szövé be azokat, mind Arithmeticá­­jába, mind elemi Algebrájába. Óhajtom pedig: miután a’ könyv’ tartalma tulajdonképen olly gymnasialis és ipar-iskolákban használtatható , miilyenek Németországon léteznek, mert fel­sőbb egyenletek, külzelés és egészítés itt hi­ányzanak , — miképen ezen könyvet gymnasia­­lis és ipar-iskoláink, — ha ugyan az utasok lé­teznének, — annyira magokévá tegyék, hogy a’ philosophiai osztály fentebb rendű számtan­nal legyen elfoglalva. Addig pedig mig gym­nasiális iskoláink mértani tekintetben úgy áll­nak , mint most nagy részint,a­miket csak az emelhetne ki ezen sülyedésekből, ha az alsóbb iskolák­ számára egy tanmódszerüleges Szám­tan készítetnék, miilyen főleg Diesterwegé,— e’ könyvet a’ philosophiai osztály is egész bá­torsággal, és nagy sikerrel használhatja, mit nem egyedül tartalma, de tanmenetele miatt is bátor vagyok ajánlani. Mi a’ tanmenetet illeti: Ez ollyan, mint már tudományos vagy még tudományosságra készítő iskolákban kell. Határozatok­ vagy ér­telmezésekből indul ki, ’s a’ mint tárgya elmé­leti vagy gyakorlati­ tantételeken (theorema ) és fejleményeken (problema) megy. A’ tantétel mindenütt bizonyítva, a’ fejlemény megfejtve és bizonyítva van, mint mér- és­ész-tanárhoz illik. A’ tanmenet’ jelességéhez tartozik — mint már fentebb is megjegyzém — hogy a’ m­ivele­­teknél többnyire csaknem mindenütt különös számjegyű példák bocsáttatnak a’ betűsök’ elé­be. Minden mivelet számos életbe vágó példák­kal van világosítva, mellyek, a’ mellett hogy életirányzatúak, egyszersmind kitű­nőleg képe­­zők, miben a’ tanító tanmódszerét gyakorol­hatja. Ennek legyen elég a’ sok közöl egy példát fölhozni az egyenletekből, pedig ez min­den szakasznál igy megy: Valaki egy házat a­­kart venni, ’s a’ megkívántaté töke’ egybe­­gyűjth­etésére mindegyik tartozójának egyenlő öszveget felmondani. El­végre elegendőnek gondolta, ha mindegyiknek 250 forintot mond fel, de úgy találá, hogy akkor 2000 forinttal kevesebbet kapna, próbálá tehát 340 forinttal, de ez 880 forinttal h­oza neki többet mint szük­sége vala. Hány tartozója volt? mennyi a’ be­gyűjtendő töke? és mennyit kell mindegyik tar­tozójának felmondani? Ezek szerint recensens e’ könyvnek mind tartalmát, mind tanmenetelét igen helyesnek találván, ezt kézkönyvül a’ philosophiai osz­tályban is ajánlja azon óhajtással, bárcsak a’ gymnasiális és ipar-iskolák ezt a’ philosophi­ai osztályból minél elébb kiszorítanák, ’s a’ philosophiai osztály szabadabb mértani röpöt kapván, a’ szerzőtől nem sokára megjelenen­dő Tértan is sikerrel használtatnék. Il'ai'fia János. log. u —loo\­a . , n = --------------H 1 log e _log. [a-f-(e—1)s] —log. a 11 log e. n__ log, u — log, a log.(s—a—)log.(s—u) ' __log.u —log, [en — (e — 1) s] log. e

Next