Dékány István, Prohászka Lajos szerk.: Athenaeum 1932. Új folyam 18. kötet (Budapest, 1932)

5-6. szám - Joó Tibor: - Philosophie der Literaturwissenschaft (Hrsg. Emil Ermatinger) Berlin, 1930. 478+ VII.

bevezetésével a nyelvtörténetnek pozitív szellemtörténeti jelleget adott. Vassler jelentőségét túlhangsúlyozza s ugyanakkor a diakrónikus és szinkronikus nyelvszemlélet geniális teoretikusát, de Saussuret, egy­általán nem említi. Cassirer, Sapir nevét is hiába kerestük. Schmidt könyve — találó részletrajzain és anyaggazdagságán túl — egy negatív és egy pozitív tanulsággal szolgál. Nem lehet rend­szerező munkát végezni a filozófiai kategóriák tiszteletben tartása nél­kül. S igenis szükség van az ismeretelméleti elv szellemtörténeti alkal­mazására. Ennek elméleti felismeréséért elismerés illeti a szerzőt. A kezde­ményezőket megillető elismerés. Bóka László: PHILOSOPHIE DER LITERATURWISSENSCHAFT. Hrsg. von Emil Ermatinger. Berlin, 1930. 478, VII 1. A művet Ermatinger szerkesztésében tizenhárom kitűnő szak­ember írta, hogy számot adjanak az irodalomtudományt ma foglalkoz­tató elméleti kérdésekről. A szerkesztő maga is tudatában van annak, mint előszavában írja, hogy a könyv nem meríti ki az összes kérdése­ket, de a legfontosabbakat mind érinti és valóban az első munka, amely egységes képet ad az utolsó évtized példátlan fejlődéséről és — nemcsak az irodalomtudomány, hanem — általában a szellemtudományi szemlé­let mai állásáról. F. Schultz bevezetőül az irodalomtörténelem filozófiai­világnézeti fejlődését mutatja be Herdertől Schererig, H. Gumbel a népiség és költészet viszonyát tárgyalja, H. Cysarz a korszak-problémá­ról értekezik, J. Petersen a nemzedékek kérdéséről, F. Medicus a művé­szetek összehasonlító történelmének lehetőségét vizsgálja, R. Petsch a műalkotás analízisének elveit állapítja meg, W. Muschg a művészarckép, tehát az individualisztikus felfogás sorsát kíséri végig az irodalomtörté­nelem fejlődésén. C. G. Jung a költészet és lélektan viszonyairól szól, E. Ermatinger az irodalomtudomány területén felfedezhető törvényszerű­ségekről, J. Nadler a stílustörténet problémáit tárja fel, M. Wundt az irodalomtudomány és világnézet viszonyát, F. Strich az összehasonlító irodalomtörténelem helyett ajánlott világirodalomtörténelem lehetőségét és alapelveit fejti ki, végül D. H. Sarnetzki az irodalomtörténelem, a költészet és a napi kritika tényleges és kívánatos viszonyát és felada­tait vázolja. Természetesen felvetődik a kérdés, s a szerkesztő előszavában fel is veti, lehet-e a tudomány mai forrongó állapotában s lehet-e külö­nösen ennyi munkatárssal logikailag egységes és a lehetőségig zárt képet adni. A munkatársak távolról sem tartoznak egy közös „iskolához" és nem egy közösen érintett ponton megesik, hogy véleményeik keresz­tezik egymást, sőt tudatos polémia is fellelhető itt-ott. Az egyes szer­zők különböző filozófiai állásponton vannak, különbözőképen látják az empíria és az elmélet, az egyes személyiség és az egyetemes fejlődés viszonyát a különböző történeti tényezők szerepét , jelentőségét, az

Next