Athenaeum, 1842/2. félév

1842-10-20 / 48. szám

-------------—«« hatodik Év .-------------­Második félév. t­ est , csötörtök , oc­ofier’ 20. 1818. ig. szám. ATHENAEUM. Az Athenaeumból hetenként háromszor, úgymint kedden, csötörtökön és vasárnap jelenik meg fél fél ív. Ara helyben kihordás­sal félévre 3 ft., postán 3 ft. 48 kr­ep. Évnegyedenként is válthatni példányt 1 st. 40 kr. helyben , és 2 ft postán. — A' szerkesztőség ismeretlen kéztől csak bérmentes leveleket fogad el­ — Kiadó hivatal Pesten, Borz-utczában (Neumayer ház 222. szám) az apácza-templom­ közelében , földszint jobbra. I r­o ti a l­o sti. Compendium históriáé Philosophiae Leamlri Jos. Stanke Bene­­ dictini Pannonii A A L. L. et Philosophiae Doctoris... in r. scienliarum Academia Jaurinensi Philosophiae theoreticae et practicae professoris. Viennae, Typis eongregationis iMo­­chitaristicae 1841. N8r. 230 1. (Vége.) Szerző az eszmetan’ történetét az emberi ész’ egyetemes benső kifejtése nélkül csak időtanilag kezdi összerakni (§. 4. stb), holott ezt bizonyos szorítással még a’ polgári történettanban is kerül­ni kell, egészen elkerülni pedig az eszmetan’tör­téneteiben , mert azon egyedes eszmékkel, mely­­lyeket talán helyesen hozunk föl ez vagy amaz eszmetanárról, mi keveset teszünk azon roppant épülethez, mellyet az emberi nem­ egyetemes esz­mei kifejlése alkot, ha az eszméket saját helyök­re, saját munkássági viszonyukba nem­ bírjuk rak­ni , vagy talán mi pusztán géjüreg munkálkodván, az olvasó nem bírja az eszméket összerakni, ’s nem bir azoknak fejlő egységet adni. Tehát a’ szerző által fölvett görög eszmetan’, valamint fő , úgy alosztályzása is benső fejlésű elvünk ellen van. Leghelyesebbnek, ’s benső elveken alapuló­nak tartjuk a’ görög eszmetan következő fejlésű felosztását. I. A’ tulajdonképeni görög eszmetan’ kezdetétől, mellyben tárgy és alany, ha különbö­ző módosulással is, egymás közt összefüggésben maradtak a’ szoleismussal kezdődő előfeltéteményi és kétkedélyi rendszerig (Dogmaticismus és Scep­­ticismus). II. Az előföltéteményi és kétkedélyi rendszertől, mellyben az alany kezdett túlnyomós­­sággal bírni a’ tárgy fölött, az új platói eszmeta­nig. III. Az uj plátói eszmetantól, hol a’ vizsgá­lódó alany egészen a’magasztos égbe, a’ tárgy pedig melyen alá a’ megvetett földre billent, így jön a’ görög eszmetan mind inkább tárgyi tul­­ságba a’ középkori inkább alanyi eszmetannal. A’ görög eszmetan’ ezen nagy időszakában a’ követ­kező kisebbeket lehetne, mint benső fejlésűeket, megkülönböztetni: Thalestől a’Sophistákig, melly időszak inkább a’ természet-eszme egyetemes vizs­­gálásával foglalkodott. A’ Sophistáktól Plátoig, melly időszak inkább az alanyra vala figyelmes. A’ harmadik időszakot alkotja Plátó és Aristote­les , kik a’ tárgy és alany’ vizsgálását egyiték. A’ második fő időszak alanyiságra hajló jellemé­vel a’ stoicusok, epicureusok és új academicusok’ nézetein fejtik. A’ harmadik fő időszakot alkotják a’ mysticus Philo, Gnosticismus és az alexan­driai gondoskodás. Az első legtermékenyebb két i­­dőszakban legbensőbb fejtésű lépcsőzet történik a’ róniai eszmetanról a’pythagorásira, eleaira , He­­raclitra , Empedoclesre és Anaxagorásra. Ezen há­rom utolsók nagy szerepet visznek a’ görög esz­metan’ fejlésében. Szerző általán véve nem mél­tányolta azon szempontból a’ görög eszmetant, mint azt a’ fentebb érintett fő jellemzetek szerint koronként tennie kellett volna. Bírálatában min­denütt fő okai, vagy minden istenitést vagy isten­tagadást hoz fel ellenök; igy szerző eszme- és vallástani elvünk’ ellenére összezavar. A’ görög eszmetan’ főleg első időszaka, természet-eszme­­tan volt, ’s nem lehet tagadni, miként a’ görö­gök a’ természet’ részletes jelenetei’ fejlését nem bírván , a’ természet-eszme’ helyes fejtegetésére nem emelkedhettek; igy tág ’s pusztán egyete­mes nézlésű lévén elvök, általán véve eszmetanok a’ m­ai kor’ kivonatához mérve hiános. Azonban minden eszmetant, mint fentebb érintők, saját ko­rában kell birálni, ’s ott kijelölni azt, mennyit hatott akkor az emberi ész’ egyetemes fejlésére, ’s úgy viszonyítani azt a’ mai kor’ eszmetanához, hogy a’ nagy vagy kis köz, az emberi ész’ egye­temes fejlésének haladása, ’s kisebb vagy nagyobb visszaélése kitündököljék, de e’ végett szükség vagy eredetiben idézni az eszme-tanárok’ fő elve­iket, vagy pedig a’ legnagyobb hűséggel fordít­va fejtegetni. Mennyire vétett szerző ezen elv ellen , megtetszik onnan, mert eredetileg egy szót sem idéz, fordításban is csak egyes szavakat hoz fel, melly elv elleni vétségből mi eredmény foly, többeket hozhatnék föl, de elég legyen fölhozni Heraclitot. Erről szerző felhozza, miképen min­den dolgok’ eleméül a’ tüzet teszi, a’ tűz lassan­ként kialudva léget, a’ jég vizet, a’ viz földet szül; melly ha párolog, ismét vízzé , ez léggé, a’ lég ismét tűzre megy át. Ism­eré csak és idézé vala szerző Heracat’ egyetemes elveit: nana eivou xai [ír] uvea és aSev juailor to ov tu fit] ovios eivai Arist, metaph. IV. 3. és 7., mi semmi egyéb, mint a’ közvetlen létnek más lét ellenébe tevése vagy tagadása. Továbbá: la fiev alia ttavia. .. Qeiv, eivm de Ttuyjiog ueev­ev Se ti fiovov vnofieveiv s­­a tcwtii itapxn itT­no/^unibreoOal necpvxev. Arist. de Coelo III., mellyben az egység ’s abból örökös ható és visszaható mozgás általi kifej­lés’ elve van fölállít­va, mondom, idézé vala szerző ezeket, kétség­kívül megvallja, miképen Heracot ha ismeri az egyes természeti jeleneteket, úgy, mint ma azt a’ ten­észet-tanár ismeri, őt, mint legnagyobb természet-eszm­etanárt, üdvözlendi, kinek szabad 48

Next