Athenaeum, 1842/2. félév

1842-10-20 / 48. szám

380 és bátor gondolkodása ellen a’ tényleges vallás’ hittanai ellenmondhatlan védőket nem hozhattak föl. — Minél inkább közeledik a’ görög eszmetan a’ gyakorlati oldal’ kifejtéséhez (§. 40), annál helye­sebben fogja fel szerző az egyes eszmetanárok’vé­leményét, és épen a’ gyakorlati oldal miatt, ha a’ sophisták’ iskolájáról sok helyest mond is, még sem láttatik azt eléggé méltányolni, mert a’ so­phisták voltak azok, kik a’ görögök közt eszme­­tani fogalmakra fölvergődtek, kik az egyetemes gondolkodás’elveit fejtegették, kik nélkül Görög­ország, az a’ mi egykor volt, nem leend, a’pe­­rielesi kor soha nem létesül, kik nélkül Aristote­les nagyszerű munkájával elő nem álhatand. Mi elvünk szerint a’népszerű eszmetant, miilyen a’ rómaiaké, értelemtannak tartjuk, következőleg an­nak, mint az egyetemes eszme’ kifejtőjének, az eszmetan’ történetében helyet nem adhatunk. A’ görög eszmetan’ összeomlási időszakában a’ ke­resztény eszmetan nem egészen eredetiségében sej­tetik. Recens óhajtaná, miképen már valaha az apostoloknak, mint Krisztus követőinek, eszme­­tani gondolkodásuk az eszmetan’történetében mél­­tánylólag fejtegettetnék. Szerző az arab eszmetant is (§. 84) az új esz­metanhoz sorolja. Mi, fentebb kifejtett elvünk szerint, a’ középkori eszmetant, mint nagy idő­szakot, különböztetjük meg, melly a' következő fokokon fejlett az uj eszmetant megkezdő Bacoig: l) az arab inkább tárgyi eszmetanon, 2) a’tulsá­­gig egyoldalú alanyi scholasticismuson, 3) a’ tu­dományok’ fölelevenitésénél kezdő egyes eszmék’ fejlésén, mik úgy tűnnek fel, mint az uj eszme­tan’ előállását előkészítő egyenkénties mozzanok. Itt helyeselhetni azt, miként szerző az arab esz­metanárokkal , a kik az egyetemes gondolkodás’ fejlésére úgy is keveset tettek, sohá nem bajló­dik, de a’ végett hogy a’ Scholasticismus’ vége­redményét az emberi ész’ egyetemes kifejlésére kimutathassa, mi, röviden mondva, semmi más, mint lénytelen­ túlcsigázott gondolkodási üres a­­lakiság, helyesebben cselekszik vala, ha először a’ scholasticismus’ viszonyát vizsgálja a’ keresz­ténységre, ezután előadja a’ scholasticusok gon­dolkodását, még pedig nem századonként sorolva azokat, mert itt, mint föntebbi elvünk mutatja, nem gépileg kell összerakni, hanem fejteni, vég­re ha kifejti a’ scholasticismus’ fent említett e­­redményét, ’s igy lép át a’ tudományok’ vissza­­állítási időszakába. Azért, hogy Anselm a’ 11., Erigena pedig a’ 9. században élt, a’ Scholasti­­cism­usnak legnagyobb lökést Anselm adott; így őt illeti az első hely a’ scholasticismus’ alapítói közt. Ilyen sejtést az eszmetani történetben min­den írótól, de szerzőtől kiváltan azért is igény­lünk, mert bírálataiban sokat roszal ugyan a’scho­lasticusok közöl, de sokat is helyesel, nála a’ scholasticismus’ hatását az emberi ész’ egyetemes kifejtésére igen nehéz kivenni, ’s úgy látszik, miként elvéhez hűven többet helyesel mint roszal, mit azzal is bizonyít, mert a’ tudományok’ visz­­szaállitási időszakában a’ reformation’, úgymint eszmefejtő mozzanról , nem is emlékezik, pedig hallja csak, mit mond erről egy kis ember, neve Hegel: Das Princip der Reformation ist gewesen das .Moment des Insichseyns des Geistes, des Freiseyns, des Zusichselbst kommens, eben die Freiheit heiszt in dem bestimmten Innhalte sich zu sich verhalten , die Lebendigkeit des Geistes in dem was als anderes erscheine in sich zurückge­kehrt zu seyn (Geschichte der Phil. III. B. s. 262); mi nyelvünkön nem híven fordítva, mert ez nem is lehet, ide megy. A’reformatio’ elve a’ szel­lem’ önállóságának, szabadságának és magáhozi visszatérésnek mozzana, melly szellemiség nem csak magában marad, hanem másra kihat, ’s azt, mi nem úgy tűnik fel, miként szellemileg kell, áthatja, mintegy magába véve átváltoztatja, hogy mindenben a’ szellem, és nem a’ külső legyen a’ fő, ’s a’ külső jelenet is a’ belső szellem után i­­téltessék. Az új eszmetan­ történetében hoz fel szerző írókat, kik az emberi ész’ egyetemes fejlésére mit sem tettek, kikről el lehet mondani: 11 s se sont battus les Hancs pour etre de grands homm­es, mint Gessendi, ki inkább mértanár volt, és Geu­­linx , Arnold stb , másokat ellenben elhallgat, mint az egész scot iskolát; vagy névvel említ, mint a’ franczia eszmetant, pedig ezek nem csak kö­rükben hatottak, hanem ezekből emelkedett a’ leg­újabb franczia eszmetan , minek hazánkban is van­nak kedvelői, mit csak ezen tekintetben sem sza­bad elmellőzni, vagy csak függelék gyanánt em­líteni. Az új eszmetan’ története legczélszerű­bben kezdetik meg az inkább tárgyi vagy tapasztalati Bacoval, kinek ellenébe létetik az értelem-elvont­ság , az inkább alanyiságra hajló Cartésen, Spi­nozán és Mallebranschon , a’ tapasztalati Lockon, ’s ezen dualisticai ingás közt a’ velünk született eszmékhez folyamodó Leibnitzen, a’ tapasztalat és elvontság közt küzdő J Woljon fel az eszményi Berkeleyig, és a’kétkedő Huméig. Innen a’ scót iskolán és a’ franczia anyagiságon száll az egye­temes eszme’ fejlése , m­ig a’ legújabb eszmetan e­­gészen új irányt ad annak. A’ legújabb eszmetan’ hőseit méltán jelöli ki szerző. Jakobi, Fichte, Kant, Sehelling és Hegel­ben, mert azok, kik a’legújabb időben ezeken ki­­vül eszmetanár név alatt emlittetnek, vagy szigo­rú utánzók , vagy pusztán szorgalmas összeszede­­getők , vagy végre a’ jó eszméknek szerencsés elrontói, semmi esetben pedig nem eszmetani rend­szer-alapítók. — Valamint helyesen fejtegeti az érintett irók’ rendszereit, úgy mulasztja el helye­sen kifejteni a’ hatást, mit az érintett rendszerek szültek; miilyenek Jakobinál a’ hitre, Kantnál és Fichtenél az észre viszonyuló egyoldalú alanyi­ság. Schellingnél az alanyi és tárgyi egységen megkezdett közvetlen képzelem , Hegelnél ugyan­ezt vitázó renddel fejtegető gondolkodás. Amazok­nál az alanyi egyoldalúság miatt hajótörést szen­vedett gondolkodás mint kétségbe esett végre a’ szívhez, érzelemhez folyamodik, ezeknél az ala­nyi és tárgyi egységével kezdett gondolkodás a’ rendszerbe szükségképen behozza a’ természet­­tant, és recensens egyedül ezen bölcsészeti rend­szert helyesli, még pedig folytonosan vitázó moz­galmi és nem közvetlen képzelmi modorban, melly az egyetemes lény­ fejtegetésével foglalatoskodik.

Next