Athenaeum, 1842/1. félév

1842-01-16 / 7. szám

——HATODIK ÉV. Első félév. Fest. januarius’ 16. 1842. I. szám. Tartalom­ Coriolan Shakspearetől (Egressy Gábor). — Helyhatóság (Irinyi József). — Bűn és bünhüdés. Eredeti beszély I­agy Ignácz . — Tárc­z­a : N. K. mint banktudós és költő (Foganni). — Magyar játékszíni krónika (91) és Szebekléti). — Mezei naptár. — Nyilatkozás (Tretter György). — Kl B LKJ­OOS 03 SB. Coriolan Shakespear-től. *J úgy hiszem, hogy e’ sajátnemű színdarab’ ismertetésével műtudományunknak, de különösen drámai ügyünknek korszerű szolgálatot teszek, értem költészetünket. A’ nap’ jelszava: politica — és opera! E’ különös szomszédságban egy mélyen jellemző igazság van. Ha ama’ fő szen­vedelmünk, a’ politica, a’ nemzeti jóllét’ ’s felvi­rágzás’ factorainak egész egyetemét egyenlő ér­telemmel , elismeréssel és buzgalommal ölelné, ’s ekként a’ köz­szükségeket tiszta fogalommal, belátással ’s elfogulatlanul sorozná , úgy ezen divatos állapot kifogás nélkül dicső, reménydús lenne; mig ezen egyoldalú irányában, mellyet venni kezd , a’ legörvendeztetöbb látszat mellett bizonyos szánandó nyomorúság lappang. Jól en­ni, inni, tu­la­jdo­n fészkünkben békésen alul­­ni, érzékeinket operazenében ringatni , mind szép dolgok, ha­bár kissé állatszerűek is. Ha­nem talán az emberibbsz­erű jóllétnek, az igazi társas boldogságnak és tökélyeknek felté­­telei: a’ szellem, a’ szív, az érzelemképzés’ nem kevésbbé szent ügyei, aránylag szinte igényel­hetnék ezen politicai törekvésekből illető részei­ket? — Politicai jellemünk minden mozdulatun­­kon érezhető. Neki vágtatunk a’ művészetnek, *) és politicai drámákat írunk. De valljon bírjuk-e ez óriási vállalatnak meste­rségét is? Ez az én kérdésem. Az élet erre azt feleli: nem. Történetünk , a’ politicailag drámai anya­goknak e’ kimeríthetetlen bányája, teljességgel nem akarja megtalálni igazi embereit, ’s pedig koránsem tehetség, hanem illető Studium, szem­­lélödési képesség ’s műtani útmutató’ hiánya mi­att. Politicai események inkább a’ tudomány’ me­zejére hajolnak, ’s mint illyenek, magokat mű­vészeti tárgyakét felhasználtatni végtelen nehéz­séggel engedik. És ez igen természetes. Tudo­mánynak csak abstractioban kell a’ művészet felett, mint néma resultatumnak, lebegni, egy­­egy örök igazság’ bebizonyításában; közvetle­nül e’ kettőnek egymással semmi dolga. De elő­állott a’ nagy mester és megjárta a’ lehetőség­nek legvégső határait. Shakspear’hatalmas szel­lemének sikerűlt e’ két heterogén elemet, a’ po­­liticát és művészetet, egymással eljegyezni, hi­­hetlen közeibe hozni, sőt bizonyos pontokban egybeolvasztani. E’ politicai műpéldányok’ két legjelesbike: Coriolan és Julius C­aes­ar. Shakspear tehát kezünkbe adta ezen titok’ kul­csát azon nyitörvényekben, miket e’ nemű drá­máiban lángelméje teremtett önmagának, ’s utó­dai’ számára felhagyott. Az ösvény előttünk tör­ve van. Választott műtárgyammal Coriolannak­ fog­­lalkozásom’ folytában alkalmat veszek ezen po- *) Jutalomjátékomul fog­adatni januar’ 24-én, 1842. Dobrosy’ és magam’ fordítása szerint. E. G.

Next