Dékány István szerk.: Athenaeum 1931. Új folyam 17. kötet (Budapest, 1931)
1-3. szám - Pauler Ákos: Szent Ágoston és a modern gondolat
a mozzanat s így éppúgy elszakíthatatlanul hozzátartozik az egyéni léthez, mint az individuális jellegű adottság. Az egyetemesség tehát nemcsak szubjektív érvényű „elvonás", de objektív konstitutív tényezője minden létezőnek. E nagy igazságot legelőször Platón, de legmélyebben Szent Ágoston pillantotta meg. •Módszertanilag Augustinus tanítása azon a szabályon alapszik, hogy ismereteink logikai megalapozásánál lehetőleg előítéletmentesen az őladottságokból kell kiindulnunk. Ha ezek után nyomozva elértük ismereti tárgyaink legmélyebb rétegét, abban két radikálisan különböző kiindulópontra bukkanunk : az egyik individuális lelkivilágunk kifürkészhetetlen mélysége, a másik az örök és változhatatlan, tőlünk függetlenül fennálló igazság eszméje. Az előbbi viszonylagos, egyes, alanyi és változó mozzanatot jelent ; az utóbbi azonban egyetemes, objektív, változatlan, örök érzékfölötti világot tár fel előttünk, mely az abszolút létező Isten felismerésének alapja. Az igazságok ugyanis a mindeneket meghatározó isteni eszmék rendszerét képviselik s csak mint a teremtő Isten örök gondolatai magyarázhatók. Isten maga az igazság. Az augustinizmus tartalmi lényege is az, hogy a legbizonyosabb ismereteket nyomozó bölcseleti eszmélés végül is ráébred két ősi ismereti tartalomra : az önismeret s az Istenismeret sziklaszilárd rétegére. Mindazonáltal e kétféle ősi adottság szorosan kapcsolatos, amennyiben épp az önismeret útján jutunk Isten ismeretére. Nem a természet vizsgálata, de a magunk lelkivilágába való elmélyedés : a „redire in animam" Szent Ágoston szerint az az út, mely legegyenesebben, az abszolút létező, Isten felismerésére vezet. Bölcselőnk szerint az emberi gondolkodás teljes bizonyosságot keres. Ezt végül annak a már tagadhatatlan alapténynek felismerésében találom meg, hogy gondolkodom. Ámde a gondolkodás tényének e konstatálása igazságra tart igényt, tehát már felteszi az igazságnak PAULER ÁKOS.